تامین امنیت زنان از ارکان حقوق شهروندی است

یک کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه امنیت زنان یکی از زمینه‌های تحقق حقوق شهروندی است، گفت: با گسترش و بهبود فضای شهری گرایش انسان به زندگی در شهر و میل به رفاه و امنیت افزایش می‌یابد، در این راستا باید توجه داشته باشیم که این مهم در شهرهای کوچک و بزرگ چقدر تحقق می‌یابد.

عماد مطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توسعه روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ، فضاهای شهری اهمیت حضور انسان را در محیط‌های شهری برجسته می‌سازد؛ با این رویکرد شهرها باید به مکانی برای زیست بهتر انسان‌ها تبدیل شوند.

وی افزود: با گسترش و بهبود فضای شهری گرایش انسان به زندگی در شهر و میل به رفاه و امنیت افزایش می‌یابد، در این راستا باید توجه داشته باشیم که این مهم در شهرهای کوچک و بزرگ چقدر تحقق می‌یابد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه امنیت یکی از زمینه‌های تحقق حقوق شهروندی است، گفت: ایجاد امنیت به معنای تلاش برای ارتقا رفاه و سلامت شهروندان و داشتن زندگی مطلوب در شهرها است.

مطالبی نادیده انگاری ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی نهفته در فضای شهری زمینه شکل‌گیری فضاهای مردم گریز در ساختار شهرها عنوان کرد و افزود: در این شرایط نیازهای مردم بخصوص زنان به طور شایسته‌ای پاسخ داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق حقوق شهروندی باید امنیت اجتماعی شهروندان تأمین شود، از برنامه‌ریزان و مدیران شهری درخواست کرد: انعطاف پذیری در برابر رفتارهای شهروندان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این پژوهشگر برتر با بیان اینکه امنیت اجتماعی شهروندان به ویژه زنان و احساس امنیت با تکنیک‌های طراحی شهری در اختصاص به مکان‌هایی با ویژگی‌های فرهنگی و مناسب و در شأن بانوان باید رعایت شود، گفت: الگوهای اصیل و بومی در محیط‌های شهری و فضاهای عمومی در فرآیند طراحی شهری با ویژگی‌های کالبدی مناسب در نظر گرفته شود.

وی در ادامه افزود: با نظارت کافی در خلق فضاهای شهری مؤثر و ویژه برای بانوان علاوه بر اینکه ترس از وقوع جرم و نارضایتی زنان به طور محسوسی کاهش می‌یابد، ادامه حضور زنان در فضاهای عمومی شهری و محلات افزایش می‌یابد.

مطالبی با بیان اینکه در صورت رفع انتظارات قشر بانوان از مدیریت شهری و تأمین نیازهای آنها در چارچوب قانونی شاهد شکوفایی و سرزندگی زنان خواهیم بود، تصریح کرد: همکاری و مشارکت شهروندان و مدیریت شهری در نقش پذیری شهروند مسئول و مشارکت پذیر در حضور عرصه‌های شهری تأثیر گذار است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری فراهم سازی فضای شهری را برای بانوان بسیار مهم دانست و گفت: تحقق این مهم آثار زیان بار کاهش سرزندگی فضاهای عمومی و اختلال در کیفیت طراحی شهری را کاهش می‌دهد؛ در این راستا ایجاد المان‌ها و مبلمان شهری با هویت بومی و در راستای الگوی های طبیعت محور، حس تعلق مکانی و مشارکت شهروندی را در سطوح محله‌ای افزایش می‌دهد؛ در حال حاضر عرصه عمومی و حضور شهروندان در فضاهای شهری گسترش یافته و جایگاه زنان در حوزه‌های درون و بیرون خانواده نیز ارتقا یافته است.

مطالبی روند مدرنیته شدن فضاهای شهری را مستلزم ایجاد فضاهایی برای مردم در فضای شهری عنوان کرد و افزود: با هویت اجتماعی و الگوهای موفق بومی در ارائه خدمات شهری توسط مدیریت شهری می‌توان فضای شهری متناسب با تحولات گسترده و ارتقا جایگاه زنان را فراهم کرد؛ در این راستا باید چشم اندازهای امنیتی فضای شهری نیز برای آنان بازبینی و بازتعریف شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید رویکرد تحلیلی را در فراهم سازی بستر امنیت زنان در شهرها اجرایی کند، تصریح کرد: با سنجش میزان احساس امنیت در ابعاد مختلف و عوامل تأثیرگذار بر آن می‌توان به بررسی عوامل اثرگذار در امنیت زنان پرداخت.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری بررسی عوامل تضعیف یا تقویت کننده امنیت زنان در فضاهای شهری را مهم دانست و گفت: طراحی شهری نامناسب، شاخص‌های کارآمدی، نقش رسانه‌ها، تنوع کاربری و فعالیت‌های شهری، برنامه‌ریزی شهری، ساخت و بافت شهری در این زمینه مؤثر است.
 

کد خبر 469658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.