۳۰.۱ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۲۷۰ دانش آموز در طرح ملی کنترل وزن و چاقی (کوچ) مورد سنجش قرار گرفتند و در وضعیت پنج گانه چاقی، دارای اضافه وزن، نرمال، لاغر و خیلی لاغر طبقه‌بندی شدند بر این اساس ۶۳.۹ درصد دانش آموزان نرمال، ۳۰.۱ درصد چاق و دارای اضافه وزن هستند.

به گزارش ایمنا، محمد جعفری، با بیان اینکه طبق آخرین آمار پروژه کوچ، ۳۰.۱ درصد از دانش آموزان ما دارای اضافه وزن و چاقی هستند اظهار کرد: طرح کوچ از اول ابتدایی تا دوازدهم را در بر می‌گیرد.

وی افزود: ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۲۷۰ دانش آموز در این طرح مورد سنجش قرار گرفتند و در وضعیت ۵ گانه چاقی، دارای اضافه وزن، نرمال، لاغر و خیلی لاغر طبقه بندی شدند. بر این اساس ۶۳.۹ درصد دانش آموزان نرمال و ۶ درصد لاغر یا لاغر شدید هستند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چاقی در کدام پایه شیوع بیشتری دارد؟ گفت: در حال تحلیل آمارها هستیم. سامانه سناد کارنامه هم صادر می‌کند و وضعیت شاخص بدنی دانش آموز را در اختیار خانواده قرار می‌دهد.

جعفری با اشاره به تعریف سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه درسی ملی، گفت: دو ساعت درس تربیت بدنی داشتیم که پاسخگوی نیازهای حرکتی دانش آموزان نبود. به همین علت طرح‌های نوینی مانند المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای به عنوان مکمل و فوق برنامه طرح‌ریزی و اجرا شد تا بتوانیم سرانه تحرک بچه‌ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: طبق آمارهای وزارت بهداشت در سال ۹۴ و ۹۵ که مؤسسه کاسپین انجام داده بود نزدیک به ۲۱ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بودند. سال ۹۶ نیز یک کار پژوهشی در معاونت تربیت بدنی برای برنامه ششم توسعه انجام شد که نشان می‌داد نزدیک به ۲۷ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی‌اند. با توجه به اینکه تلاش می‌کردیم سرانه فعالیت ورزشی دانش آموزان را افزایش دهیم وقتی وارد شرایط کرونایی شدیم طرح کوچ را در پنج استان پایلوت در سال گذشته اجرا کردیم و متوجه شدیم آمارها در حال افزایش است.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چاقی در سنین کودکی و نوجوانی دلایل بسیاری دارد، تصریح کرد: با توجه به تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در طرح کوچ، دانش آموزان خیلی لاغر و چاق به مراکز جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند که وضعیتشان بررسی شود تا مشخص شود علت لاغری مفرط یا چاقی بیماری است یا عدم تحرک و تغذیه نامناسب.

وی افزود: این طرح را ابتدا با هدف آگاهی بخشی و افزایش دانش دانش آموزان و والدین برای مدیریت وزن و مضرات چاقی تدوین و اجرا کردیم. یکی دیگر از نکات قابل توجه اجرای این طرح این بود که تمام بخش‌های درون سازمانی وزارتخانه درگیر این طرح شوند، مسئولیت با مدیر مدرسه باشد و تنها دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت در اینجا وظیفه ندارند بلکه برای هر بخشی وظایفی مشخص است. به همین علت با ابلاغ دستورالعمل آموزش آغاز شد، بسته‌های آموزشی توزیع شد و محتواهای آموزشی مانند فیلم و پوستر تهیه شد.

جعفری با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی ۱۸ ساعته ضمن خدمت برای تمام فرهنگیان نیز ترتیب داده شد، افزود: نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از فرهنگیان با این پروژه آشنا شدند و دوره‌های تخصصی‌تر نیز برای مراقبان سلامت و دبیرهای تربیت بدنی که مشاور تخصصی پروژه هستند برگزار شد.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تمام تلاش ما این است که حتی اگر کاهش وزن محسوس نبود حداقل از پیشرفت چاقی جلوگیری کنیم که در اینجا نقش والدین مورد توجه است.

منبع: ایسنا

کد خبر 470230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.