مونسان: ۹۹ رشته صنایع دستی در کشور احیا شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اکنون جوانان ما با نشاط و تحصیلات عالی در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند. ۹۹ رشته از بین رفته احیا شده و به چرخه صنایع دستی کشور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر مونسان صبح امروز (ششم بهمن‌ماه) در مراسم اعلام برنامه‌های جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اصفهان که در کاخ نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: در نظام برنامه‌ریزی کشور عمدتاً به پروژه‌های بزرگ می‌پردازیم، اگرچه اجرای این پروژه‌های بزرگ لازم است، اما باید به توسعه کسب‌وکارهای خرد که نقش خود را در معیشت مردم نشان می‌دهد نیز پرداخته شود. این کسب‌وکارها سفره مردم را رنگین می‌کنند و کارکردی نظیر پروژه‌های بزرگ دارند. توازن در برنامه‌های هر کشوری بسیار مهم است، اما در کشور ما گاهی این توازن وجود ندارد.

وی ادامه داد: کسب و کارهای خرد کمترین حمایت‌ها را دریافت می‌کنند، در حالی که تاکید رهبر معظم انقلاب توازن در توزیع سرمایه در بین اقشار جامعه است. در دولت چندباری "صنایع کوچک" مورد حمایت قرار گرفت، اما انحرافاتی در این اقدامات وجود داشته و بهانه‌ای شد برای مدیران که بگویند این حمایت‌ها به نتیجه نرسید. این بهانه خوبی برای رها کردن کسب و کارهای کوچک نیست، همچنین یکی از بزرگترین اشتباهات قرار دادن ترنُوِل کسب‌وکارهای کوچک در کنار ارقام صنعت نفت است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه "درآمدهای نفتی درآمدهای دولتی را و دیگر صنایع درآمد ملت را تأمین می‌کند" افزود: درآمد فروش نفت بودجه دولت را تأمین می‌کند، اما صنایعی مثل گردشگری مستقیماً درآمدهای ملت را تأمین می‌کنند. در همه جای دنیا اشتغال و درآمد مردم را در کسب‌وکارهای کوچک می‌بینند. صنایع دستی کشور در کنار میراث فرهنگی و گردشگری یک ظرفیت ذاتی است و پرداختن به آن به دلیل پراکندگی بسیار دشوار است.

مونسان گفت: فعالیت‌های صنایع دستی تمام نقاط کشور را در بر می‌گیرد، همه استان‌ها، شهرها و روستاها صنایع دستی را دارد یک طیف بزرگ در این صحنه بزرگ در حال فعالیت هستند و حمایت از این کسب‌وکارها یعنی برقراری عدالت اجتماعی. وظیفه داریم آنچه که در گذشته داشتیم و به آن افتخار می‌کنیم، باید حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه "با ۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک نظیر صنایع‌دستی می‌توان اشتغال آفرینی کرد" ادامه داد: امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور کارآفرینی است، اگر یک هزارم هزینه پروژه‌های بزرگ را به بنگاه‌های اقتصادی کوچک اختصاص می‌دادیم الان سفره مردم رنگین‌تر بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مشکلات دو سال اخیر از جمله سیل، شلوغی‌های ناشی از گرانی بنزین، سقوط هواپیمای اکراینی و شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: در این دو سال سخت با آنکه حمایت ویژه‌ای از آنها نکرده‌ایم به همت همه فعالان در حوزه‌های سه‌گانه وزارت میراث کسب‌وکارها هنوز زنده‌اند. بخش بسیاری از جوانان ما در این سه حوزه مشغول فعالیت هستند. باید کسب‌وکارهای کوچک به عنوان یک‌بخش مهم اقتصادی در جایگاه خود بدون در نظر گرفتن اینکه برای دولت درآمد دارد یا خیر، مورد حمایت قرار گیرد.

مونسان گفت: اکنون جوانان ما با نشاط و تحصیلات عالی در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند. ۹۹ رشته از بین رفته احیا شده و به چرخه صنایع دستی کشور وارد شده است. طرح تجاری سازی صنایع دستی را در دولت دوازدهم آغاز کردیم و کار دشواری بود. بسته‌بندی، طراحی و ترکیب هنر در صنایع دستی ارتقا پیدا کرده و چند هنر با یکدیگر تلفیق شدند. پژوهشگاه هنرهای سنتی با کار بر روی دستگاه‌های مختلف توانستند آن‌ها را ارتقا دهند و کارایی نیز افزایش یابد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به بخش فروش صنایع دستی، عنوان کرد: بخش فاخر صنایع را در جای خود نگه داشتیم و برای افزایش حجم بازار بر روی بخش کاربردی صنایع دستی تمرکز کردیم. رقبای ما در عرصه بین‌المللی نظیر چین نیز بر بخش کاربردی تمرکز کرده‌اند.

وی درباره جشنواره بین‌المللی صنایع دستی، اظهار کرد: برای افزایش نفوذ بین‌المللی صنایع دستی قرار شد یک جشنواره جهانی داشته باشیم و یک‌نشان بزرگ به نام "دست خلاق" را برنامه‌ریزی کردیم. در نظر داریم این جایزه مانند جایزه سینمایی اسکار یک مرجع مهم در دنیا شود.

مونسان افزود: به لحاظ ظرفیت‌های خوبی که در اصفهان وجود داشت، قرار شد این جشنواره در اصفهان برگزار شود. در این راه شهردار اصفهان بسیار همراهی کرد و جشنواره با مشارکت و همکاری شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد. رضایت مردم در یک شهر با پروژه‌های عمرانی به دست نمی‌آید، بلکه باید به کیفیت زندگی مردم در شهر افزود.

کد خبر 470650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.