چالش خیابان‌های یزد با آسفالت فرسوده و سرعت‌گیرها

وضعیت آسفالت‌های فرسوده شهر یزد و اعتراض شهروندان به وجود سرعتگیرها در معابر شهری، در یک میزگرد تلویزیونی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: انتقادها و گله‌هایی را از مردم در رابطه با وضعیت آسفالت شهر می‌شنویم که این گله‌ها درست و قابل درک است، یک سوم شهر یزد را آسفالت تشکیل می‌دهد که نوسازی این آسفالت‌ها سالانه هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، اکنون ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بودجه در بحث آسفالت هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کنونی مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد کرده که یکی از این مشکلات افزایش قیمت قیر است، قیمت قیر نسبت به سال‌های گذشته رشد ۱۰ برابری داشته است و ما اکنون برای خرید هر تن قیر ۶ میلیون تومان هزینه می‌کنیم. از طرفی آسفالت‌های روی هم باعث مشکلات زیست محیطی می‌شود بنابراین باید تغییر رویکرد داشته باشیم و حتی اگر قیمت قیر نیز پایین بیاید ما نباید معابر را روی هم آسفالت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد افزود: تعلل ما در آسفالت معابر آگاهانه و هوشمند بود، این تعلل باعث شد به آسفالت بازیافتی برسیم؛ این دستاورد برای شهر یزد در کشور زبان زد شد، آسفالت حدود هفت تا ۱۰ سال عمر دارد و با لکه‌گیری و تعمیر، عمر آن دو برابر خواهد شد. شاهد خشکسالی‌هایی در شهر یزد بودیم اما در چند سال اخیر با بارش‌های زیاد مشکلات آسفالت شهر نمایان شد، از وضعیت آسفالت خوشحال نیستیم اما در این مدت دستاوردهای زیادی کسب کرده‌ایم که در سال‌های آینده شاهد نتایج خوبی آن خواهیم بود.

عباسی هرفته اضافه کرد: برای اولین بار در کشور اسکن بر روی تمامی آسفالت‌های شهر انجام شد و مکان‌های مختلف کشف شد، لکه‌گیری ظاهر زشتی را بر روی آسفالت ایجاد می‌کند اما گفتنی است لکه‌گیری به خودروها آسیبی وارد نمی‌کند بلکه وصله پینه‌ها نشان دهنده اتفاق خوبی برای شهر است زیرا این لکه گیری ها به محیط زیست آسیبی نمی‌زند و نخاله آسفالتی تولید نمی‌کند. باید پذیرفت که برخی از لکه گیری ها استاندارد نیست ولی در حال حاضر با خرید ماشین آلات جدید شاهد لکه گیری های استاندارد در شهر خواهیم بود؛ این کار به ظاهر شهر آسیب وارد می‌کند اما محیط زیست حفظ خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، تصریح کرد: اگر شاهد هماهنگی بین دستگاه‌ها نباشیم بیشتر شاهد چنین رویدادهایی خواهیم بود برای رسیدن به این یکپارچگی سال‌ها زمان نیاز است، این تعمیرات و لکه گیری ها به سلامت نسل آینده ما کمک می‌کند. ۴۰ خیابان اصلی شهر نیازمند آسفالت جدید است و سعی داریم تا پایان دوره آسفالت خوبی را تولید و برخی مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: برای حذف سرعت گیرها درخواستی به شورای ترافیک داده شد اما این درخواست توسط آنها رد شد، باید فرهنگ ترافیک را در شهر زیاد کنیم. در درخواستمان پیشنهاد دادیم که یک هزار و ۲۰۰ سرعت گیر حذف شود اما شورای ترافیک به دلیل حفظ سلامت جانی مردم این پیشنهاد را رد کرد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد گفت: روزانه ۳۰۰ تن نخاله آسفالت، بازیافت می‌شوند که این کار شهرداری در آینده به ثمر می‌نشیند. باید در آسفالت کردن معابر خسیس باشیم و بیشتر از آسفالت‌های بازیافتی استفاده کنیم تا به محیط زیست شهرمان آسیبی وارد نشود.

وی ادامه داد: یزد با یک بارندگی کوتاه دچار آب گرفتگی می‌شود که دلیل اصلی این موضوع نبود شیب لازم در معابر است. اگر وضعیت بازیافت آسفالت روند خوب خود را پیش ببرد به آینده خوشبین خواهیم بود؛ کارهای فرهنگی در دراز مدت به نتیجه خواهد رسید، مردم باید به شهرداری اعتماد کنند تا با مشارکت‌های لازم تخریب شهرداری در شهر یزد به حداقل برسد.

عباسی هرفته خاطرنشان کرد: در دوره‌ای مردم شهرداری را از خودشان نمی‌دانستند و شهرداری را تخریب می‌کردند اما اکنون باید اعتماد از بین رفته را باز گردانیم و به شهروندان ثابت کنیم شهرداری قابل اعتماد است. در شهر یزد باید مشارکت بیشتری بین مردم و شهرداری وجود داشته باشد، شهر تاریخی یزد بخشی از وجود مردم و مسئولین است؛ شهرداری‌ها در بدترین شرایط خود هستند و پا به پای مردم در شرایط اقتصادی کنونی گام بر می‌دارند، سعی داریم با برنامه‌ریزی و تدبر تا حد امکان شهر خوبی را در پایان دوره به مردم تحویل دهیم.

مکان برخی سرعت‌گیرها تغییر کرده یا جمع‌آوری شده‌اند

همچنین جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد در خصوص اعتراض شهروندان به وجود سرعت‌گیر در معابر شهری گفت: بسیاری از شهروندان نسبت به وجود سرعت گیرها معترض هستند اما از شوی دیگر تعداد تقاضا کنندگان برای نصب این سرعت گیرها نیز زیاد است، سرعت گیرها سرعت زیاد را کنترل کرده و از تصادفات سنگین جلوگیری می‌کنند. وجود سرعت گیرها به دلخواه ما نیست و علاقه نداریم در شهرمان این تعداد سرعت گیر را داشته باشیم اما وجود آنها به دلیل حفظ سلامت مردم است؛ اگر شهروندان با سرعت مطمئنه رانندگی کنند قطعاً شاهد تعداد کمتری از این سرعت گیرها خواهیم بود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی زیادی برای ایجاد سرعت گیرها دست دارند، سعی داریم آموزش‌های لازم را به مردم بدهیم تا با سرعت ایمن تری برانند. مکان برخی از سرعت گیرها تغییر کرده و یا جمع‌آوری شده‌اند زیرا مردم به وجود آنها معترض بودند. سعی ما بر این است که با الگوهای متفاوت سرعت گیرهای شهر را کاهش دهیم تا شاهد چنین موضوعاتی نباشیم.

حفاری به آسفالت آسیب جدی وارد می‌کند

محمد علی سلمانی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد نیز در این برنامه گفت: از دو سال پیش در شهر اسکن آسفالت انجام و تمامی مشکلات آسفالت شهر شناسایی شد و متوجه شدیم برای بهبودی برخی از مشکلات این آسفالت‌ها تعمیر لازم است، همچنین در بعضی از مکان‌ها باید آسفالت به طور کامل تعویض شود. درز گیری آسفالت امسال در خیابان‌های مختلفی انجام شده و از استانداردهای ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تمام آسفالت شهر را نمی‌توان تعویض کرد و اگر تمام بودجه یکسال شهرداری را برای آسفالت هزینه کنیم حداکثر ۱ میلیون کیلومتر را می‌توانیم آسفالت کنیم؛ پس به این ترتیب باید با دستگاه‌های مکانیزه آنها را لکه‌گیری کنیم. عوامل مختلف آسفالت را خراب می‌کنند و یکی از این دلایل دستگاه‌های حفاری است، دستگاه‌های حفاری اعتبار دولتی ندارند اما گاهی اوقات با فشارهایی از جمله آب، برق و گاز که روی مردم ایجاد می‌شود شهرداری مجبور به ارائه مجوز به حفاری است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد افزود: با کوچک‌ترین حفاری، آب به زیرسازی وارد می‌شود و پس از آن آسفالت به صورت کامل خراب می‌شود. در شهرداری کوتاهی نمی‌کنیم، میلیون‌ها کیلومتر آسفالت در سطح شهر وجود دارد و ما نمی‌توانیم همه آنها را تعویض کنیم، در یزد بتن‌ریزی انجام نشده است زیرا در شهر ما کانال تأسیسات وجود ندارد و اگر بخواهیم بتن‌ریزی کنیم دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. دستگاه سنگ شکن و تعمیر آسفالت خریداری شده است و سعی داریم برای سال آینده روزی ۸۰۰ تن آسفالت تولید کنیم بدین سبب می‌توانیم با این دستگاه‌ها ظرفیت‌ها را تا ۳۰ برابر افزایش دهیم. شهرداری‌های شهرستان‌ها برای یادگیری روش کار آسفالت بازیافتی به یزد می‌آیند، یزد اولین شهری است که آسفالت را در ایران بازیافت می‌کند.

سلمانی اضافه کرد: سرعت گیرها نمای خوبی در شهر ندارد ما نیز موافق تعداد زیاد آنها نیستیم اما مجبوریم برای کاهش سرعت دست اندازها را قرار دهیم. سامانه تصادفات تشکیل شده که علت تصادف را کشف می‌کند و علت آن مشخص می‌شود که این اطلاعات توسط پلیس به شهرداری یزد ابلاغ می‌شود.

نصب دوربین جایگزین خوبی برای سرعت گیرها

عزیز الله دستوار جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی یزد در ادامه گفت: سرعت زیاد در معابر شهری علت اصلی تصادف‌ها است، برخی رانندگان به تابلو کنترل سرعت توجه نمی‌کنند. شدت تصادف با سرعت زیاد بالا می‌رود و همین باعث می‌شود آمار فوتی‌ها در شهر ما زیاد شود. از ابتدای سال برخی از سرعت گیرها برداشته یا برخی از آنها جا به جا شده‌اند.

وی ادامه داد: سعی داریم برای سرعت گیرها علائم آشکار سازی بگذاریم تا مردم زود تر متوجه وجود سرعت گیر شوند و آسیبی به وسیله نقلیه آنها وارد نشود. ابتدا باید علائم ترافیکی سرعت گیرها قرار داده شود؛ برای حذف سرعت گیرها می‌توان دوربین‌های کنترل سرعت در سطح شهر قرار داد تا به مردم آسیبی نرسد و تنها افراد متخلف اعمال قانون شوند.

بازیافت آسفالت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

در پایان این برنامه امین خبیری رئیس سازمان عمران و کار آفرینی فضاهای شهری شهرداری یزد گفت: کارخانه‌ای قدیمی در اختیار شهرداری یزد بود و ما با هماهنگی‌های لازم آن کارخانه را به بازیافت آسفالت اختصاص دادیم، هزینه آسفالت بازیافتی نصف تهیه آسفالت نو است.

وی تصریح کرد: تولید بیشتر این آسفالت سیاست ما است و سعی داریم دستگاه‌های جدیدی را تهیه و خریداری کنیم تا آسفالت را تا مسیر مورد نظر آسفالت گرم نگه دارد.

کد خبر 470037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.