پاسدار میراث گذاشتگان هستیم/ لزوم ایجاد موزه برای نمایش آثار فاخر هنرمندان شهر

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر شهر در محاصره هنر باشد، تمام افراد هنرمند می‌شوند، گفت: باید ذوق هنرمندان شکوفا و آثار فاخر و ماندگار آنها در فضایی همچون موزه نگهداری و در معرض دید عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «قدرت الله نوروزی»، شهردار اصفهان در سومین جلسه از سلسله برنامه‌های دیدار با مشاهیر و مفاخر فرهنگ، هنر و ورزش اصفهان در قالب برنامه «سلام استاد» در منزل استاد جعفر قلی دادخواه پیشگام و هنرمند فرش حضور یافت.

وی در این دیدار اظهار کرد: در صدد دیدار با هنرمندان شهر در قالب برگزاری جلسات هم‌اندیشی بودیم، اما شیوع کرونا شرایط را با دشواری‌هایی همراه کرد، اما اکنون این برنامه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؛ در این راستا در هفته نخست برنامه «سلام استاد» دیدار تصویری با استاد فرشچیان و دومین دیدار با استاد حافظ پرست یکی از اساتید برجسته هنر قلمزنی انجام شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه استاد دادخواه تاکنون آثار بسیار فاخر و ماندگاری خلق کرده است، تصریح کرد: طراحی فرش نماد اصفهان نمونه بارز هنر او است که این هنر ظریف را به خوبی هویدا کرده است؛ بی‌شک استاد دادخواه هنر و دانش را در کنار هم داشته است.

نوروزی با اشاره به فعالیت دانشگاهی استاد دادخواه، گفت: هنرمند اگر با دانش روز و پیشرفت علوم در رشته خود آگاهی نداشته باشد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد؛ این استاد برجسته طراحی فرش با تلفیق کارهای هنری و فعالیت‌های علمی در دانشگاه، هنر را با سر انگشت خود دچار تحول کرده است؛ قطعاً این موضوع بدون دانش امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید پاسدار میراث گذشتگان بوده و در عین حال میراثی برای آیندگان داشته باشیم، تصریح کرد: ارتباط بین هنر و آرامش بسیار حائز اهمیت است چرا که تا آرامش نباشد هنر به وجود نمی‌آید؛ فرآیند فعالیت شهرداری در این دوره مدیریت شهری بر این بوده که انجام فعالیت‌ها، آرامش را برای مردم به همراه داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه اگر شهر در محاصره هنر باشد، تمام افراد هنرمند می‌شوند، گفت: باید ذوق هنرمندان شکوفا و آثار فاخر و ماندگار آنها در فضایی همچون موزه نگهداری و در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی با استقبال از ایده استاد دادخواه مبنی بر اینکه هنرمندان اصفهان برای فضای بیضی شکل مقر یونسکو فرشی طراحی و ببافند تا این فرش به عنوان نماد فرهنگ و هنر نصف جهان در معرض دید نمایندگان ۱۸۰ کشور دنیا قرار گیرد، گفت: پیشنهاد مطرح شده بسیار هوشمندانه است و باید بررسی‌های لازم در این باره انجام شود؛ شهرداری فرش نماد اصفهان را پس از قیمت گذاری خریداری می‌کند تا این اثر زیبا را در محلی مناسب در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای مردم برخی کشورها، اصفهان شناخته شده‌تر از ایران است، اظهار کرد: بخش اعظم شناخت شهر اصفهان در دنیا به خاطر وجود هنر و هنرمندان آن است که باید گرامی داشته شوند.

در پایان این دیدار شهردار اصفهان «کاشی معرق» اثر هنری و ارزشمند «استاد حسین مصدق زاده» را به استاد جعفرقلی دادخواه اهدا کرد.

به گزارش ایمنا، استاد جعفرقلی دادخواه دوم فروردین ماه ۱۳۲۶ در اصفهان متولد شد؛ وی پس از گذراندن دوره شش ساله دبستان به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان وارد شد و با بهره‌گیری از اساتید بزرگی همچون عیسی بهادری در رشته طراحی سنتی نقشه فرش تحصیل کرد و با آموختن کلاسیک هنر طراحی فرش و تجربه اندوزی از بازار و اساتید فن آنکه خود دانشگاهی دیگر است تا آنجا در این هنر پیش رفت که امروز یکی از اساتید مطرح طراحی سنتی فرش به شمار می‌رود. استاد دادخواه به مدت ۳۰ سال در مقام استاد در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تدریس کرد و همزمان نیز دانشجویان بسیاری در دانشگاه هنر اصفهان از دانش وی بهره‌مند شده‌اند.

کد خبر 471413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.