فیلتر نکردن اینستاگرام، دلیل احضار آذری جهرمی به دادسرا

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

واکنش واعظی به ادعای حمایت حزب اعتدال و توسعه از کاندیداتوری لاریجانی در ۱۴۰۰

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن تکذیب اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر تصمیم حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار داشت: اصلاً حزب اعتدال و توسعه هنوز هیچ بحثی [درباره انتخابات] نکرده است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی کنش‌های انتخاباتی در میان دولتمردان تدبیر و امید، تاکید کرد: ما [هنوز] هیچ بحثی، مخصوصاً راجع به انتخابات آینده نکردیم.

فیلتر نکردن اینستاگرام، دلیل احضار آذری جهرمی به دادسرا؟

اعلام جرم دادستان کل کشور شامل محورهایی چون: استنکاف از اجرای اوامر قضائی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام علیرغم حکم صادره، استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی که اشاره به ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام رسان‌های خارجی دارد؛ عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPN ها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است.

همچنین رسیدگی به شکایت مردم اهواز و چند شهر دیگر از وزیر ارتباطات، شکایت جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور از جهرمی و نیز شکایت سازمان صداوسیما از جهرمی در مورد اظهارنظر او در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰و۸۰۰ از دیگر اتهامات وزیر ارتباطات طرح شده است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در نشست علنی امروز (چهارشنبه، اول بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود گفت: در این وقت کم بر خود لازم می دانم برای ثبت در تاریخ عرایضی را برای مردم به صورت مستدل داشته باشم.

ضربه ۱۵۰ هزار میلیاردی با حذف کارت سوخت

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس ادامه داد: آقای روحانی همانطور که خودتان فرمودید، آمریکا کدخدا است و حال که آمریکا برای شما کدخدا است ما هم به لحاظ کدخدا بودن آمریکا برای شما، مثل آنها حتی اگر یک روز از رئیس جمهوری شأن هم که شده ترامپ را استیضاح کردند، بد هم نیست که ما هم حتی اگر یک روز از ریاست جمهوری شما باقی مانده است، استیضاحتان کنیم، چرا که عملکرد شما مردم را از نظام، اسلام و روحانیت زده کرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اما قوه قضائیه باید بعد از ریاست جمهوری شما به دلایلی به پرونده‌های شما ورود کند از جمله اینکه شما در زمان انتخابات دور دوم خود و جهت تبلیغات، افترا و نشر اکاذیب به تصمیم نظام داشتید، شما با تطهیر منافقینی که ۱۲ هزار نفر را در کشور ترور کرده‌اند و منافقینی این فاحشه‌های سیاسی زمانه که هر روز با یک دشمنی همراه هستند به فرموده مقام معظم رهبری جای شهید و جلاد را عوض کردید، لذا تصمیم نظام که توسط رهبر حکیم، عالم و فقیه عادل یعنی حضرت امام خمینی (ره) به شعار انتخاباتی در مقابل یک کاندید تقلیل دادید و این مصداق بارز افترا و نشر اکاذیب به نظام است که دادستان کل کشور باید تشکیل پرونده دهند.

وی تاکید کرد: آقای روحانی شما با برجام نافرجام بزرگترین ظلم را به نظام کردید، همانطور که کارشناسان اعلام کردند پنجره جمعیت ایران تا سال ۱۴۱۵ است و بعد از آن جمعیت ایران به سراشیبی پیری وارد می‌شود و تا چند قرن محال خواهد بود کشوری با جمعیت پیری بتواند پیشرفت داشته باشد. یعنی شما با وقت کشی ۸ سال با شعار برجام وقت طلایی پیشرفت کشور را نابود کردید و بزرگترین ضربه برجام نابودی وقت اوج سن جوانی کشور بود.

ابوترابی اظهار کرد: بحث دو تابعیتی بودن شما مطرح است، در مجلس دهم که همسو با دولت شما بود تحقیق و تفحصی انجام شد که صراحتاً در این تحقیق و تفحص شما به داشتن تابعیت اسکاتلند یا به بیان دیگری بریتانیا کبیر متهم شدید، از قوه قضائیه می‌خواهیم این پرونده را جهت تنویر افکار عمومی خارج از نوبت رسیدگی و اعلام کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شما رئیس دولت هستید و طبق قانون تمام تصمیمات هیأت وزیران با شما است، طبق نظر کارشناسان حذف کارت سوخت را کاری اشتباه می‌دانستند ولی شما کارت را حذف کردید و حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضربه زدید، از طرفی شما رئیس شورای عالی امنیت ملی هستید و در زمانی که با بدترین مدیریت تصمیم گرفتید کارت سوخت را برگردانید اداره اطلاعات رسماً چندین بار اعلام خطر کرد، سپاه هم چندین بار اعلام کرد این شیوه اشتباه است و سه روز قبل از فتنه بنزینی رئیس قوه قضائیه رسماً اشتباه بودن تصمیم شما را اعلام کرد اما شما به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی توجه نکردید و در این خصوص از شما هیچ توجیهی پذیرفته نیست و شما به لحاظ مسئول بودن باید پاسخگوی خون بیش از ۳۰۰ نفر که در این جریان ریخته شد باشید.

ادعای جدید درباره تائید صلاحیت محمود احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان

محمدجواد ابطحی درباره روند انتخاباتی اصولگرایان گفت: «قضاوت درباره انتخابات ۱۴۰۰ زود است و این احتمال وجود دارد که تا انتخابات تحولات مهمی در آرایش نیروهای سیاسی رخ دهد. به هیچ‌وجه هم نباید از تحرکات اصلاح‌طلبان غافل شد و باید بدانیم که هر لحظه ممکن است آنها گل دقیقه ۹۰ را بزنند. برخی از اصولگرایان واقع‌بینانه نگاه نمی‌کنند و تصورشان این است که در هر حالتی اصولگرایان پیروز انتخابات می‌شوند. واقعاً این‌طور نیست و اگر حواسمان جمع نباشد، هیچ بعید نیست اصلاح‌طلبان در انتخابات پیشی بگیرند».

این فعال سیاسی در خصوص احتمال نامزدی سید ابراهیم رئیسی هم، اظهار کرد: «من بعید می‌دانم که آقای رئیسی نامزد ریاست‌جمهوری شود زیرا از یک‌سو به تازگی از سند تحول قضائی رونمایی کرد و قاعدتاً می‌خواهد تا پایان دوره کاری‌اش در قوه قضائیه برای تحقق این سند تلاش کند و از سوی دیگر آقای رئیسی می‌داند که مقام انتصابی از سوی رهبر انقلاب چه شأنی دارد که چه بسا از جایگاه ریاست‌جمهوری هم مهم‌تر باشد زیرا ریاست قوه قضائیه با انتصاب مستقیم از طرف ولی فقیه صورت می‌گیرد. البته برخی اصولگرایان خواهان آمدن آقای رئیسی در عرصه ریاست جمهوری‌اند زیرا طبیعتاً اجماع بر او راحت شکل می‌گیرد. در هر صورت به نظرم آقای رئیسی نخواهد آمد اما اگر بیاید، باید انتظار داشته باشیم که تغییرات کلانی در آرایش سیاسی اصولگرایان رخ دهد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخباری که مبنی بر حضور سعید جلیلی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و احتمال ریاست او بر مجلس به گوش می‌رسد، می‌تواند به واقعیت بپیوندند، تصریح کرد: «بعید می‌دانم آقای جلیلی قصدی برای ریاست مجلس داشته باشد. او فعلاً مردد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد بشود یا نه و اگر احساس تکلیف کند برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود».

ابطحی درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف هم گفت: «نامزدی آقای قالیباف به شدت جدی است و در روند اصلاح قانون انتخابات هم دیدیم که او بی‌تمایل به ریاست‌جمهوری نیست».

این فعال سیاسی درباره موضع انتخاباتی جبهه پایداری هم بیان کرد: «جبهه پایداری مشغول ارزیابی شرایط است و اگر به فرد اصلح رسید، از او حمایت می‌کند. اگر فرد اصلح که ولایی باشد و در عین حال از توانمندی لازم برخوردار باشد، دیده شد، حتماً از او حمایت می‌کند و حتی بر روی او با دیگر نیروهای اصولگرا اجماع می‌کند. اینکه گفته می‌شود پایداری نامزد خود را دارد درست نیست و نیروهای پایداری هم به دنبال اجماع هستند، مشروط به آنکه مصداق اجماع، فرد اصلح باشد».

وی آمدن محمود احمدی‌نژاد را اتفاقی دانست که می‌تواند هم معادلات اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان را بر هم بزند: «آنچه ممکن است میز بازی را بر هم بزند، نامزدی آقای احمدی‌نژاد و متعاقبش تأیید صلاحیت اوست. گویا تلاش‌هایی در حال انجام است که احمدی‌نژاد نامزد شود و برخلاف پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که او تأیید صلاحیت شود. من شنیده‌ام که صحبت‌هایی برای تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد در جریان است و با توجه به اظهارنظر اخیر آقای کدخدایی مبنی بر اینکه ممکن است فردی که در دوره‌ای صلاحیتش تأیید نشده، اکنون تأیید شود و میزان حال افراد است، این احتمال قوت یافته که آقای احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت شود.

این فعال سیاسی افزود: با تغییر برخی اعضای شورای نگهبان هم شانس تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد بالا رفته است؛ از سوی دیگر به یاد داریم که آقایان معین و مهرعلیزاده در سال ۸۴ با حکم رهبری تأیید صلاحیت شدند. این احتمال هم منتفی نیست که آن شرایط برای احمدی‌نژاد هم رخ دهد. به هر حال آمدن آقای رئیسی و آقای احمدی‌نژاد می‌تواند فضای انتخابات را طور دیگری کند».

ابطحی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به فرض تأئید صلاحیت احمدی‌نژاد آیا ممکن است جبهه پایداری از او حمایت کند، گفت: «جبهه پایداری همسو با نظر رهبر انقلاب و شورای نگهبان خواهد بود».

کد خبر 469817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.