از تجهیز گرمخانه‌ها تا انتقال آب خلیج فارس به اصفهان

پیشنهاد چاپ چهار کتاب، تأمین پرداخت مرحله اول سهم افزایش سرمایه شهرداری اصفهان در شرکت تأمین آب اصفهان صفه، اصلاح ضوابط و مقررات تابلوهای صنفی و تجاری شهر و اصلاحات آئین نامه انضباطی بهره‌برداران تحت پوشش سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری به تصویب اعضای شورای شهر اصفهان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، صبح امروز (یکشنبه) با نطق پیش از دستور علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورا آغاز شد.

وی در نطق خود سه تذکر درخصوص فصل سرد سال داد و گفت: با توجه به سردی هوا بار دیگر لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ادارات و منازل باید مدنظر باشد؛ اصفهانی‌ها به مردمی مقتصد معروف هستند و این روزها باید توصیه مسئولان جدی‌تر گرفته شود تا مصرف بیش از اندازه از انرژی با توجه به تعدد واحدهای مسکونی و تجاری شهر، مشکلی برای شهر و شهروندان ایجاد نکند.

نصراصفهانی ادامه داد: نیروهایی که وظیفه کنترل و شارژ کارت را عهده‌دار هستند، بدون سرپناه در سرما و گرمای هوا ارائه خدمت می‌کنند بنابراین شایسته است پناهگاهی برای آن‌ها ایجاد شود تا شرایط انجام وظیفه بیش از این برایشان سخت نشود.

وی افزود: نکته دیگری که باید در روزهای سرد سال به آن توجه شود، گرمخانه برای پناه بی خانمان‌هاست که البته با همت مدیریت شهری، کمیسیون اجتماعی شورا و سایر نهادهای متولی سرپناهی برای این افراد فراهم شده است. این قشر از جامعه شرایط زندگی نگران‌کننده‌ای دارند اما جای خرسندی است که توجه ویژه‌ای به این امر شده و نیاز است با توجه بین‌بخشی به گونه‌ای در اصفهان گام برداشته شود که شرایط مطلوب‌تری برای افراد بی‌خانمان ایجاد شود.

در این جلسه قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز که به رسم چند جلسه اخیر برای توضیح افتتاح هفتگی شهرداری حضور یافته بود، به اقدامات شهرداری در افزایش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری و توسعه حمل و نقل و مترو اشاره کرد و گفت: شعار انسان محوری در شهر را مطرح کردیم و به آن دست یافتیم که امیدواریم این نهال تنومند شود و برای همیشه چراغ راه مدیریت شهری باشد.

وی در واکنش به اظهارات رئیس شورا درخصوص ایجاد سرپناه برای مأموران ایستگاه‌های بی آر تی، گفت: پیشتر نیز به این موضوع اشاره شده بود که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی و معاونت حمل‌ونقل شهرداری برای رسیدگی به موضوع مأمور شدند؛ اقداماتی برای تسهیل خدمت‌رسانی این افراد انجام شده و امروز نیز بار دیگر بررسی می‌کنیم تا مأموران به علت برودت هوا به مشکلی در انجام وظایف خود دچار نشوند.

محمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه در خط دو مترو اصفهان ۱۶ ایستگاه احداث می‌شود، افزود: در یک سال و نیم گذشته ۱۲ ایستگاه خط دو مترو فعال شده و در سه فاز در حال احداث است که فاز نخست آن از دارک تا میدان امام علی (ع)، فاز دوم از کهندژ تا میدان امام حسین (ع) و فاز سوم از میدان امام حسین (ع) تا میدان امام علی (ع) است. ایستگاه‌های خط دو مترو قبل از ورود تی. بی. ام احداث می‌شود و تاکنون چهار ایستگاه به همین روش ساخته شده و دستگاه حفار از آنها عبور کرده است؛ اخیراً دستگاه حفار از ایستگاه عمان سامانی به عنوان ایستگاه چهارم خط دو عبور کرده و تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ وارد ایستگاه لاله خواهد شد.

در بخش نطق‌های هفتگی صحن علنی، اصغر برشان، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، از نمایندگان مجلس درخواست کرد به جای تقابل، در یک صف با دولت تعامل داشته باشند و با هدف حل مشکل جامعه، بودجه را به سمتی هدایت کنند که اقشار ضعیف در شرایط سخت تورمی با مشکل جدید معیشتی روبه‌رو نشوند.

وی افزود: این امر تنها با تعامل و تجدیدنظر در نرخ ارز به‌ویژه برای تأمین کالاهای اساسی محقق خواهد شد و اگر توجه و عنایت ویژه در این رابطه انجام نشود گناهی نابخشودنی در حق ملتی است که در تمامی سال‌های بعد از انقلاب همیشه یار و یاور نظام بوده‌اند

برشان تاکید کرد: با سیری که در بودجه سال ۱۴۰۰ مواجهیم در صورتی که فکری اساسی در جبران وضعیت اقشار ضعیف و مزدبگیر نشود، فقیران فقیرتر و اغنیا غنی‌تر خواهند شد.

رضا امینی، عضو شورای شهر اصفهان دیگر ناطق جلسه بود که ایجاد و راه اندازی تعداد محدودی بازار روز به نام کوثر را یکی از اقدامات ارزشمند ادوار مدیریت شهری از نظر صرفه‌جویی در وقت و انرژی و اثرات ترافیکی دانست و افزود: این فروشگاه‌ها براساس سیاست‌های اصلی سازمان خدماتی میادین میوه و تره بار باید باری از دوش مردم بردارند، بنابراین نیازمند پویایی در اولویت بندی سیاست گذاری‌های کلان، اتخاذ صرفه و صلاح عامه مردم، در نظر گرفتن منافع اقشار کم درآمد و طبقات متوسط و کاهش فاصله سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری از اهداف اصلی این سازمان هستند.

چهار تذکر نیز در جلسه امروز مطرح شد؛ کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری لیستی از نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه کرده است و برای حضور در ۱۵ رویداد خارجی تلاش می‌کند، گفت: نیازی نیست در همه نمایشگاه‌های موجود در لیست شرکت کنیم بلکه می‌توان در یک یا دو نمایشگاه شرکت کرده و جزئیات آن را به اطلاع بخش خصوصی برسانیم تا اصفهان بتواند در سال ۲۰۲۱ در کشورهای همسایه حضور خوبی داشته باشد.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان در زمینه هنرهای تجسمی همچون نگارگری سرآمد شهرهای ایران بوده، شایسته است برای ارتقای سطح آموزش در این حوزه، زیرساخت‌های لازم فراهم شود. ایجاد دفتر تخصصی هنرهای تجسمی از اقدامات مناسبی است که مدیریت شهری می‌تواند، جهت افزایش مهارت شهروندان و سپس واگذاری به بخش خصوصی آن را راه‌اندازی کند.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر در این جلسه گفت: شنیده شده که اخیراً هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار در وزارت امور اقتصاد و دارایی، در مصوبه‌ای کارشناسی نشده، سازمان حفاظت محیط زیست را از روند استعلام در مراحل احداث و بهره برداری از واحدهای شهرک‌های صنعتی حذف کرده است.

وی از ریاست جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دبیر هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و ریاست سازمان محیط زیست استان درخواست کرد: قبل از ابلاغ این مصوبه و جاری شدن فجایع انسانی ناشی از نتایج آن به موضوع ورود کرده و نسبت به لغو مصوبه ولو به طور اختصاصی برای اصفهان اقدام کنند.

امیراحمد زندآور، رئیس کمسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورا نیز با بیان اینکه با اضافه شدن دو رام قطار به خط یک مترو شهر اصفهان سرفاصله قطارها از ۱۲ دقیقه به هشت دقیقه کاهش یافته و باعث افزایش ۳۰ هزار نفری ظرفیت این خط در روز می‌شود، گفت: هنوز خط یک مترو کاستی‌های بسیاری دارد و باید تا انتهای دوره پنجم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری این موارد برطرف و خط یک مترو به صورت کامل تکمیل شود.

در این جلسه و در بخش مصوبات جلسه، پیشنهاد چاپ چهار کتاب «مردی از جنس بداهه»، «سینما به روایت اصفهان»، «ماه و مادر» و «سینماتوگراف» با تیراژ ۵۰۰ جلد از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به تصویب رسید.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورا در رابطه با این لایحه، اظهار کرد: در جمع بندی کمیسیون مربوطه با چاپ این کتب موافقت شد؛ این کتاب‌ها منحصربفرد بوده، دارای محتوایی ارزشمند است و طرفداران زیادی دارد. بنابراین از آنجایی که این کتب از نظر فرهنگی از جایگاه بالایی برخوردار هستند، اجازه چاپ ۵۰۰ تیراژ مخصوص این کتاب‌ها داده شد درحالی که این اجاره برای چاپ دیگر کتاب‌ها داده نمی‌شود.

کوروش خسروی، عضو دیگر شورا در رابطه با این لایحه گفت: باید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری متعهد شود که تا پایان خردادماه سال آینده تمامی این کتاب‌ها به فروش می‌رسد تا مانند گذشته انبارهای ما مملو از کتاب نباشد، اگر این قول توسط سازمان به ما داده شود با این لایحه موافقت خواهم کرد و اگر احساس می‌شود فروش این کتب با مشکل مواجه خواهد شد بهتر است در تیراژ ۱۰۰ جلدی چاپ شود.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در پاسخ گفت: شورا و سازمان با انباری مملو از کتاب رو به رو بودند و با این اوضاع قرار شد تا شرایط برای فروش کتابی مهیا نباشد آنها را به چاپ نرسانیم اما با توجه به جذابیت و محتوای خوب این چند کتاب، فروش این کتاب‌ها در تیراژ ۵۰۰ جلد تا پایان خردادماه امکان‌پذیر است.

لایحه تأمین پرداخت مرحله اول سهم افزایش سرمایه شهرداری اصفهان در شرکت تأمین آب اصفهان صفه به میزان ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز در این جلسه تصویب شد.

پورمحمد شریعتی‌نیا، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح این لایحه گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم شهرداری سه میلیارد تومان بوده که پرداخت شده
۵۴ میلیارد تومان دیگر باید پرداخت شود

یکی از طرح‌هایی که این شرکت به آن خواهد پرداخت، انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان است بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون با این شرط که محل این اعتبار در بودجه سالانه مشخص شود لایحه را تأیید کرد.

این لایحه درحالی مطرح شد که اعضای شورا نسبت افق اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس، ابهامات و میزان تحقق‌پذیری پروژه سوالاتی را مطرح کردند که مرتضی طهرانی، نماینده شهردار در پاسخ گفت: سهامداران اصلی این شرکت فولاد مبارکه، پالایشگاه، ذوب‌آهن و سایر شرکت‌های بزرگ استان هستند و طرح‌های تأمین آب شرب و صنعت توسط این شرکت بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه این شرکت تصویب شده و شهرداری نیز باید سهم خود را افزایش دهد، افزود: این لایحه به سهم شهرداری در شرکت تأمین آب که آب مورد نیاز شهر را از منابع مختلف تأمین می‌کند مربوط می‌شود.

طهرانی ادامه داد: یکی از منابع تأمین آب اصفهان پروژه بهشت‌آباد است که مشکلات حاشیه‌ای پیدا کرده و با وجود آنکه این پروژه مصوبات شورای عالی آب را دارد اما به دلیل موضوعات اجتماعی سرانجام رسیدن آن دچار معضلاتی شده است.

راه دیگر تأمین آب، انتقال از خلیج فارس است، همانطور که اولین فاز انتقال آب به کرمان با موفقیت انجام شده است بدین سبب شرکت باید مطالعات و اقدامات زیربنایی انجام آن را انجام داده و توجیه اجرای پروژه را مشخص کند

کمتر حساسیتی برای انتقال آب از خلیج فارس وجود دارد و مجوز دولت نیز برای انجام مطالعات آن اخذ شده است؛ البته اصل پروژه با کمک صندوق توسعه ملی و دولت انجام می‌شود چون منابع سهامداران جوابگوی اجرای آن نیست با این حال چون این یک پروژه سنگین است، نیاز به مطالعات و مستندات قوی دارد و افزایش سرمایه شرکت نیز به همین دلیل است.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان نیز در موافقت با این لایحه اظهار کرد: علی‌رغم هزینه‌های سنگینی که انتقال آب از خلیج به اصفهان دارد، اما امری لابدی برای آینده شهر است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ شهر و استان در شرکت تأمین آب اصفهان صفه سهامدار هستند، مدیریت شهری نیز باید به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که مصرف کننده آب است، در طرح‌های انتقال آب سهیم باشد و برای حل یکی از معضلات شهر نیاز به مشارکت در این زمینه داریم تا اقدامی مانا برای اصفهان باقی بماند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه دو لایحه شهرداری مبنی بر پیشنهاد اصلاح ضوابط و مقررات تابلوهای صنفی و تجاری شهر و اصلاحات آئین نامه انضباطی بهره برداران تحت پوشش سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری بررسی و تصویب شد.

کد خبر 470521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.