‌بورس مسکن، راه حل توزیع متوازن مسکن در کشور است

یک فعال حوزه اقتصاد مسکن گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، جدیت و توان لازم برای ایجاد سازوکارهای مرتبط با بورس مسکن را ندارد.

امیرعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که راه حل اصلی توسعه پایدار صنعت ساختمان در کشور، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است، اظهار کرد: در اغلب کشورهای توسعه یافته، استفاده از ظرفیت‌های تأمین مالی و اعتباری بازار بورس یکی از دستورالعمل‌های اصلی برای توسعه صنعت پیشران ساختمان است.

وی افزود: اما متأسفانه بی‌توجهی به صنعت پیشران ساخت و ساز در ایران همواره باعث شده است تا صنعتگران و فعالان این حوزه قادر به استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی و خرید و فروش نظام‌مند و تحت نظارت املاک و مسکن نباشند و از سوی دیگر شرایط ناپایدار و دولتی بازار بورس نیز مزید بر علت شده است تا کارشناسان اقتصادی توجیه شاخصی برای گسترش ارتباطات میان بازار مسکن و بورس نداشته باشند.

این فعال حوزه اقتصاد مسکن با بیان این که بورس مسکن، راه حل توزیع متوازن مسکن در کشور است، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار، جدیت و توان لازم برای ایجاد سازوکارهای مرتبط با بورس مسکن را ندارد و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز همواره به دلیل وجود نداشتن سازوکارهای تأمین مالی در بورس، برای تأمین سرمایه در گردش کسب‌وکارهای خود در مضیقه هستند.

قاسمی اضافه کرد: صنعت ساختمان در اغلب نقاط دنیا به عنوان یک صنعت پیشران و دارای زنجیره ارزش و تولید طولانی شناخته می‌شود و همواره دولت کشورهای توسعه یافته می‌کوشند تا با نگاه ویژه به این صنعت و فعالان بخش خصوصی در آن، کانال‌های توسعه پایدار اقتصادی برای کشور و افزایش سطح رفاه عمومی را هموار کنند.

وی ادامه داد: صنعت ساخت و ساز در صورتی که از سوی دولت و دیگر بخش‌های حاکمیتی به آن نگاه درست و صحیحی بشود، می‌تواند یک موتور محرک غیرقابل تحریم برای توسعه اقتصادی و بهبود شرایط نظام اقتصادی کشور باشد و به همین دلیل نیازمند تغییر نوع نگاه به این صنعت و فعالان آن هستیم.

کد خبر 471362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.