اهداف مترو جدا از محیط زیست و توسعه پایدار نیست

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: "اهداف مترو جدا از اهداف محیط زیست و توسعه پایدار نیست و محیط زیست برای حمایت از این اهداف تمام تلاش خود را خواهد کرد".

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران، سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن بازدید از شرکت بهره‌برداری و خط ۷ در حال احداث متروی تهران، در نشستی با مدیران و کارکنان این شرکت، با بیان اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر در کلان‌شهری مانند تهران مترو وجود نداشت، شهروندان تهرانی امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند، اظهار کرد: در صورت نبود مترو قطعاً مشکلات حمل و نقل بیشتر و در نتیجه آلودگی هوا و دیگر مشکلات محیط زیستی نیز بیشتر می‌شد.

وی با بیان اینکه اهداف مترو که یکی از آنها نیز خدمت‌رسانی به شهروندان است، هدفی محیط زیستی است، گفت: اهداف مترو جدا از اهداف محیط زیست و توسعه پایدار نیست و محیط زیست برای حمایت از این اهداف تمام تلاش خود را خواهد کرد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: مفهوم توسعه پایدار در دنیا از کودکی آموزش داده می‌شود و زمانی که کودکان به بزرگسالی می‌رسند و تصمیم‌ساز می‌شوند، اصول آن را درک کرده و می‌فهمند که این کار یک هدف محیط زیستی برای بهتر کردن زندگی است و باید در اولویت قرار گیرد.

محمودی در ادامه، به پیچیدگی مسائل محیط زیستی تهران اشاره کرد و گفت: استقرار لجام‌گسیخته صنایع از سال‌های دور و همچنین افزایش جمعیت و تعداد خودرو در این کلان شهر از عمده‌ترین مسائل محیط زیستی تهران است.

وی با بیان اینکه اگر تصمیمات جدی‌تری به‌ویژه برای ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهر تهران گرفته نشود، در آینده با مشکلات زیادی در این شهر مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: توسعه به‌روز مترو در تهران و استفاده از خودروهای هیبریدی، ساماندهی صنایع و ارتقاء استانداردها و همچنین کاهش بار جمعیتی در این کلان شهر، تنها راه نجات تهران خواهد بود.

همچنین فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو در دنیا جایگاه و رتبه ویژه‌ای دارد، افزود: اما به رغم این جایگاه و رتبه، هیچ نگاه حمایتی در خصوص مترو در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در تهران روزانه ۲۱۰۰ قطار اعزام شده و ظرفیت جابه‌جایی دو میلیون نفر را داشته و حدود ۱۳ هزار نفر در سه شیفت در این شرکت مشغول فعالیت هستند، گفت: مترو پاک‌ترین ناوگان حمل و نقل کشور است، اما هیچ قانونی از آن حمایت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران، نتیجه ۳۰ سال تلاش، توسعه و ساخت است و زحمات و هزینه زیادی برای آن شده، اظهار کرد: بر همین اساس بهره‌برداری از مترو و خدمت‌رسانی به شهروندان، کار بسیار پرمسئولیت و سختی است و نیاز به حمایت بیشتری دارد.

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه حضور متولیان محیط زیست استان آن هم در هفته هوای پاک و در پاک‌ترین ناوگان حمل و نقل کشور را به فال نیک می‌گیریم، افزود: همه ما نیازمند محیط زیست سالم هستیم و این مهم با حمایت از حمل و نقل پاک قابل دستیابی است.

کد خبر 469559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.