بیوگرافی جیمز دایسون؛ مخترع و کارآفرین موفق انگلیسی

جیمز دایسون مخترع، طراح صنعتی و کارآفرین بریتانیایی است که با طراحی‌های نوآورانه خود ثروت میلیارد دلاری کسب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جیمز دایسون (James Dyson) که یکی از مشهورترین طراحان محصول در دنیای امروز است، در رتبه‌بندی‌های معتبر جهان به عنوان ثروتمندترین فرد بریتانیا در سال ۲۰۲۰ شناخته شد. او با تکیه بر طراحی‌های نوین، شرکتی به نام خود راه‌اندازی کرد. جالب‌ترین قسمت زندگی دایسون مربوط به طراحی اولین جاروبرقی است. او در مسیر موفقیت خود با چالش‌های متعددی رو به رو شد. در ادامه شما را با دوران تولد و تحصیل، ایده‌های دایسون، جوایز و افتخارات او آشنا می‌کنیم:

دوران تولد و تحصیل

جیمز دایسون در تاریخ ۲ مه سال ۱۹۴۷ در شهرک کرومرنورفک متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای به نام گرشام در هولت و تحصیلات دبیرستان را در مدرسه هنر بایام شو در رشته نقاشی ادامه داد. دایسون در سال ۱۹۶۶ برای ادامه تحصیل به دانشکده سلطنتی هنر لندن رفت و در سال ۱۹۷۰ با فارغ‌التحصیلی از کالج هنر، تحصیلات خود را در رشته مهندسی ادامه داد. سپس او در شرکت Rotork Contols مشغول به کار شد و محصول تجاری خود به نام Sea Truck را به بازار معرفی کرد.

جاروبرقی بدون کیسه

دایسون ایده‌های نوآورانه زیادی در ذهن خود داشت. بنابراین کارگاه کوچکی تاسیس کرد و اولین محصول خود یعنی چرخ دستی را طراحی و تولید کرد. ایده اولیه بهینه سازی طراحی جاروبرقی از کارخانه چوب بری به ذهن دایسون رسید. او به دنبال حذف کیسه زباله از جاروبرقی بود که تصور می‌کرد به افزایش مکش و کارایی دستگاه منجر می‌شود. فرآیند طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه جاروبرقی بدون کیسه پنج سال به طول انجامید. اولین طراحی‌های تجاری دایسون با موفقیت تجاری چندانی همراه نبود. در نهایت جاروبرقی دایسون به نام Dyson DC۰۱ در سال ۱۹۹۳ در بریتانیا رونمایی شد و تنها دو سال پس از معرفی نمونه اولیه، جاروبرقی دایسون به پرفروش‌ترین محصول در بریتانیا تبدیل شد.

ایده‌های دایسون

ماشین لباسشویی ایده بعدی بود که ذهن دایسون را درگیر کرد. اولین محصول شرکت دایسون در این زمینه ContraRotator نام داشت که از دو ساختار گردشی با جهت‌های مخالف بهره می‌برد. دیگر اهداف مورد نظر دایسون شامل سیستم‌های تصفیه هوا، رطوبت ساز و فن‌های خنک کننده می‌شد. دایسون با بهره‌برداری از ایده خنک کننده‌های بدون پره، سعی کرد در حوزه‌های دیگر لوازم خانگی نیز نوآوری ایجاد کند. دستگاه‌های خشک کن از دیگر ایده‌های دایسون به شمار می‌رفت. اولین جاروبرقی بی سیم شرکت دایسون در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد. سشوار Dyson Supersonic نیز از جمله محصولاتی بود که به پرفروش‌ترین محصول بریتانیا در سال ۲۰۱۷ تبدیل شد.

راه اندازی بنیاد خیریه

جیمز دایسون در ابتدای قرن بیست و یکم تصمیم گرفت یک بنیاد خیریه راه‌اندازی کند. هدف مهم این بنیاد تشویق نیروهای جوان به تفکر خلاقانه بود. با وجود اینکه دایسون در سال‌های اخیر تمرکز خود را روی فعالیت‌های خیرخواهانه و آموزش معطوف کرده بود، از طراحی محصول جدید غافل نشد. دایسون جاروبرقی رباتیک خود به نام Dyson ۳۶۰ Eye را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این محصول با اپلیکیشن اختصاصی Dyson Link هدایت می‌شد و به حضور دائمی کاربر نیازی نداشت. خودروهای برقی نیز جزو فعالیت‌های اخیر او محسوب می‌شود. شرکت دایسون هنوز این محصول خود را به بازار عرضه نکرده است.

جوایز و افتخارات دایسون

جیمز دایسون به دلیل نوآوری‌ها و تاثیراتش بر اقتصاد، افتخارهای زیادی کسب کرد. از جمله این افتخارات می‌توان به دریافت جایزه طراحی پرنس فیلیپ در سال ۱۹۹۷، نشان امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۹۸، جایزه بنیاد علوم و فناوری بریتانیا در سال ۲۰۰۰، دکتری افتخاری از دانشگاه باث در سال ۲۰۰۰، عضویت در انجمن سلطنتی مهندسان در سال ۲۰۰۵، نشان شوالیه در سال ۲۰۰۷، عضویت در انجمن سلطنتی علوم در سال ۲۰۱۵، انتخاب شرکت دایسون به عنوان معتبرترین شرکت بریتانیایی در سال ۲۰۱۷، نمایندگی دانشکده سلطنتی هنر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، عضویت در هیئت معتمدان موزه طراحی بریتانیا و عضویت در آکادامی ملی مهندسی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

کد خبر 470638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.