راه یافتن ویروس کرونا به مغز باعث ابتلا به نوع شدید بیماری می‌شود

نتایج یک مطالعه نشان داد راه یافتن ویروس کرونا به مغز، باعث ابتلا به نوع شدید این بیماری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی دلیل بازگشت بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن، مطالعه جدیدی انجام دادند و وضعیت سلامت گروهی از موش‌ها را بررسی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، موش‌ها را به ویروس کرونا آلوده کردند. پژوهشگران متوجه شدند که ویروس‌های موجود در مغز موش‌ها، هزار برابر بیشتر از ویروس‌های قسمت‌های دیگر بدن آن‌ها است.

نتایج این مطالعه نشان داد موش‌هایی که از طریق مجاری بینی به ویروس آلوده شدند، حتی پس از اینکه ویروس در ریه‌های آن‌ها از بین رفت، به دلیل وجود ویروس در مغز، نوع شدید بیماری را تجربه کردند. یافته‌های جدید حاکی است که بار ویروسی موجود در ریه‌ها، پس از گذشت سه روز کاهش پیدا کرد، اما تا روز پنجم و ششم پس از بیمار شدن یعنی زمانی که بیماری شدیدتر شده بود، مقدار زیادی از ویروس مورد نظر در مغز آن‌ها وجود داشت. به نظر می‌رسد که دلیل بازگشت بیماری کووید -۱۹ و حتی مرگ و میر ناشی از آن در افرادی که بهبود پیدا کردند همین موضوع باشد.

به گفته پژوهشگران زمانی که ویروس کرونا مغز را آلوده می‌کند می‌تواند بر تمام قسمت‌های بدن مانند ریه‌ها، قلب و دیگر اعضای بدن تاثیر بگذارد، زیرا مغز یک عضو حساس است و فرآیندهای دیگر اعضای بدن را کنترل می‌کند. ممکن است بهبود یافتگان بیماری کرونا که عفونت به مغز آنها راه پیدا کرده است در معرض بیماری‌های جدی دیگر مانند پارکینسون، زوال عقلی، بیماری‌های خودایمنی و اسکلروز چندگانه قرار بگیرند.

نتایج این مطالعه در مجله Viruses منتشر شده است.

کد خبر 470868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.