همکاری دولت‌ها و مقامات شهری برای حذف کربن

بدون شک تنها تلاش مقامات محلی برای به صفر رساندن انتشار کربن در شهرها کافی نیست، بلکه حمایت دولت‌ها از مدیران شهری در این زمینه می‌تواند به طور ویژه‌ موثر واقع شود و کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا را تسریع بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات ارشد کشورهای سراسر دنیا برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود به منظور ایجاد شهرهای بدون کربن، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و هر روز استراتژی‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ می‌کنند. بدیهی است که همکاری این مقامات با مدیران شهری می‌تواند فرآیند کاهش گازهای گلخانه‌ای را تسریع کرده و آن‌ها را در رسیدن به هدف کربن صفر یاری کند. شواهد حاکی است که صرف هزینه، عنصری جدایی‌ناپذیر در کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا به شمار می‌رود که تنها با حمایت مالی دولت‌ها برای شهرها امکان‌پذیر می‌شود. بنابراین، همکاری بین مقامات ارشد یک کشور و مدیران شهری برای رسیدن به هدف کربن صفر ضروری است، اما این همکاری چگونه حاصل می‌شود؟

افزایش آگاهی از اهمیت شهرهای کربن صفر

اگر مقامات محلی یک شهر از مزایای مربوط به شهرهای کربن صفر نظیر صرفه‌جویی‌های اقتصادی، پایداری بیشتر زیرساخت‌ها، بهبود مدیریت داده‌ها و مهم‌تر از همه، کیفیت بالای استانداردهای زندگی مطلع باشند، آنگاه منابع، زمان و توان خود را بیشتر در این زمینه صرف خواهند کرد.

دولت سائوپائولو در برزیل با آگاهی از اهمیت کربن صفر در شهرها، یک کمیسیون اهداف توسعه پایدار با نمایندگانی از حوزه‌های مختلف نظیر توسعه اجتماعی و اقتصادی، محیط زیست، حمل و نقل، آموزش و پرورش، عدالت و مشارکت و همچنین اعضای جامعه مدنی مانند بخش‌های خصوصی و نهادهای غیرانتفاعی برگزار کرد.

در این کمیسیون، رویکردهای زیادی برای افزایش آگاهی از اهداف توسعه پایدار از قبیل کارگاه‌های آموزشی در سطح شهر با نهادهای محلی و مدیران بخش عمومی ارائه شد. علاوه بر این، پژوهشگران دانشگاه‌های منطقه، در زمینه اهداف توسعه پایدار تحقیقاتی انجام دادند و برنامه‌ریزان شهری نیز تیم‌های فعال جدیدی برای رسیدن به این اهداف به وجود آوردند.

ارائه راهکارهای مناسب

اغلب برنامه‌ریزان در نقاط مختلف جهان، از اهمیت دستیابی به شهرهای کربن صفر آگاه هستند با این حال، تلاش می‌کنند مسیر شفافی برای توسعه راهکارهای مورد نظر بیابند. دسترسی محدود به اطلاعات و نبود تخصص فنی محلی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که اغلب مقامات، به خصوص در شهرهای کوچک یا حومه‌ها با آن مواجه می‌شوند. بدیهی است که دولت‌ها نقش مهمی در افزایش ابزارها و دانش در میان مدیران شهری ایفا می‌کنند و می‌توانند آنان را در مسیر رسیدن به پایداری یاری کنند.

مؤسسه تحقیقات تکنولوژیک سائوپائولو یک برنامه آموزشی ایجاد کرده است تا ارتباط بین دولت و مقامات شهری را تسهیل کند. این مؤسسه به عنوان مرکزی برای کمک به مدیران شهری در دسترسی به راه‌حل‌های فنی عمل می‌کند و مشکلاتی را که شهر با آن مواجه است، مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال، مؤسسه تحقیقات تکنولوژیک سائوپائولو شهرهای سن خوزه دو ریوپترو و نوو هوریزونته را در توسعه اهداف مدیریت ساخت و تخریب مواد دورریز مورد حمایت قرار داده و آن‌ها را قادر کرده است از پسماندها به درستی استفاده کنند و از این طریق، انتشار گازهای آلاینده حاصل از مواد زائد را به حداقل برساند.

تسهیل مبادله روش‌های برتر

اگرچه هر منطقه شهری از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است، با این حال، خصوصیات و مسائل مشترکی بین مناطق شهری مختلف وجود دارد. همکاری از جانب دولت، عنصری اساسی در تضمین بهینه‌سازی تخصیص منابع به شمار می‌رود که از طریق ایجاد ارتباط بین مدیران محلی و شناسایی راه‌حل‌های ممکن برای برطرف نمودن مشکلات مشترک امکان‌پذیر است.

در کلانشهر سائوپائولو، یک پنل زمانی دقیق برای به اشتراک گذاشتن راهکارهای ایجاد شهرهای هوشمند و توسعه تمام مناطق در اختیار تمام برنامه‌ریزان قرار گرفته شده است. مقامات می‌توانند به صورت آنلاین یا حضور فیزیکی، به راهکارهای مفیدی برای به حداقل رساندن موانعی که بر سر راه توسعه پایدار شهرهای آن‌ها وجود دارد، دست یابند. ارائه‌دهندگان تکنولوژی از بخش‌های خصوصی می‌توانند با استفاده از داده‌ها برای فروش محصولات خود بهره گیرند.

کد خبر 471411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.