‌بودجه ۱۴۰۰ منطقی است

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: بودجه ۱۴۰۰ منطقی است و دولت سعی کرده است تا این بودجه کمترین رشد نرخ تورم در سال آینده را برای نظام اقتصادی به همراه داشته باشد.

مصطفی ایمانی پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هیچ یک از لوایح بودجه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا این حد درگیر بازی‌های سیاسی و مطالبات حزبی نشده بود، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به عنوان اعضای نظام سیاسی کشور نشان دادند که وجود یک دستگاه متخصص در حوزه‌های اقتصادی در روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در کنار مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد.

وی افزود: یکی از پدیده‌های شومی که در حال حاضر دامن‌گیر بودجه ۱۴۰۰ شده است، نگاه انتخاباتی به این لایحه و مفاد آن است و بی شک اگر تصویب یا عدم تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ با همین نگاه انتخاباتی صورت بگیرد، در سال آینده شاهد یک اقتصاد تعلیقی و نرخ تورم قابل توجه خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفاوت بیش از دو درصد میان لایحه بودجه پیشنهادی دولت و لایحه اصلاحی مجلس شورای اسلامی نشان دهنده اختلال در نظام سیاسی و اقتصادی کشور است، تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ بیش از هر سند راهبردی و اقتصادی کشور که تا پیش از این مورد بحث قرار گرفته بود، نشان داد که شکاف عمیقی میان رویکرد اقتصادی و سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی وابسته به هیئت دولت وجود دارد.

ایمانی پور اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۰ منطقی است و دولت سعی کرده تا این بودجه کمترین رشد نرخ تورم در سال آینده را برای نظام اقتصادی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با حضور جو بایدن در کاخ سفید و سیاست‌های صلح طلبانه وی در مقایسه با استراتژی‌های دونالد ترامپ برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، شاهد کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی بر ایران در سال آینده باشیم و به همین دلیل تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده برای دولت در سال آینده تا حد زیادی محتمل است اما قطعی نیست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بی‌شک نرخی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تحریم شده می‌تواند با استفاده از آن نفت خام خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کند، نرخی پایین‌تر از قیمت مصوب هر بشکه نفت خام در اتحادیه اوپک است و در روند بازبینی بودجه ۱۴۰۰ باید این مورد در نظر گرفته شود.

کد خبر 471365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.