الهیاری: «دست خلاق» به عنوان یک جایزه بین‌المللی ثبت شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: امیدواریم نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی به عنوان یک رویداد مهم در تقویم صنایع دستی جهان ماندگار و جایزه «دست خلاق» نیز به عنوان یک جایزه معتبر بین‌المللی ثبت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون اللهیاری در نشست رونمایی از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران که صبح امروز (دوشنبه ششم بهمن‌ماه) در کاخ نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی فلات مرکزی ایران است که علاوه بر نمایندگی فرهنگی و تاریخی ایران، شهری جهانی در عرصه‌های هنر و فرهنگ صنایع دستی است؛ کاشان، شهرضا و گلپایگان نیز از مراکز مهم صنایع دستی در استان اصفهان است که هنرمندان شاخصی در این شهرها فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد هنرمندان شناسنامه‌دار صنایع دستی اصفهان از ۴ هزار به ۵۰ هزار افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: هنرمندان اصفهان در جهان شاخص هستند و آثار آنها زینت بخش موزه‌ها و گالری‌های دنیا است، زیرا صنایع دستی در این استان تنها به آثار شاخص محدود نمی‌شود، حضور ۵۰ هزار فعال صنایع دستی در این استان به معنای آن است که هنر نقش بی بدیلی در اقتصاد اصفهان دارد. اگرچه شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را برای هنرمندان صنایع دستی به وجود آورده است، اما برای کمک به گذار از این شرایط باید برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام می‌شد که نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی یکی از همان برنامه‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: این جشنواره این جشنواره پیرو برنامه‌های دیگری است که پیش‌تر در استان اتفاق افتاده است. اصفهان پس از جیپور هند دومین شهر جهانی صنایع دستی و از کلانشهرهایی است که به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی یونسکو پیوسته است.

اللهیاری عنوان کرد: اصفهان باید محور برنامه‌های بین‌المللی در حوزه هنر و صنایع دستی باشد. امیدواریم این جشنواره به عنوان یک رویداد مهم در تقویم صنایع دستی جهان ماندگار و جایزه «دست خلاق» نیز به عنوان یک جایزه معتبر بین‌المللی ثبت شود.

وی اظهار کرد: در این شرایط سخت که دنیا درگیر معضل اساسی و بحران کرونا بود، توانستیم از این شرایط عبور کنیم و می‌توانیم نوید یک آینده روشن در حوزه صنایع دستی را در اصفهان بدهیم.

کد خبر 470716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.