نحوه بروز پسوریازیس و اگزما مشخص شد

محققان «اطلس» سلول پوستی ابداع کرده‌اند که نحوه بروز بیماری‌های مزمن پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را مشخص می کند. این اطلس سلول پوستی همچنین می‌تواند به ابداع درمان‌های جدید برای این بیماری‌ها بینجامد.

به گزارش ایمنا، روزنامه دیلی میل نوشت: پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که چرخه زندگی سلول‌های پوست از حالت طبیعی خارج می‌شود و به سرعت شروع به تقسیم سلولی می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که سلول‌ها به سرعت در سطح پوست تولید شوند. سلول‌های پوستی اضافی، در اندازه‌ها و تکه‌های قرمز هستند که خارش دارند و گاهی هم دردناک هستند.

اکنون محققان دانشگاه «نیوکاسل» در استرالیا با بررسی ۵۰۰ هزار سلول مختلف پوستی موفق به ابداع یک اطلس پوستی شدند. این محققان همچنین موفق به شناسایی مکانیسم‌های سلولی شدند که باعث ابتلاء به وضعیت‌های مزمن پوستی می‌شود.

آنها متوجه شدند که سلول‌های پوست مبتلا به اگزما و پسوریازیس، مکانیسم‌های سلولی مشابهی با سلول‌های پوستی سالم در حال رشد دارند. محققان می‌گویند: این یافته‌ها می‌تواند به ابداع داروهای جدیدی منجر شود که بیماری‌های التهابی پوست را هدف قرار می‌دهند.

اگزما نوعی التهاب پوستی است که باعث خارش، خشکی و ترک پوست می‌شود. این بیماری در کودکان بیشتر دیده می‌شود، اما با بزرگ شدن بهبود می‌یابد. هیچ درمانی برای این وضعیت‌های پوستی وجود ندارد و درمان‌ها فقط می‌توانند علائم را تسکین دهند.

اکنون محققان در بخشی از یک تلاش جهانی برای تهیه اطلس جامع از سلول‌های انسان که از هر نوع سلول در بدن انسان نقشه برداری می‌کند، موفق به تهیه یک نقشه دقیق از پوست انسان شده اند.

آنها نحوه تکثیر سلول‌ها را در پوست سالم و نیز پوست بیماران مبتلا به اگزوما و پزوریازیس مطالعه کردند. تجزیه و تحلیل بیش از ۵۰۰ هزار سلول پوستی نشان داد که این سلول‌های بیمار، از مسیرهای مولکولی مشابه‌ای همانند سلول‌های در حال رشد برخوردارند.

پروفسور «موزلیفه حنیفا»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه نیوکاسل گفت: این اطلس سلول پوست، سیگنال‌های مولکولی خاصی را نشان می‌دهد که توسط پوست در حال رشد برای احضار سلول‌های ایمنی و تشکیل یک لایه محافظ ارسال می‌شود.

وی افزود: مشاهده اینکه سلول‌های پوستی اگزما و پسوریازیس سیگنال‌های مولکولی یکسانی را ارسال می‌کنند که می‌تواند سلول‌های ایمنی را بیش از حد فعال کرده و باعث ابتلاء به بیماری شوند، محققان را شگفت زده کرد.

این محقق خاطر نشان کرد که این موضوع هرگز پیش از این مشاهده نشده بود. کشف اینکه مسیرهای سلولی در حال رشد، دوباره ظهور می‌کنند، جهشی بزرگ در شناخت ما از بیماری التهابی پوستی است و مسیرهای جدیدی را برای ابداع روش‌های درمانی ارائه می‌دهد.

محققان گفتند که مطالعه آنها همچنین راه‌های جدیدی را برای تحقیق در مورد سایر بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده باز می‌کند و می‌تواند «تأثیرات بزرگی» در داروهای بازسازی، به ویژه برای قربانیان سوختگی‌های داشته باشد.

مشروح این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 470378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.