بودجه ۱۴۰۰ کشور مزدبگیران ثابت را با تورم ۳۰۰ درصدی مواجه می‌کند

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر بودجه با تمامی ملحقات در این شرایط تحریمی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون چاره اندیشی اساسی و عملیاتی مصوب و ابلاغ شود، اقشار مزدبگیر ثابت با تورم نزدیک به ۳۰۰ درصدی مواجه خواهند شد و قادر به گذران زندگی نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ کشور در کمیسیون تلفیق برای تصویب در صحن علنی مجلس اظهار کرد: در بودجه جاری و بودجه سال‌های گذشته، جهت تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی و دارو و بخشی از نیازهای ضروری جامعه، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مصوب شده است اما در بودجه تقدیمی، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است؛ رقمی حدود سه برابر و بنا بر اطلاعات واصله، کمیسیون تلفیق پیشنهاد افزایش این رقم به ۱۷ هزار تومان را داده است.

وی افزود: بسیاری از کمک‌ها به اقشار نیازمند یا در بودجه پیش‌بینی و دیده نشده است و یا بسیار ناچیز است که جامعه هدف را با عسر و هرج مواجه خواهد کرد و سبب قطع یا کاهش بعضی کمک‌ها و مساعدت‌ها به اقشاری مانند کارگران ساختمانی و قالیبافان خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اختصاص بودجه برای تکمیل و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را مکفی ندانست و تصریح کرد: بی‌توجهی و بی عنایتی به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در تأمین بودجه برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی که در کشور قریب به چهار میلیون نفر و در استان اصفهان نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر که نیمی از آنان در کلان شهر اصفهان هستند، از دیگر انتقادات به بودجه سال آینده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ تا به حال اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری و حتی کارکنان خود سازمان تأمین اجتماعی با وجود آنکه حق مسلم آن‌ها است، ناقص اجرا شده است و میان بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنشستگان تأمین اجتماعی که همگی از اقشار آسیب پذیری جامعه و مستحق دریافت همسان سازی حقوق هستند و سالیان متمادی حق بیمه پرداخت کرده‌اند، تبعیض و بی عدالتی آشکاری وجود دارد.

برشان خاطرنشان کرد: دولت به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه که سکاندار تدوین و ارائه بودجه کشور است به بهانه اینکه این قشر عائله دولت نیستند و به ما مربوط نیست، نسبت به این حقوق کم لطفی یا بی مهری و بی توجهی کرده است و مسئولیت‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بزرگترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی دولت بوده است. دولت به منابع سازمان تأمین اجتماعی دست‌اندازی می‌کند و بسیاری از تعهدات خود را در بودجه‌های سنواتی بر سازمان تحمیل کرده است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر ساله به بدهی دولت‌ها از سالیان گذشته افزوده می‌شود، به طوری که بر اساس آمار و اطلاعات رسیده بدهی دولت به تأمین اجتماعی چیزی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است و ضمن اینکه در برنامه ششم توسعه مصوب شده که این بدهی به تأمین اجتماعی داده شود.

وی اظهار کرد: بازنشستگان عائله همین دولت بوده و مردم همین مملکت هستند و حق خود را از منابع خود مطالبه می‌کنند اما این مصوبه اجرا نشده است و هرسال به بدهی دولت به تأمین اجتماعی اضافه می‌شود.

برشان تاکید کرد: در سال جاری قرار بود رقمی بابت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اختصاص یابد که این امر در دست‌انداز اداری گرفتار و اجرای همسان‌سازی حقوق این قشر تحت عنوان متناسب سازی به صورت ناچیز و ناقص، آن هم با چند سال تأخیر یعنی در سال جاری اجرا شده است که عامل نارضایتی و شکایت آنان را فراهم کرده است و منجر به اعتراض و تجمع شده است در حالی که کسی پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی دولت برای افزایش دستمزدها رقم ۲۵ درصدی پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب هیچ تناسبی با میزان تورم سرسام‌آور فعلی و قدرت خرید از دست رفته نخواهد داشت و سفره تمام مزدبگیران با وجود کوچک بودن، کوچک‌تر خواهد شد و آنان با مشکلات معیشتی بیشتری رو به رو خواهند شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اگر بودجه با تمامی ملحقات در این شرایط تحریمی، توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بدون چاره اندیشی اساسی و عملیاتی مصوب و ابلاغ شود، اقشار مزدبگیر ثابت با تورم نزدیک به ۳۰۰ درصدی مواجه خواهند شد و قادر به گذران زندگی نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً افزایش ۲۵ درصدی مزد، عائله دولت و مزدبگیران قانون کاری را با فاجعه روبه‌رو خواهد کرد و این بدین معنی است که جرم و بزهکاری، یاس و افسردگی، سو تغذیه، اعتیاد و فحشا در جامعه رشد خواهد کرد و بعضاً قابل کنترل نخواهد بود.

برشان از نمایندگان مجلس درخواست کرد به جای تقابل، در یک صف با دولت تعامل داشته باشند و با هدف حل مشکل جامعه، بودجه را به سمتی هدایت کنند که اقشار ضعیف در شرایط سخت تورمی با مشکل جدید معیشتی روبه‌رو نشوند و این امر تنها با تعامل و تجدیدنظر در نرخ ارز به‌ویژه برای تأمین کالاهای اساسی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر توجه و عنایت ویژه در این رابطه انجام نشود گناهی نابخشودنی در حق ملتی است که در تمامی سال‌های بعد از انقلاب همیشه یار و یاور نظام بوده‌اند، گفت: با سیری که در بودجه سال ۱۴۰۰ مواجهیم در صورتی که فکری اساسی در جبران وضعیت اقشار ضعیف و مزدبگیر نشود، فقیران فقیرتر و اغنیا غنی‌تر خواهند شد.

کد خبر 470531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.