آغاز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، تجربه‌ای موفق بود؟

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب امروز (چهارشنبه یکم بهمن ماه) آغاز به کار کرد، این نمایشگاه تا ششم بهمن به صورت ۲۴ ساعته دایر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنعت نشر از حوزه‌های فرهنگی است که از آغاز شیوع ویروس کرونا زیان بسیار دیده است. ناشران که پیش از این با کمبود و گرانی کاغذ دست و پنجه نرم می‌کردند این بار با تعطیلی‌های مداوم و کاهش خرید کتاب مواجه شدند. با وجود اینکه قرنطینه و خانه نشینی، گرایش مردم به استفاده از کتاب را بیشتر کرد، اما این تمایل خود را در قالب استفاده از کتاب‌های الکترونیکی نشان داد.

با ادامه اوضاع کرونایی، ناشران برای حفظ جایگاه کتاب فیزیکی تلاش و در این راستا فروش آنلاین کتاب را آغاز کردند. طولی نکشید که مردم خود را با این نوع خرید مطابقت دادند و خرید اینترنتی کتاب شیوه‌ای رایج شد. با وجود اینکه ارتباط مستقیم مردم با ناشران، واسطه‌های صنعت نشر از جمله کتاب فروشان و توزیع کنندگان کتاب را با مشکل مواجه کرد، اما تا حدود بسیاری از زیان این حوزه کاست و زمینه را برای برگزاری مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب که انتشار ویروس کرونا منجر به لغو آن شده بود، فراهم کرد. این نمایشگاه که اواسط اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شد یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

برجسته‌ترین تأثیر نمایشگاه مجازی کتاب فراهم کردن سرمایه در گردش برای ناشران است. اینکه آیا برگزاری مجازی چنین رویدادی موفق خواهد بود یا خیر پرسشی است که پس از اتمام نمایشگاه می‌توان در خصوص آن نظر داد، اما برگزار شدن این نمایشگاه نکات مثبتی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

با وجود آنکه این نمایشگاه بهترین فرصت خرید کتاب برای علاقمندان به مطالعه است، اما برگزار شدن آن در تهران همیشه محدودیت‌هایی برای خریداران سایر شهرها ایجاد می‌کرد. مجازی شدن این رویداد که بدون وجود کرونا نیز لزوم آن احساس می‌شد هزینه‌ها را برای ناشران و خریداران کاهش می‌دهد. خریداران از هر شهر و استانی که باشند با ورود به سامانه خرید می‌توانند کتب مورد نیاز خود را خریداری کنند و به این ترتیب نیاز به حضور در تهران منتفی می‌شود. از طرفی ۳۰ درصد تخفیف ارسال پستی نیز برای کتاب‌ها در نظر گرفته شده است. با وجود اینکه نخستین بار است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما با بررسی دقیق نقاط ضعف و رفع آنها می‌توان آن را به عنوان تجربه‌ای برای سال‌های آینده دید.

دانشجویان، طلاب، اساتید و اهالی قلم که هر سال جزو مشمولان دریافت یارانه کتاب بودند، در نمایشگاه مجازی کتاب نیز می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند. طبق اعلام خانه کتاب و ادبیات دانشجویان تا سقف ۲۰۰ هزار تومان از یارانه کتاب برخوردار می‌شوند، ۱۲۰ هزار تومان سهم دانشجو و ۸۰ هزار تومان سهم معاونت فرهنگی است. اساتید دانشگاه و طلاب نیز تا سقف ۴۰۰ هزار تومان از یارانه خرید کتاب بهره مند می‌شوند، ۲۰۰ هزار تومان سهم اساتید دانشگاه و ۲۰۰ هزار تومان سهم معاونت فرهنگی است. یارانه اهالی قلم نیز طبق ضوابط سیستم رتبه بندی اهل قلم بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. علاوه بر این خریداران می‌توانند کتب ارائه شده در این نمایشگاه را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کند.

بر اساس اعلام مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران ۱۷۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت‌نام کرده‌اند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در سایت نمایشگاه مجازی کتاب قرار دارد. از طرفی طبق اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌های فصلی که خانه کتاب و ادبیات ایران در سال ۹۹ اجرا کرد، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ کتاب خریداری شد.

با در نظر گرفتن این اوصاف می‌توان گفت که تلاش شده است تا شرایط و استانداردهای نمایشگاه بین‌المللی تهران در نخستین تجربه برگزاری آن به صورت مجازی حفظ شود. از طرفی با توجه به اقبال مردم به خرید اینترنتی و حمایت آنها از نمایشگاه‌های فصلی کتاب، برگزاری این نمایشگاه بسیار امیدوار کننده و مثمر ثمر به نظر می‌رسد.

کد خبر 469572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.