عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت مدارس ابتدایی شناسایی می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و دیدگاه متخصصان یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش ایمنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص کیفیت آموزش و پرورش و بالا بردن سطح آن در کشور، اظهار کرد: آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی می‌باشد. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد. کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

حکیم زاده افزود: مفهوم کیفیت آموزشی شامل چند بعد است که کارکردها و فعالیت‌های مدرسه از قبیل فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان؛ معلمان و دست اندرکاران آموزشی؛ دانش آموزان و مخاطبین؛ امکانات و تجهیزات آموزشی هستند؛ که کیفیت آموزشی متأثر از کیفیت درون دادها و فرایندها است که باعث می‌شود که برون دادهای ما از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

وی گفت: در خصوص کیفیت درون داد که یکی از عوامل بسیار مؤثر بررسی سطح آمادگی دانش آموزان است مدارس به‌عنوان پایدارترین شکل نهاد آموزش و پرورش همواره در معرض پرسش‌هایی در قبال کیفیت خود بوده‌اند. تحقق مدرسه‌ی با کیفیت در ترکیب با مفهوم مدیریت کیفیت، سازه‌ای گسترده و چند بعدی است که مستلزم بازآرایی ساختار مدارس و بهبود محصولات و خدمات مدرسه، مشارکت همه جانبه و ایجاد فضای اطمینان بخش برای همه گروه‌های ذی‌نفع مدرسه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: یک راهکار اساسی برای بالا بردن سطح کیفیت آموزش که مورد تأیید جهانی هم است، گسترش پوشش نوآموزان پیش دبستانی است که یکی از دستاوردهای خوبی که آموزش و پرورش کشور ما داشت افزایش پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد به بالای ۷۰ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: در مناطق محروم و کمتر برخوردار نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی بسیار بالا است. شاید می‌توان گفت جز معدود شاخص‌هایی است که از میانگین کل کشوری بالاتر است مثلاً در مناطق خوزستان حدود ۱۰۰ درصد پوشش پیش دبستانی داشتیم و همچنین در استان سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد و در استان ایلام و خراسان شمالی بالای ۹۰ درصد پوشش پیش دبستانی داشتیم.

همچنین وی در خصوص بالا بردن سطح کیفیت آموزشی ادامه داد: در واقع بالا بودن پوشش پیش دبستانی یکی از اقداماتی است که کمک می‌کند که به دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند و یا در محیط خانواده در معرض یادگیری قرار نمی‌گیرند، شرایطی را جور می‌کند که مهارت‌های اجتماعی و شناختی که پایه آموزش است را یاد بگیرند و به کار ببرند.

حکیم زاده گفت: شناسایی مؤلفه‌های کیفیت که محوری‌ترین موضوع است با شناسایی این مؤلفه‌ها از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، مدیران، دست اندرکاران و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت می‌توانند کیفیت مدارس را بسنجند و عوامل مهم را تشخیص و به آن‌ها اولویت بدهند و خط فکری مناسبی را جهت بهبود فعالیت‌های مدارس داشته باشند و فعالیت‌های مدرسه‌ای را به‌گونه‌ای سامان بخشند که کیفیت پایدار تحقق یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ویژگی‌های معلم آگاهی معلمان از اصول تعلیم و تربیت و اصول یادگیری، توانایی ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، متخصص در رشته‌ی مورد تدریس، میزان مطالعه، تحقیق، علم و آگاهی معلم، خبرگی، داشتن اطلاعات عمومی و تخصصی، به‌روز بودن معلم، آشنایی با روش‌های تدریس، فنّاوری و فناوری‌ها، معلمان آگاه به مسائل تربیتی و روانشناسی، تجربه‌ی علمی معلم، توانایی تربیت انسان در ابعاد مختلف، نگرش معلمان در مورد امکانات و تجهیزات، حرفه‌ای بودن کار معلم و توانایی تدریس و مدیریت کلاس است.

وی تصریح کرد: عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس به‌صورت تفکر سیستمی نگاه کرد و همه‌ی عوامل را به‌صورت سیستمی در نظر گرفت. تا هیچ‌یک از عوامل نادیده گرفته نشود و در ارزیابی کیفیت مدارس علاوه بر نشانگرها و شاخص‌های کمی (نرخ قبول، مردودی…) به معیارهای کیفی (کیفیت تدریس، خلاقیت، مسئولیت‌پذیری) توجه شود. امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی (معلمان) به‌صورت عادلانه در میان مدارس مناطق مختلف تقسیم‌بندی شود.

منبع: میزان

کد خبر 470164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.