«تهران همیشه بیدار» نهایی شد

لایحه شهر بیدار در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورای شهر تمامی بندها و پیشنهادات مربوط به آن را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران ادامه «لایحه شهر بیدار» که پیشتر مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورا پیشنهادات خود را در خصوص مواد این لایحه مطرح کردند.

بهاره آروین طی پیشنهادی گفت: شهر بیدار برای اصناف است اما در بند (ج) به خرده‎فروشی و دست‎فروشی محدود شده است. این در حالی است که اصلاً نیازی نیست تعیین کنیم که اصناف شب هنگام فعال باشند یا نباشند. لذا پیشنهاد می‌کنم در برخی مناطق همه اصناف شامل شهر بیدار شوند.

اما محسن هاشمی در مقام مخالف گفت: در شهر قوانینی برای اصناف وجود دارد و نمی‌توان با یک مصوبه این قوانین اصناف را از بین برد. همچنین بیدار بودن شهر در شب، نیاز به نیروی انسانی بیشتری برای تأمین امنیت و خدمات رسانی است.

محمد جواد حق شناس نیز به عنوان موافق اظهار داشت: متن پیشنهادی با نوع بیان کمی متفاوت است اگر نه متن پیشنهاد مشکل ساز نیست.

او ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده در طرح شامل کسب و کارها و اصناف فضای بیدار است نه تمام شهر. که این کسب و کارها شامل صنایع دستی و دست فروشی‌ها هم می‌شود.

زهرا صدر اعظم نوری هم از جانب کمیسیون سلامت و در تأیید سخنان هاشمی گفت: این طرح برای استفاده از ظرفیت‌های داخل شهر است. پهنه‌های بیدار هم مشخص شده اند و شامل مناطق کلی نمی‌شوند. بیدار نگه داشتن شهر هزینه زیادی می‌برد.

در نهایت پیشنهاد آروین به رأی گذاشته شد و با ۸ موافق به تصویب نرسید.سپس ماده یک به صورت کلی به رأی گذاشته شد و با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.

اما آروین در خصوص ماده ۲پ پیشنهاد دیگری مطرح کرد و گفت: تمام درخواست‌های اصناف در این خصوص و چگونگی بررسی آنان به صورت عمومی منتشر شوند.

علی اعطا به عنوان موافق این پیشنهاد نیز گفت: تجربه نشان داده است که در شهرداری کارها به بهانه مشکلات وقت و هزینه بدون شفافیت پیش می‌روند که منجر به رانت می‌شود. لذا به نظرم حتی با تعویق هم این کار انجام شود بازهم ارزشمند است.

زهرا صدراعظم نوری موافقت خود را با این پیشنهاد اظهار داشت و این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

در ادامه جلسه بهاره آروین پیشنهاد دیگری مبنی بر حذف تبصره یکم ماده ۲ در خصوص به مزایده گذاشتن معابر و فضای باز در اختیار شهرداری را مطرح کرد.

این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۵ موافق به تصویب اعضا رسید. سپس ماده ۲ به رأی گذاشته شد که با ۱۹ موافق به تصویب رسید.

در ادامه پیشنهاد مسجد جامعی در مورد ماده ۳ مطرح شد، او اظهار داشت: در سطح شهر مناطقی مانند پایانه‌ها به حیات شبانه نیاز دارند و به نظرم بهتر است ورودی‌های شهر هم شامل اولویت‌های شهر بیدار باشد.

اما هاشمی مخالفت کرد و گفت: در تمام سطح جهان پایانه‌ها و فرودگاه‌ها در ۱۲ شب تعطیل می‌شوند. بیدار بودن این مکان‌ها و سروصدای ناشی از اتوبوس، قطار و هواپیما باعث مزاحمت برای مردم می‌شود.

در ادامه جلسه مجید فراهانی که موافق این پیشنهاد بود گفت: در حال حاضر طبق ضوابط، مراکز فروش در پایانه‌ها در ساعت ۱۲ شب تعطیل می‌شوند. اما اگر این پایانه‌ها و ورودی‌ها هم شامل شهر بیدار شوند، بسیاری نیازها برطرف می‌شود.

ناهید خداکرمی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: عبور و مرور با این وضع شهر بیدار مشکل خواهد شد و این فروشندگان سد معبر خواهند کرد. همچنین امنیت این ورودی‌ها مختل می‌شود. ضمن اینکه به علت خریدها، ترافیک هم ایجاد می‌شود.

اما حق شناس موافق پیشنهاد بود و گفت: این پیشنهاد برای ایجاد رفاه و آسایش و امنیت خاطر شهروندان است. پایانه‌های ورودی و خروجی شهرها معمولاً ۲۴ ساعته هستند و نیاز است در کنار پایانه‌ها، فرودگاه‌ها هم شامل شهر بیدار شوند.

او ادامه داد: عده‌ای به شهر وارد یا خارج می‌شوند که نیازهایی دارند و لایحه شهر بیدار فرصتی است برای تأمین نیازهای این افراد.

صدراعظم نوری نیز مخالفت کمیسیون را به شرح ذیل اعلام کرد و افزود: در مبادی ورودی به اندازه کافی مراکز فروش فعال هستند و نیازهای یک مسافر را تأمین می‌کنند.

او افزود: هدف این مصوبه هم نه دست فروشان بلکه اصناف است. لذا ایجاد چنین فضایی برای دست‌فروشان می‌تواند اختلال ایجاد کند.

بالاخره پیشنهاد مسجد جامعی به رأی گذاشته شد و با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

سپس ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه با افزودن حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس به ابن طرح مخالف است، گفت: یکی از اهداف این طرح، صرفه‌جویی در رفت و آمد است. لذا بهتر است این مورد به تهرانسر یا عبدل آباد یا بوستان شقایق منتقل شود.

اما حق شناس که مخالف بود اظهار داشت: این لایحه در مورد شهر بیدار است که بر بستری از استعدادهای شهر تکیه دارد. شهر برای مجموعه شهدای خلیج فارس هزینه زیادی کرده است. بسیاری از مردم در طول روز به علت مشغله توان استفاده از این امکانات را ندارند. اما شب هنگام دسترسی برای ایشان ساده‌تر است.

نوری هم نظر مخالف کمیسیون با پیشنهاد خداکرمی را بدین شکل ارائه کرد و گفت: هدف این طرح نقاطی هستند که ظرفیت فعالیت در شب را دارند. لذا شامل همه نقاط تهران نیست. پیشنهاد خداکرمی به رأی گذاشته شد و با ۱۵ موافق به تصویب رسید.

اما در خصوص ماده ۴ بهاره آروین پیشنهاد کرد که روند ثبت درخواست‌ها به سرعت بیشتری انجام بپذیرد و عبارت «مدت زمان دوماهه» به ماده چهارم اضافه شود.

این پیشنهاد نیز به رأی گذاشته شد و با ۱۳ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه طی ماده ۹ یک تبصره پیشنهادی از سوی حجت نظری و مسجد جامعی مطرح شد. مسجد جامعی درباره این پیشنهاد گفت: مهمترین موضوع در شب آرامش زندگی شهروندان است و حیات شبانه نباید آرامش مردم را مخدوش کند. پیشنهاد ما این است این موضوه به عنوان تبصره به ماده ۹ اضافه شود.

در ادامه اما امانی از مسجد جامعی خواست تا این پیشنهاد را پس بگیرد و خود مصوبه کفایت می‌کند.

نظری درباره این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد در مکان یابی می‌تواند اثر گذار باشد. برای حیات شبانه نباید فضاهایی انتخاب شوند که حیات مسکونی دارند. اصل پیشنهاد این است این محتوا در این طرح بیاید تا شهرداری بداند چطور مکان‌یابی کند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران یک فوریت لوایح عوارض شهری در دستور کار شورا قرار گرفت. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این لوایح مربوط به عوارضی است که باید تا قبل از ۱۵ بهمن به تصویب شورای شهر برسد، گفت: یک فوریت این لوایح امروز به رأی اعضا گذاشته می‌شود و سپس به کمیسیون‌ها فرستاده می‌شود تا در جلسه بعدی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
بر این اساس یک فوریت لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران به رأی اعضا گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان نیز با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه تعیین عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۰ را با ۱۸ رأی به تصویب رساندند.

یک فوریت لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران نیز با ۱۸ رأی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در پایان یک فوریت لایحه اصلاح مواد ۱ و ۲ مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز با ۱۸ رأی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در این جلسه پیشنهاد استفاده از ظرفیت خیرین در تأمین و ارائه خدمات همگانی و عام‌المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره الحاقی به مصوبه ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران، اعضای شورای شهر به توسعه زیرساخت‌های گردشگری تاکید کردند.

کد خبر 471089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.