واکسینه کردن مردم جهان؛ تنها  راهکار رهایی از ویروس کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اکنون تنها راهکار برای رهایی از ویروس همه گیر کرونا، واکسینه کردن تمام مردم جهان در حداقل زمان ممکن است.

میر شهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شرکت مدرنا اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در مقابل جهش‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی کرونا ویروس مؤثر است، اظهار کرد: البته کارایی آنتی‌بادی‌های خنثی کننده تولید شده توسط واکسن مدرنا در برابر نژاد آفریقای جنوبی ویروس کرونا ۶ برابر کمتر شده است، اما هنوز برای مقابله با جهش کرونا ویروس کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های مدرنا و فایزر قصد ساختن واکسن اختصاصی برای مقابله با نژاد آفریقای جنوبی کرونا ویروس و تزریق آن به عنوان بوستر (دوز یادآور) به افراد واکسینه شده دارند. واکسن مدرنا برای مقابله با جهش انگلیسی کرونا ویروس مؤثر است و در برابر جهش آفریقای جنوبی نیز با تاثیر کاهش ۶ برابری هنوز کارآیی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: شرکت فایزر تأثیر واکسن خود را بر جهش انگلیسی کرونا ویروس ثابت کرده است اما هنوز داده‌ای در مورد تأثیر بر نژاد آفریقای جنوبی کرونا منتشر نکرده است.

وی افزود: سازنده واکسن فایزر نیز اعلام کرده که جای نگرانی وجود ندارد، چرا که بر اساس داده‌هایی که از ویروس آنفلوآنزا دارند، کاهش چهار برابری در آنتی‌بادی خنثی‌کننده، فقط ۱۰ درصد از کارآیی واکسن را کم کرده است. بر اساس این نظر احتمال دارد کارآیی مدرنا در برابر نژاد آفریقای جنوبی از ۹۰ درصد به حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

صفری با اشاره به اظهار نظر چند متخصص دیگر درباره واکسن مدرنا و فایزر تصریح کرد: اکنون که محققان ایمنی در برابر کرونا ویروس را فقط ناشی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌ کننده نمی‌دانند و نقش ایمنی سلولی "تی"، " بی" و آنتی‌بادی‌های غیر خنثی‌کننده نیز اهمیت دارد، ممکن است واکسن‌ها در حفظ ایمنی در برابر جهش‌های جدید مؤثر باشند.

صفری در خصوص بروز جهش‌های جدید کرونا ویروس و مسئله‌ساز شدن آن برای کشورهای واکسینه شده، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اساسی این است که با واکسینه نشدن کشورهای دارای شیوع بالا در برابر ویروس کرونا، امکان ظهور جهش‌های جدید و ورود این جهش‌ها به کشورهای کاملاً واکسینه شده وجود خواهد داشت و این موضوع ممکن است در آینده در کشورهای واکسینه شده مسئله‌ساز شود. اکنون تنها راهکار برای رهایی از این ویروس همه گیر واکسینه کردن تمام مردم جهان در حداقل زمان ممکن است.

کد خبر 470883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.