اقدامات مجلس در تسریع تولید واکسن کرونا چه بوده است؟

با ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران تلاش ها برای ساخت واکسن کرونا در کشور مضاعف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها آغاز شده است و تلاش‌های دولت ایران نیز برای تهیه واکسن کرونا همچنان ادامه دارد و به گفته رئیس جمهور، آزمایش آن از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. البته شدت گرفتن روند پیشرفت تولید واکسن کرونا در کشور، پس از سخنان رهبر معظم انقلاب شدت بیشتری گرفت. ایشان به صراحت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلستان را ممنوع کردند و فرمودند: «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشورشان به وجود نمی‌آمد که در یک روز چهار هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است. البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد».

بدبینی به آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها که سابقه تاریخی در دشمنی با ملت ایران دارند، منطقی و طبیعی است. آنها حتی برای واردات داروی بیماران پروانه‌ای کارشکنی کردند و از هر کاری برای ایجاد مانع در مسیر واردات داروهای خاص و کالاهای بشردوستانه دریغ نکردند، اما حالا که زمزمه آزمایش واکسن ایرانی شنیده شده، آمریکایی‌ها برای صادرات واکسن مشکلی ندارند.

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در مورد واکسن در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون باشیم که اولین آن در زمستان امسال است. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که واکسیناسیون در سال ۹۹ در ایران شروع شود و کسانی که شرایط پرخطری دارند و کادر درمان هستند، امسال از این واکسن استفاده کنند.

به هر حال تلاش دولت برای تأمین یا تولید واکسن کرونا در حال انجام است تا واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در دو ماه پایانی سال جاری آغاز شده و حداقل کادر بهداشت و درمان و بخشی از سالمندان قبل از عید نوروز واکسینه شوند.

تهیه واکسن کرونا در کشور از سه طریق دنبال می‌شود. اول تهیه واکسن از طریق کوواکس و سایر واکسن‌های خارجی، دوم تهیه واکسن از طریق تولید مشترک با سایر کشورها و سوم تولید داخلی واکسن کرونا است. در حال حاضر هزینه خرید واکسن کرونا از صندوق کوواکس تأمین و پرداخت شده و ایران در صف انتظار برای دریافت واکسن کرونا قرار دارد. سایر روش‌ها نیز در حال پیگیری است تا بر اساس اولویت بندی‌های انجام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شود؛ اما یکی دیگر از عوامل تسریع در روند تولید و یا واردات واکسن کرونا، تلاش‌های مجلس و بخصوص کمیسیون بهداشت در این زمینه است.

روند تست واکسن داخلی موفقیت‌آمیز بوده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر انستیتو پاستور و چندین شرکت داروسازی در حال بررسی واکسن کرونا هستند و انتظار می‌رود در اواخر اردیبهشت ماه واکسن کرونا داخلی به تولید انبوه برسد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که دولت در صورت نیاز می‌تواند از شرکت‌های واکسن سازی مطمئن واکسن را وارد کند؛ البته کمیسیون بهداشت معتقد است که تست واکسن خارجی از خود مسئولان شروع شود تا اگر موفقیت‌آمیز بود، مردم نیز به استفاده از واکسن ترغیب شوند.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جلساتی را با شرکت‌های واکسن سازی داخلی و مسئولان بهداشت و درمان داشته و در حال حاضر روند تست واکسن داخلی موفقیت‌آمیز بوده است.

واکسن داخلی تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: سوالات متعددی در مورد واکسن خارجی مطرح است که هنوز پاسخی برای آن دریافت نکرده‌ایم؛ نخست اینکه آیا این واکسن‌ها به صورت دائمی توزیع شده و عوارض آن چگونه است؟ آیا عوارض دائمی واکسن کرونا خارجی قابل درمان است و همچنین آیا شرکت‌های واکسن سازی حاضر به پذیرش عوارض بعد از تزریق واکسن هستند؟

به گفته وی، زمانی که تعداد متعددی سوال بدون جواب پیرامون واکسن‌های خارجی وجود دارد، باید نسبت به استفاده از آن دقت لازم را به کار بگیرم؛ همچنین نباید فراموش کنیم که برخی از کمپانی‌های داروسازی خارجی در طی سال‌های گذشته نشان دادند برای تست واکسن‌های خود در فاز انسانی آن را بروی مردم کشورهای جهان سوم امتحان می‌کنند.

به گفته این نماینده مجلس، کشورهایی که تا پیش از این علیرغم اینکه ایران پول واکسن آنفولانزا واریز کرده بود، از ارسال آن به ایران ممانعت می‌کردند، امروز به دنبال فروش واکسن کرونا به کشورمان هستند.

میرمحمدی میبدی می‌گوید: کشورهایی که در در ۴۰ سال گذشته از هرگونه کمک دارویی به ایران دریغ کردند، امروز چه اتفاقی افتاده که مایل به ارسال واکسن کرونا به ایران هستند؟ نهایت تدبیر است که به واکسن‌های خارجی مشکوک باشیم و بر این اساس بهترین تصمیم را مقام معظم رهبری گرفتند.

وی در ادامه می‌گوید: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلساتی با دانشمندان ایرانی و شش شرکت دانش بنیان واکسن ساز داخلی، موضوع ساخت واکسن کرونا داخلی را بررسی کرد و در حال حاضر یکی از این شرکت‌ها به فاز سوم تست انسانی رسیده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: با توجه به پیگیری‌های کمیسیون بهداشت و درمان و تلاش شرکت‌های واکسن سازی داخلی، به نظر می‌رسد با حمایت‌های دولت تا پایان سال واکسن کرونا داخلی به تولید انبوه برسد.

کد خبر 469577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.