دولت بایدن با چه چالش‌هایی رو به رو خواهد بود؟

چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در حالی برای شروع کار خود سوگند یاد کرد که برای پیشبرد وعده‌های خود در عرصه داخلی و خارجی مسیر پر چالشی را پیش رو دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوره چهار ساله چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در سایه تنش‌های ناشی از هجوم به کاخ کنگره و شدیدترین تدابیر امنیتی، هفته گذشته آغاز شد. جو بایدن که در طول زندگی‌اش فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است این بار در جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده قرار گرفته و احتمالاً با چالش‌های متعدد داخلی و بین‌المللی روبه‌رو خواهد بود.

مبارزه با گسترش ویروس کرونا و انجام عملیات واکسیناسیون گسترده، نخستین اولویت دولت بایدن است که بارها به آن اشاره کرده است؛ کرونا لطمه شدیدی بر اقتصاد آمریکا وارد کرده و موجب افزایش چشمگیر آمار بیکاری در ایالات متحده شده است؛ بنابراین رسیدگی به چالش‌های اقتصادی پساکرونا از اولویت‌های دیگر دولت جدید بایدن خواهد بود.

ایجاد آشتی ملی نیز یکی دیگر از چالش‌های مهم پیش روی جو بایدن خواهد بود. وی بارها تاکید کرده است که می‌خواهد رئیس جمهوری برای تمام مردم آمریکا باشد؛ از جمله هفتاد و چهار میلیون نفری که به ترامپ رأی دادند. در پیامد فاجعه حمله هواداران ترامپ به کنگره، این موضوع بیش از پیش اهمیت یافت و یادآور آن بود که افرادی در واشنگتن، طرفدار ترویج خشونت هستند و کار را برای برقراری آشتی ملی دشوار می‌کنند.

رشد غول‌آسای اقتصاد چین و حضورش در سراسر دنیا برای هر رئیس جمهوری در آمریکا چالش بزرگی خواهد بود و بایدن نیز تبعات چهار سال روابط ملتهب پکن_واشنگتن را از ترامپ به ارث می‌برد. در برنامه‌های وی در این زمینه، اثری از ایجاد روابط حسنه با پکن نیست.

اما دشوارترین چالش پیش روی بایدن در عرصه سیاست خارجی، ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه و بازگشت به برجام است. معمای بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، دقیقاً از همین نقطه آغاز می‌شود؛ بازگشت مستقیم به برجام یا در دست نگه داشتن اهرم‌های فشار و آغاز مذاکرات از نقطه‌ای خارج از برنامه هسته‌ای ایران؟

در حال حاضر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و در رأس آنان عربستان و امارات متحده عربی و همچنین رژیم صهیونیستی بارها با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت کرده و خواستار امتیازگیری بیشتر از ایران در جریان مذاکرات احتمالی هستند.

بایدن در زمان کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری به تعامل با ایران خواهد پرداخت. وی پس از پیروزی در انتخابات نیز اعلام کرد که در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود حاضر است به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه تهران را رفع کند.

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی بایدن برای اداره وزارت امور خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته گفت که هرگاه ایران به تعهدات خود باز گردد، آنگاه آمریکا می‌تواند در مسیر بازگشت به برجام گام بردارد.

امروز ساکنان جدید کاخ سفید در نقطه‌ای ایستاده اند، که شاید هیچ یک از ۴۵ رئیس جمهور قبلی، در روزهای آغازین کار خود به چنین چالش‌های بزرگی رو به رو نبوده‌اند، صدور ۱۵ فرمان اجرایی توسط بایدن، آن‌هم در روز نخت شروع دولت وی، نشان از وضعیت وخیم ایالات متحده و دولت جدید آمریکا دارد.

مهمترین چالش سیاسی بایدن ایجاد وحدت در آمریکاست

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: مهمترین چالش بایدن مبارزه با گسترش بیماری کرونا در آمریکا است؛ زیرا روزانه چندین هزار نفر در ایالات متحده به این ویروس مبتلا می‌شوند و به همین دلیل با گسترش کرونا، اقتصاد نیز آسیب دیده و باعث افزایش موج بیکاری شده است.

به گفته وی، یکی از مهمترین میراث دونالد ترامپ، دو قطبی شدن جامعه آمریکا بود. نیمی از مردم ایالات متحده هنوز معتقد بودند که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده و برای جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات به ساختمان کنگره حمله کردند. یکی از مهمترین چالش‌های سیاسی بایدن ایجاد وحدت در جامعه این کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: بایدن با چالش‌های متعددی در عرصه سیاست خارجی مواجه است که مهمترین آن رشد اقتصادی چین در نظام بین‌المللی است که طی سال‌های گذشته توانسته در بازارهای جهانی از آمریکا سبقت بگیرد و مشکلات متعددی را برای ایالات متحده ایجاد کند.

چین مهمترین چالش بایدن در عرصه بین‌المللی است

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است: مهمترین چالش جو بایدن در عرصه داخلی آمریکا، مدیریت و مقابله با گسترش بیماری کرونا در جامعه این کشور است؛ زیرا با شیوع این بیماری، رکود اقتصادی شدیدی در ایالات متحده رخ داد. بایدن در اولین فرمان‌های اجرایی خود، دستور داد بر اساس یک برنامه ۱۰۰ روزه، پروتکل‌های بهداشتی و برنامه واکسیناسیون در آمریکا اجرا شود.

به گفته وی، مهمترین چالش بایدن در عرصه بین‌المللی، مسئله چین است؛ با توجه به رشد اقتصادی چین در طی سال‌های گذشته، این کشور به مهمترین دغدغه جریان‌های سیاسی آمریکا تبدیل شده است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، بازگشت آمریکا به توافقات هسته‌ای و مذاکره با ایران یکی از مهمترین چالش‌های بین‌المللی بایدن بعد از مسئله چین است؛ زیرا ائتلاف عبری-عربی به دنبال سنگ اندازی و مانع تراشی برای بازگشت آمریکا به برجام هستند و بایدن را تحت فشار قرار خواهند داد.

امیدی معتقد است که در طی سال‌های گذشته، رؤسای جمهور آمریکا همیشه به تمامی وعده‌های خود عمل می‌کنند؛ بایدن نیز در مناظره‌های انتخاباتی خود اعلام کرده که به برجام باز خواهد گشت، اما در این مسیر با چالش‌های متعددی در عرصه داخلی و منطقه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به تیم سیاست خارجه جو بایدن، به نظر می‌رسد وی می‌تواند به خوبی چالش‌های پیش روی سیاست خارجی دولتش را پشت سر بگذارد.

کد خبر 470155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.