دیپلماسی شهری یکی از بسترهای جدی گفت و گوی تمدن‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیپلماسی شهری یکی از بسترهای جدی همکاری و گفت و گوی تمدن‌ها بین شهرها و کشورهاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید خطیب زاده، امروز (سه‌شنبه) در مراسم اختتامیه پنجمین جایزه بین‌المللی خشت طلایی با اشاره به برگزاری چنین مراسمی بعد از محدودیت‌های اخیر گفت: خرسندم که بعد از ماه‌ها پرده نشینی فرصتی پیش آمد که از پرده بیرون بیایم و در جمع مفصل تری میزان عزیزان باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان فرزند و متولد تهران مفتخرم که تهران میزبان چنین جشنواره‌ای است. کم می‌شنویم که تهرانی‌ها اینچنین دور هم جمع شوند و از همدیگر تعریف کنند اما من به عنوان یک تهرانی همواره گفتم، دربند، درکه، شاه عبدالعظیم، هفت چنار و جنوب و شرق و غرب تهران یادآور یک شهر پویا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امروز در مورد پاندمی کرونا بسیار صحبت شد. یک اصل اساسی در دیپلماسی وجود دارد که باید جهانی فکر کرد و محلی عمل کرد. شاید هیچ پدیده‌ای در دنیا نمی‌توانست این مفاهیم را یادآوری کرده و به ما بگوید که چقدر سرنوشت ما به هم پیوسته است.

خطیب زاده با بیان این که هیچ پدیده‌ای به این حد نتوانست بگوید که چقدر سرنوشت سلامت، فرد، محیط و شهر ما به هم پیوسته است گفت: این تناقض نمایی است که به روشنی می‌گوید چگونه باید جهانی فکر کرد و محلی عمل کرد. شهر سالم تنها یک مفهوم در دیپلماسی برای ما دارد و آن این است که بتوانیم از بستر نگاه جهانی در فضای محلی استفاده کنیم‌.

وی با بیان اینکه سه نظریه پس از پاندمی دنیای در حال گذار شکل گرفت گفت: با شیوع پاندمی سه نظریه مطرح شد. یک اینکه آیا این نقطه پایانی بر جهانی شدن است؟ آیا آنچه که در جهان رخ می‌داد با این پاندمی سرعت گرفته است؟ و نظریه سوم نیز این بود که این پاندمی می‌آید و می‌رود و تأثیری نحواهد داشت؟

خطیب زاده گفت: در بسیاری از حوزه‌ها تغییرات، راهبردی و دائمی خواهد بود مانند استفاده از فضای مجازی و غیرسنتی در ارتباطات و تأمین سلامت روانی جامعه و این نهادینه ترین حالت در دنیای کنونی است. در برخی از حوزه‌ها نیز برخی از گذاره‌های قدیمی ارزش خود را بیشتر نشان داد و آن گفت و گو است که بستر دیپلماسی جهانی است.

وی افزود: وزارت خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی مسئول دستگاه دیپلماسی شهری شهرداری را یکی از نهادهای مسئول همراه خود دیده است. دیپلماسی شهری یکی از بسترهای جدی همکاری و گفت و گوی تمدن‌ها بین شهرها و کشور است و حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان نیز موید آن است.

کد خبر 471068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.