خوش‌نشینی حاجی لک‌لک‌ها در خانه‌های مهاباد

بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس، آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های گلستان تا میزبانی مهابادی‌ها از حاجی لک‌لک‌ها را در بسته هفتگی محیط‌زیست ایمنا در نخستین جمعه ماه بهمن می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۰ بال لک لک پس از گم کردن مسیر پرواز سر از منزل مسکونی این شهرستان در آوردند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: ۱۰ بال لک لک که در اثر بارش برف و گم کردن مسیر پرواز به منازل مسکونی این شهرستان پناه برده بودند، توسط محیط‌بانان و آتش نشانان از سطح شهر جمع‌آوری شدند.

سخنور با بیان اینکه ٦ بال لک لک به طبیعت بازگردانی شدند، افزود: همچنین ۴ بال به علت شکستگی پا و بال به ساختمان پرنده‌نگری کانی‌برازان منتقل شدند تا توسط محیط‌بانان تیمار و بعد از بهبودی به دامان طبیعت بازگردانده شوند.

این مقام مسئول افزود: هرساله در اوایل فصل پاییز دسته‌های چند صدتایی لک‌لک‌ها کوچ خود را به منظور رهایی از فصل سرما و تغذیه به مناطق گرم جنوبی آغاز می‌کنند و در بهار سال بعد برای زادآوری به این مناطق باز می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه لک‌لک‌ها زیست مسالمت‌آمیزی با مردم این منطقه دارند، بیان کرد: در بسیاری از روستاهای این منطقه مردم با احترام خاصی با لک‌لک‌ها رفتار می‌کنند و به همین علت هرساله بر تعداد این مهمانان بهاری و لانه‌سازی آن‌ها در روستاها افزوده می‌شود. امسال حدود ۴۰۰ بال لک‌لک مهمان تالاب‌های مهاباد شدند.

طبق باور مردم این منطقه، لک‌لک‌ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می‌روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه بازمی‌گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر حاجی لک‌لک یا حاجی لق لق هم می‌گویند.

بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس

به گزارش خبرنگار ایمنا، جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا چند ساعت پس از مراسم تحلیف، از بازگشت کشورش به توافق آب و هوایی پاریس خبر داد. بازگشت به این پیمان، نخستین فرمان اجرایی بایدن محسوب می‌شود.

بایدن دراین‌باره اعلام کرد: "از همین امروز، روند بازگشت به توافق پاریس را آغاز می‌کنیم. " وی پیش از این، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا را به عنوان مسئول ویژه برنامه‌های مقابله با پدیده گرمایش زمین معرفی کرده بود.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که خروج این کشور از توافق پاریس را کلید زده بود، از منتقدان سرسخت این توافق بوده و تاکید داشت که تعهدات ایالات متحده در چارچوب این پیمان به بخش انرژی این کشور صدمه زده و کشورهایی چون چین از این وضعیت سود خواهند برد.

فرمان اجرایی ترامپ برای خروج از توافق پاریس تاکنون اجرایی نشده بود چرا که آمریکا اجازه خروج از این معاهده تا سال ۲۰۲۱ را نداشت.

عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان طعمه حریق شد

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: عصر روز شنبه وقوع آتش‌سوزی در منطقه «دره شمالی» پارک ملی گلستان گزارش شد و بلافاصله نیروها به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به وقوع حریق در سه نقطه، افزود: دو حریق به‌صورت محدودتر در مناطق پایین‌دست و یک حریق نیز به شکل گسترده‌تر به عرض ۱۰۰ متر و طول ۳۰۰ متر، از کف دره به سمت یال اتفاق افتاده بود. آتش در دو نقطه پایین‌دست مهار شد و در نقطه دیگر نیز جلوی گسترش آتش‌سوزی گرفته شد. از نیمه‌شب با شدت گرفتن وزش باد در منطقه مجدداً حریق از کنترل خارج شد و بلافاصله فراخوان اعزام ۱۰ تیم واکنش سریع را از سطح شهرستان‌های استان انجام داده‌ایم.


کنعانی با بیان اینکه شیب زیاد و صخره‌ای بودن منطقه، کار مهار حریق را با مشکل روبه‌رو کرد، گفت: آتش‌سوزی از نوع کف‌سوز بود و در مواردی درختان خشک را نیز درگیر کرد. ۱۰۰ نفر شامل نیروهای محیط‌زیست، منابع طبیعی و بسیج در عملیات اطفای حریق مشارکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی از خسارات آتش‌سوزی به حیات‌وحش پارک ملی گلستان گزارش نشده است.

سگ‌های گله یک قلاده پلنگ را کشتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بررسی گروه کارشناسان حقیقت‌یاب این نهاد و دامپزشکی استان مشخص کرد علت مرگ یک قلاده پلنگ در ارتفاعات دردوی شهرستان خواف واقع در جنوب خراسان رضوی "پارگی حنجره توسط سگ‌های گله" بوده است.

تورج همتی افزود: یکی از اهالی روستای دردوی پیش‌تر خبر از مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای دردوی داد که مورد حمله چندین قلاده سگ گله قرار گرفته بود لذا محیط‌بانان شهرستان خواف به سرعت در محل حضور یافتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نتیجه بررسی مقدماتی و همچنین اظهارات شاهدان محلی را مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفندان و هجوم متعاقب سگ‌های محافظ گله و درگیری با این حیوان ماده اعلام کرد.

وی از انتقال لاشه ماده پلنگ تلف شده به محل اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد خبر و ادامه داد: آثار کوفتگی و خون‌مردگی در کشاله ران، گردن و پهلوهای ماده پلنگ در جریان کالبدشکافی جسدش به وضوح مشهود بود، در ناحیه حنجره این حیوان تلف شده نیز پارگی مشخصی مشاهده شد.

وی افزود: هیچ‌گونه علائمی از پارگی پوست یا بیماری و خونریزی از منافذ بدن در لاشه این پلنگ مشاهده نشد که این به وضوح خفگی ناشی از درگیری با سگ‌های گله و گاز گرفتگی در ناحیه گلو را به عنوان علت مرگش تأیید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آزمایش‌های تکمیلی نیز به منظور بررسی ابتلای احتمالی ماده پلنگ تلف شده به بیماری هاری و نیز سم‌شناسی از محتویات داخلی بدن و رادیوگرافی از ناحیه سر و فک حیوان نیز انجام شده است.

یک شرکت استونیایی با کمک به حفظ جنگل‌ها پول در می‌آورد

آیا می‌شود کاری کرد که درختان به جای میوه و برگ، پول بدهند؟ یک شرکت اروپایی تقریباً چنین کاری را کرده و در حال پول درآوردن از جنگل‌ها در عین حفظ محیط زیست است.

این شرکت که در استونی است و " سینگل اِرت" نام دارد تاکنون میلیون‌ها دلار سرمایه برای خرید جنگل‌ها و تالاب‌ها جمع کرده است. مسئولان سینگل ارت Single.Earth هدف از این کار را رشد سریع بازار آفست کربن و نگرانی همگانی از میزان استحصال و تخریب جنگل‌ها در کشور اعلام کردند.

این شرکت در واقع یک پلتفرم دیجیتال برای مالکان زمین‌ها ایجاد کرده و میان آنها با شرکت‌هایی که می‌خواهند برای حفظ درختان، تعادل بخشیدن به کربن و "خنثی‌سازی کربنی" پول بدهند، پیوند برقرار می‌کند.

آفسِت کربن یا تعدیل کربن به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا دیگر گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده، گفته می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها خواه آلوده‌کننده محیط زیست و تولید کننده دی‌اکسیدکربن باشند، خواه نه، موظفند تا بخشی از درآمد خود را به حفظ جنگل‌ها و محیط زیست اختصاص بدهند.


بر اساس پیش‌بینی بانک برنبرگ و با توجه به پیش‌بینی بازار جهانی آفست کربن، این بازار به شدت در حالا رشد بوده و گردش مالی آن از ۶۰۰ میلیون دلار در سال در ۲۰۱۹ احتمالاً به ۲۰۰ میلیارد دلار در ۲۰۵۰ می‌رسد.

این کسب و کار تازه در حالی در استونی پا گرفته که بحث عمومی داغی در مورد میزان بالای استحصال درختان و تخریب جنگل‌ها در این کشور کوچک عضو اتحادیه اروپا در جریان است، نیمی از خاک استونی پوشیده از جنگل است و در سال گذشته اعتراضات زیادی علیه جنگل‌زدایی در این کشور بر پا شد.

کد خبر 470029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.