پرونده لایحه شوراهای حل اختلاف بسته شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف، امروز روند بررسی و تصویب مواد این لایحه را به سرانجام رساندند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، لایحه شوراهای حل اختلاف در جلسات هفته جاری مجلس به عنوان یکی لوایح مهم در دستور کار ویژه نمایندگان قرار گرفت.

این لایحه دارای ۴۷ ماده است که در آن روند رسیدگی به دعاوی مطرح شده در شوراهای حل اختلاف از شکل قضائی به شکل صلح و سازش تغییر یافته و در مسیر اصلاح برخی از مشکلات شوراهای حل اختلاف نظیر کمبود قضات حرکت می‌کند همچنین در آن ساختار اداری و مدیریت، حدود صلاحیت‌ها و سایر مقررات شوراهای حل اختلاف تعیین و اصلاح می‌شود.

نمایندگان در نشست علنی -چهارشنبه، ۱۰ دی ماه- مجلس شورای اسلامی با دو فوریت این لایحه با ۱۷۹ رأی موافق و در نشست روز -دوشنبه، ۲۹ دی ماه- با کلیات آن با ۲۰۹ رأی موافق در صحن علنی موافقت کردند.

این لایحه در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گفت که در نهایت در نشست امروز -سه شنبه، یکم بهمن ماه- با بررسی مواد باقیمانده پرونده آن بسته شد.

یکی از نکات بسیار مهم در بحث لایحه شورهای حل اختلاف، بحث جذب نیروهای این حوزه بود، حال با الحاق ماده ۵ مکرر توسط نمایندگان به این لایحه، افرادی که در شورای حل اختلاف به صورت تمام وقت مشغول هستند با اولویت سابقه فعالیت بیشتر می‌توانند در آزمونی که قوه قضائیه به صورت داخلی برای آنها برگزار می‌کند، شرکت کنند و در قالب پیمانی یا قرارداد کار معین ظرف مدت سه سال جذب و استخدام خواهند شد؛ به طور قطع با تصویب و اجرای این لایحه امنیت شغلی کارکنان شوراهای حل اختلاف تضمین و ارتقای عملکرد، انگیزه و کارایی آنها را در پی دارد.

در پایان اتمام بررسی مواد این لایحه در صحن علنی مجلس محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با هماهنگی قوه قضائیه و دولت و تصویب مجلس، قانون دائمی خوبی برای شوراهای حل اختلاف تدوین شد و امیدواریم تصویب این قانون مثمر ثمر باشد و با هماهنگی میان قوه قضائیه و شورای نگهبان، ماده ۵ مکرر نیز حل و فصل شود و این شورای باارزش بتواند ادامه مسئولیت خود را با انگیزه بیشتر ادامه دهد.

کد خبر 469682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.