" جروکان" پشتوانه‌ای برای زیباتر کردن منظر شهر اصفهان

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: مرکز تولیدی جروکان پشتوانه‌ای برای زیباتر کردن منظر سطح شهر اصفهان به شمار می‌آید.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مرکز تولید جروکان واقع در خیابان نبوی منش در فضایی به وسعت چهار هکتار قرار دارد که حدود یک و نیم هکتار از آن به انواع گلخانه‌ها برای تولید گل‌های فصل اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در مرکز تولید جروکان امکان کاشت و تولید ۷۰۰ هزار گلدان فصلی و دائمی جهت انتقال به مناطق مختلف وجود دارد، افزود: از جمله گل‌های تولیدی این مرکز، گل‌هایی چون: لووریا، مارگریت، اختر، میخک، میمون، ایستاتیس، گازانیا، پریوش، مروارید و آلاله‌ها هستند که برخی از این گیاهان پایا و برخی گیاهان فصلی است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در مرکز تولید جروکان، خاک‌برگ مرغوب از برگ‌های جمع‌آوری شده سطح شهر نیز تولید می‌شود که این محصول بهترین بستر کاشت برای گل‌های فصلی و تکثیر کلیه گیاهان به ویژه گل‌های فصلی است.

وی با بیان اینکه در فصل پاییز برگ‌های درختان مناطق پانزده گانه جمع‌آوری و در چند انبار برای تولید خاک‌برگ نگهداری می‌شود، گفت: برگ‌های جمع‌آوری شده درختان مناطق یک و ۹ شهرداری به مرکز تولید جروکان انتقال یافته و پس از دپو کردن و عملیات کمپوستین، عملیات هوادهی آنها انجام و خاک‌برگ غنی تولید می‌شود که بهترین بستر برای تولید ۷۰۰ هزار گلدان فصلی و دائمی ویژه نوروز است.

مرتضایی‌نژاد با تاکید بر اینکه در مرکز تولید جروکان تحقیقاتی در مورد بسترهای جدید کشت، از جمله بستر کشت کوکوپیت انجام شده است، تصریح کرد: برای افزایش کیفیت تولید گیاهان فصلی و همچنین گیاهان به صورت گلدانی، باید بستر تغذیه خوب برای گل فراهم شود. پیش‌تر در کنار خاک‌برگ از کوکوپیت استفاده می‌شد، اما در حال حاضر اکوپیت در مقابل با کوکوپیت بسیار مقرون به صرفه‌تر شده است و امسال در تولید گونه‌های زینتی در مرکز جروکان از آن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در این مرکز تولید انواع گیاهان پیازی که در فضای آزاد امکان تکثیر دارد انجام می‌شود، گفت: انواع گل‌های زنبق، گل‌های اختر و سایرگل‌های پیازی که به عنوان مکمل دائمی فضای سبز وجود دارد، در فضای آزاد این مرکز و خارج از گلخانه‌ها تکثیر می‌شود.

کد خبر 470927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.