۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
سیلی به مجری قانون

مصونیت پارلمانی پوششی قانونی است برای مقابله با واکنش‌های احتمالی که ممکن است علیه یک نماینده مجلس به دلیل اظهارنظرهای وی در حیطه مسئولیتش صورت گیرد و نوعی جلوگیری از اعمال فشار بر وی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه روز شنبه (۴ بهمن) راننده نماینده سبزوار که قصد داشت با خودرو خدمت از مسیر خط ویژه تردد کند با ممانعت بر اساس قانون سرباز مأمور راهور مواجه می‌شود و بین آن دو مجادله پیش می‌آید علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار که سرنشین خودرو بوده است در روند این رخداد بر صورت سرباز سیلی می‌زند؛ اقدامی که واکنش‌های زیادی از سوی چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای در پی داشت؛ البته برخی افراد نیز به طرفداری از اقدام او برخاستند.

انتشار این فیلم و دیدن اظهارات سرباز راهور، به سرعت با واکنش منفی بسیاری از کاربران فضای مجازی و مردم نسبت به رفتار نماینده سبزوار مواجه شد. واکنش‌ها به این اتفاق باعث شد که این نماینده مجلس با تکذیب برخورد فیزیکی با سرباز نیروی انتظامی مدعی شود که سرباز به وی توهین کرده است، اما بعد با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود، از مردم ایران عذر خواست. البته این اتفاق برای اولین بار نیست که در کشور رخ می‌دهد. توهین به مسئولان و کسانی که تنها قانون را اجرا می‌کنند توسط برخی از نمایندگان مجلس سابقه دارد.

در آذرماه سال ۹۹ نیز محمدحسن کریمی، سرباز وظیفه بابلی وقتی از فردی دارای ماسک که قصد ورود از درب ارباب رجوع به ساختمان دادگستری را داشته است درخواست کارت شناسایی می‌کند سیلی می‌خورد زیرا وی بازپرس دادگستری بوده و سرباز او را نشناخته است.

در اتفاقی دیگر در سال ۹۷ نماینده مردم سراوان در مجلس دهم از کارمند گمرک، درخواستی خارج از ضوابط اداری می‌کند که کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می‌کند و می‌گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز با این کارمند برخورد می‌کند که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، ابوموسی حاجی آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی هم در آذرماه سال ۹۹ با انتقاد از حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: انتظار این بود که رئیس جمهوری در مجلس حضور پیدا کنند ولی متأسفانه به علت ترس از ابتلای کرونا حضور نیافت؛ این گونه حرکت‌ها توهین به ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی است. آقای رئیس جمهوری مطمئن باش با اینگونه رفتارهایی که از خود بروز می‌دهی با کرونا نمی‌میری چون مرگ در حین خدمت توفیق می‌خواهد.

تمامی این توهین‌ها و برخوردها انجام شده، اما سوال این است که چرا برخی نمایندگان چنین اجازه‌ای به خود می‌دهند که با هر لحنی با هرکسی صحبت کنند و یا در برابر اجرای قانون این گونه به ستوه آمده و با هرکسی که تنها به قانون عمل می‌کند اینگونه برخورد کنند؟ آیا مصونیت پارلمانی باعث می‌شود نمایندگان از هر قانونی این گونه گذر کرده و با مأموران قانون به تندی برخورد کنند؟

همه در برابر قانون برابر هستند

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی در مورد این اتفاقات به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات و مسئولان کشوری و مردم، همه در برابر قانون برابر هستند و مسئولیت کسی برای وی مصونیت قانونی ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی، تمامی ابعاد ماجرای رفتار نماینده سبزوار با سرباز راهور باید به صورت دقیق توسط مجلس و فرماندهی ناجا بررسی شود و در ادامه قضاوت شده و برخورد قانونی بشود.

به عقیده این نماینده مجلس، داشتن مسئولیت در کشور باعث نمی‌شود که افراد هر رفتار غیرقانونی را انجام دهند.

فیروزی پوربادی می‌گوید: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قطعاً گزارش نماینده و پلیس ناجا را در نظر خواهد گرفت و در مورد این ماجرا قضاوت خواهد کرد؛ زیرا در حال حاضر پلیس راهور فیلم‌هایی را ارائه کرده و از طرف دیگر، نماینده سبزوار هم مواردی را در این زمینه اعلام کرده است که باید ارزیابی شود. اگر هرگونه بی قانونی در این ماجرا صورت گرفته باشد باید طبق قانون با متخلف رفتار شود.

وی خاطرنشان می‌کند: انتقاد از عملکرد نمایندگان لازم است، اما غوغا سالاری و انتقام‌گیری با انتقاد متفاوت است. نباید اشتباه یک نماینده را به پای کل نمایندگان نوشت.

مصونیت پارلمانی به معنای مصونیت در برابر قانون نیست

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همه مردم باید تسلیم قانون باشند و در صورتی که رئیس جمهور یا نماینده مجلس تخلفی انجام دهد، باید طبق قانون با وی رفتار شود.

به گفته وی، در مجالس گذشته نیز شکایاتی از برخی نمایندگان مطرح شده بود که با آنها برخورد قانونی شد؛ بنابراین مصونیت پارلمانی به این معنا نیست که نمایندگان بتوانند در برابر اجرای قانون مصونیتی داشته باشند.

به گفته این نماینده سابق مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار هستند و نباید از قانون سرپیچی کنند. انتظار می‌رود قانون گذاران، بیشتر نسبت به رعایت مبانی قانونی توجه داشته باشند.

سالک خاطرنشان می‌کند: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ابتدا تمامی ابعاد ماجرا را بررسی کرده و در صورتی که به مسائل قضائی برخورد کند، پرونده را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد، اما در اکثر مواقع تخلفات با تذکر به نمایندگان حل می‌شود.

کد خبر 470864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.