پایان کار حضرت‌پور با شهرداری ارومیه

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه که چند روز پیش دستگیر شد، بازنشسته شده و شورای شهر خاتمه خدمت او را دیشب اعلام و سرپرست جدید شهرداری را انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته بود که خبر بازداشت محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و پس از چند ساعت، یکی از اعضای شورا این خبر را تأیید کرد.

شهردار ارومیه به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده بود اما خبر این دستگیری چندان شوکه‌کننده نبود چون هفته‌های گذشته نیز چند تن از مدیران میانی و شهرداران مناطق ارومیه و حتی برخی از رؤسای سازمان‌های تابعه شهرداری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

پس از گذشت چند روز از این دستگیری، بالاخره شب گذشته غلامرضا عدل دوست با هفت رأی موافق، دو رأی مخالف و دو رأی ممتنع به عنوان سرپرست جدید شهرداری توسط اعضای شورا انتخاب شد تا بلاتکلیفی این چند روز امور شهری پایان یابد.

رسول اصغرزاده، نایب رئیس شورای شهر ارومیه در این خصوص به ایمنا گفت: غلامرضا عدل‌دوست سابقه ۲۹ ساله در شهرداری ارومیه دارد و مسئولیت شهردار منطقه، معاون معماری و شهرسازی شهردار و این اواخر علاوه بر اینکه معاون شهرسازی بوده، مسئولیت قائم مقام شهردار را نیز به عهده داشته است.

وی افزود: به دلیل قانونی تا انتخاب شهردار باید یکی از کارمندان رسمی شهرداری را به عنوان سرپرست انتخاب می‌کردیم که در نهایت عدل دوست پس دو مقطع زمانی در سال ۹۱ و ۹۲ برای سومین‌بار سرپرست شهرداری شد.

حضرت‌پور با تبرئه نیز مجدد شهردار نمی‌شود

اصغرزاده درباره آخرین وضعیت پرونده شهردار سابق گفت: این پرونده هنوز در مراحل اولیه است و باید مراحل قضائی خود را طی کند؛ در تمام شهرها نه تنها در مجموعه مدیریت شهری که در سازمان‌های مختلف زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد، اتهام برخی افراد اثبات می‌شود و برخی دیگر نیز تبرئه می‌شوند بنابراین ما نیز منتظر نظرات مجموعه قضائی هستیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم تلاش‌هایی که مجموعه‌های امنیتی انجام می‌دهند بدون دلیل نبوده و یقیناً رسیدگی‌ها به صورت عادلانه و منصفانه خواهد بود ادامه داد: هرکسی باید در قبال اعمال خود پاسخگو باشد و نمی‌توانیم موضوعی که گزارش کاملی از آن ارائه نشده است را قبول یا رد کنیم؛ ما مسئولیت نظارت بر عملکرد شهرداری را داریم و وظیفه شورا با حوزه اجرا متفاوت است.

به گفته اصغرزاده شهردار سابق اگر تبرئه شود نیز نمی‌تواند به سمت خود بازگردد زیرا او اکنون بازنشسته شده است و شورای شهر خاتمه خدمت حضرت‌پور را دیشب اعلام کرد چون مدیریت شهری نیاز به تعیین تکلیف داشته است.

وی افزود: معمولاً در دوره سوم، چهارم و پنجم برای انتخاب شهردار اجماع وجود داشته بنابراین امیدواریم همه اعضا با یک نظر واحد و با توجه به منافع شهر و شهرداری فرد توانمندی را انتخاب کنند.

اولویت انتخاب شهردار آینده داشتن شرایط حداقلی است

وی در خصوص اولویت شورا برای انتخاب شهردار توضیح داد: در وضعیت کنونی که زمان چندانی تا پایان دوره پنجم شورا نداریم، شهردار منتخب باید شرایط حداقلی و ویژگی‌های عمومی را دارا باشد؛ تحصیلات مرتبط داشته، ساکن ارومیه بوده و تجربه مدیریت شهری داشته باشد و سعی می‌کنیم گزینه‌ای انتخاب شود که اعضا بیشترین تفاهم را برای انتخاب وی داشته باشند تا آسیبی به شهر و شهروندان نرسد.

نایب رئیس شورای شهر ارومیه ادامه داد: خاتمه خدمت حضرت‌پور دیشب از سوی استانداری به شورا اعلام شد و چون شهردار سابق کارمند وزارت کشور و استانداری بوده، از مرجع ذی‌ربط اعلام بازنشستگی به شورا اعلام شده است؛ بدین سبب از آنجا که شهردار سابق بازنشسته شده است، حتی در صورت تبرئه از اتهامات خود نمی‌تواند مجدداً شهردار شود.

شورا از نامه بازنشستگی شهردار خبر نداشت

حسین پناهی، سخنگوی شورای شهر ارومیه نیز با اشاره به این نامه، در گفت‌وگو با ایمنا درباره نامه محرمانه شهردار سابق به استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: کسانی که سابقه ایثارگری یا تحصیلات کارشناسی ارشد دارند می‌توانند تا ۳۵ سالگی خدمت کرده و پیش از آن مختار هستند که درخواست بازنشستگی کنند؛ شهردار ارومیه نیز اگر قصد داشت بازنشست شود، باید خود درخواست می‌داد که قبل از دستگیری چنین نامه‌ای را به استانداری ارائه داده بود.

وی ادامه داد: حضرت‌پور شورا را در جریان نامه بازنشستگی خود نگذاشته بود و همان دیشب نتیجه این نامه به دست ما رسید که با تشکیل جلسه فوق‌العاده و برای انتخاب سرپرست شهرداری اقدام کردیم.

پناهی اضافه کرد: از نظر قانونی وقتی شهردار به هر دلیلی غیبت داشته یا خدمت او تمام شود، باید فردی جایگزین او شود اما با توجه به اینکه انتخاب شهردار پروسه‌ای زمان‌بر بوده و نامزدها به فرصت زیادی برای رصد شرایط و اوضاع داخل و دفاع از برنامه‌های خود نیاز دارند، تا زمان انتخاب نهایی شهردار، امور شهر توسط سرپرست اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه شب گذشته اعضای شورا با دریافت نامه بازنشستگی شهردار سابق جلسه فوق‌العاده تشکیل و یکی از معاونان با سابقه شهری به عنوان سرپرست انتخاب شد، گفت: فراخوان انتخاب شهردار داده شده و تا هفت بهمن‌ماه کسانی که شرایط احراز کرسی شهرداری را دارند می‌توانند درخواست خود را به شورا ارائه کنند تا در نهایت اعضا فردی مناسب و در شأن ارومیه را انتخاب کنند.

کد خبر 469689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • معرفت IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    نمیدانم چرا مدیرانی مثل سازمان آرامستان یا ترمینال را بازرسی عوض نمیکنند خلاف از ان آشکار
  • علی GB ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    9 1
    بالاخره خیاط به کوزه افتاد. افای حضرتپور ارومیه از شرت راحت شد .
  • احمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    6 1
    ,وای به روزی که نمک بگندد . اون همه ادعا و آخرش چی شد؟؟؟؟؟؟
  • قنبل IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 3
    نظر ندارم فعلا
  • عکس2 IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    12 0
    شهردار ارومیه باید مجازات شود امیدوارم عدالت رعایت شود اموال ایشان رسیدگی کامل شو
  • دانلود IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    8 1
    کار خدا را ببین چه می کنه شاه را گدا می کنه خیلی ظلم کرد حقش رسید
    • احمد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      2 2
      کار خدا نیست کار بشر خدانشناسه .
  • دانلود IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    5 0
    آفرین بر سربازان گمنام امام زمان که شهردار ارومیه را دستگیر کردند درروستا خیلی زمین خریده کاخ درست کرده پول بیت‌المال باید گرفته شود
  • عخ IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 3
    درجلو شهردار ی گردنش را باید بزنن تابه دیگران عبرت بگیرند