برای اصفهان باید بزرگ اندیشید و اقدام کرد/ گردشگری هنری شهر توسعه می‌یابد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان، اصفهان است برای این شهر باید بزرگ نگاه کرد باید بزرگ اندیشید و درست اقدام کرد و اگر غیر از این باشد، همه آن کسانی که مسئولیت دارند به این شهر خیانت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با اشاره به صنعت گردشگری در اصفهان اظهار کرد: گردشگری در اصفهان وضعیت نا بسامان و نه چندان خوبی دارد و با شرایط ناشی از شیوع کرونا نیز این صنعت به یکی از صنایعی تبدیل شد که بیشترین زیان را تجربه کرد.

وی افزود: تمام ذی‌نفعان و فعالان حوزه گردشگری متحمل خسارات جدی شدند، اما امیدواریم که با اتفاقات خوبی که برای دوران پساکرونا در دنیا رقم خواهد خورد، هرچه سریع‌تر شاهد بازگشت آرامش به همه شهرها و کشورها باشیم و این صنعت هم بتواند به جایگاه واقعی خود بازگردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کرونا یک سبک زندگی جدید و شیوه تازه‌ای در مسافرت‌ها ایجاد می‌کند و کسانی می‌توانند موفق شوند که هوشمندانه بتوانند هرچه سریع‌تر با این شرایط خود را منطبق کنند.

ملت تصریح کرد: با شرایط ویژه‌ای که در شهر اصفهان داریم و شاخصه خوبی که در صنعت گردشگری این شهر وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تطبیق شرایط موجود اقدام کنیم و بستر بازسازی گردشگری را فراهم کنیم.

گردشگری، مسیر توسعه اصفهان را تغییر می‌دهد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح گردشگری "اصفهان ۲۰۲۰" خاطرنشان کرد: این طرح تصمیم داشت که سال ۲۰۲۰ را به یک فرصت برای تغییر مسیر توسعه اصفهان تبدیل کند و شهر را از آن چیزی که امروز هستیم و مبتنی بر ظرفیت‌های صنعتی شهر است، به مسیری مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی آن تبدیل کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های واقعی اصفهان، فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن این شهر است و باید ضعف در مسیری که باید برای دستیابی به این جایگاه واقعی داریم را جبران کنیم، اضافه کرد: نگاهمان بر این بود که در این سال با مجموعه اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و رویدادهایی که برگزار می‌کنیم بتوانیم به این هدف نزدیک تر شویم.

ملت با بیان اینکه همه ارکان و افرادی که سابقه مدیریت در اصفهان را داشته‌اند در جایگاه مختلف چه دولتی و چه بخش‌های خصوص و عمومی همه تلاش خود را برای گام برداشتن در این مسیر به‌کار برده‌اند، افزود: با توجه به اینکه این فعالیت‌ها برای توسعه گردشگری به صورت پراکنده انجام شده بود، نتوانست نتیجه مطلوب و مطابق با دارایی‌های شهر را داشته باشد به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که بهانه‌ای را ایجاد کنیم تا همه ی ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرد که طرح اصفهان ۲۰۲۰ شکل گرفت.

ملت با بیان اینکه پروژه اصفهان ۲۰۲۰ توسعه گردشگری را با نگاهی تأثیرگذار در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و زیست کرده و موجب ارتقای کیفت زندگی و بهبود زیست پذیری در اصفهان می‌شود، گفت: در همین راستا تلاش شد تا مجموعه اقداماتی انتخاب شود تا این اثربخشی به دست آید.

چهار دسته اقدامات اصفهان در حوزه گردشگری

وی افزود: این اقدامات در چند دسته طبقه بندی شده است؛ یک دسته ایجاد ظرفیت‌های جدید گردشگری، جاذبه‌های نوین مثل ۲۰ مسیر جدید گردشگری که در شهر شناسایی شد و در حال طراحی و تجهیز است و دسته دوم اقدامات اصلاحی مانند اصلاح داشته‌ها و زیرساخت‌هایی که از قبل در شهر بوده و تلاش کردیم تا اصلاح شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: دسته سوم اقدامات حوزه آموزش، پژوهش، برند سازی، فرهنگ سازی و بازاریابی گردشگری اصفهان بود و همچنین در دسته چهارم برگزاری رویدادهایی که بتواند معرف واقعی اصفهان باشد و عامل حضور بیشتر گردشگران شود نیز دنبال شد.

ملت با بیان اینکه در شهری زندگی می‌کنیم که به واسطه‌ی اندیشه بزرگ گذشتگان میراث‌دار جاذبه‌هایی منحصر به فرد است، گفت: باید این واقعیت را هم بپذیریم که اگر قرار باشد جاذبه‌های میراثی اصفهان به تنهایی بار گردشگری را به دوش بکشد، مسافر و گردشگران به‌طور محدود برای سفر به اصفهان مشتاق خواهند بود، اما آن چیزی که باعث تکرار سفر برای گردشگر می‌شود ایجاد خاطره‌ای است که در کنار این جاذبه‌ها می‌تواند جذابیت ایجاد کرده و تکرار سفر را همیشه برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: آن چیزی که برای بیشتر شهرهای گردشگری دنیا ایجاد ارزش افزوده می‌کند رویدادهای منطبق با سلیقه مختلف گردشگران است؛ تلاشمان در این راستا بوده که با برگزاری رویدادهای بین‌المللی منطبق بر داشته‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان فضایی را بسازیم که بتوانیم آمار ورود گردشگر در شهر را افزایش دهیم.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان گفت: ونیز شهر جذابی است که از همه دنیا به آن سفر می‌کنند اما این شهر صرفاً به جاذبه‌های موجود خود بسنده نکرده است بلکه کنار آن رویدادهای حوزه تجسمی که سالانه در ونیز برگزار شده در طول شش ماه، چهار میلیون گردشگر را جذب می‌کند و چهار میلیون گردشگر در سال و فقط برای حضور در این رویداد هنری به ونیز سفر می‌کنند.

مسافرانی که دنبال تعطیلات ارزان هستند برای شهر ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنند

ملت اضافه کرد: نکته جالب این است که گردشگری هنری یک گردشگری پرخرج هست اما آن چیزی که از گردشگران در ذهن خود داریم حضور مسافران سالخورده است که از کشورهای اروپایی برای تعطیلات ارزان قیمت به اصفهان سفر می‌کنند؛ این نوع مسافران برای شهر ارزش افزوده‌ای ندارند تلاشمان باید به شیوه‌ای باشد که بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا افرادی حضور پیدا کنند که حضور آن‌ها بتواند برای شهر توسعه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اصفهان شهری است با دو شاخصه مهم برای گردشگری، یکی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و ظرفیت‌هایی که از گذشته باقی مانده است و مهم‌تر از همه حضور هنرمندان شاخص و سرشناسی که آثار آن‌ها می‌تواند مقصد سفر علاقمندان و گردشگران هنری از سراسر دنیا شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: رویداد اکسپوی دبی که قرار بود ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به ۲۰۲۱ منتقل شد قرار است جذب ۲۰ میلیون گردشگر را به همراه داشته باشد.

ملت با اشاره به اینکه واقعیتی که برای مدیریت شهری وجود دارد این است که نگاه سنتی دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد، افزود: اگر ۷۰ درصد درآمد شهرداری اصفهان صرفاً از عوارض دریافتی به واسطه صدور پروانه‌های ساختمانی اخذ می‌شود، این تأمین مالی به معنای شهر فروشی است و ایجاد فضاهای جدیدی که نیاز به خدمات بیشتری دارد و همچنین آن خدمات نیاز به هزینه‌های بیشتری دارد که یک دور تسلسلی را می‌پیماید.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از یک جایی باید این مسیر بر اساس ظرفیت‌های شهر اصلاح شود، قطعاً اصفهان این ظرفیت را دارد و نیاز به این است که تمام مدیران، سیاست‌گذاران و برنامه ریزان شهری بتوانند با یک نگاه درست و یک نقشه راه درست در کنار همدیگر به گونه‌ای عمل کنند تا از این ظرفیت‌های واقعی اصفهان بهینه و به جا استفاده شود.

وی تاکید کرد: اصفهان، اصفهان است برای این شهر باید بزرگ نگاه کرد باید بزرگ اندیشید و درست اقدام کرد و اگر غیر از این باشد، همه آن کسانی که مسئولیت دارند به این شهر خیانت کرده‌اند.

ملت خاطرنشان کرد: در همین راستا نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران در اردیبهشت ماه سال آینده در اصفهان برگزار خواهد شد، این اقدام بزرگی است که قطعاً برای تاریخ شهر ماندگار خواهد شد و امیدواریم گامی بزرگ در راستای جذب گردشگر و توسعه هنری این شهر باشد.

کد خبر 469865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.