نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از علل مهم آلودگی هوای قم است

سخنگوی شورای شهر قم گفت: باید برنامه‌ریزی لازم برای تقویت سیستم گازرسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی قم به عنوان یکی از مراکز مهم آلودگی هوا انجام شود تا مصرف خانگی بیشتر سوخت در فصل زمستان، به ضرورت استفاده از مازوت و مانند آن در صنایع و نیروگاه‌ها منجر نشود.

محمود مسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهر قم در رتبه‌های بالای آلودگی هوا قرار دارد، اظهار کرد: آلودگی هوا و کنترل و مدیریت آن باید مورد توجه مدیران عالی دولت در قم باشد، چرا که یک مسئله مهم است و باید بسیار کارشناسی شده به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: نبود برنامه مدون و برخورد جدی با مراکزی که زمینه‌ساز آلودگی هوا هستند، سبب می‌شود تا شاهد آینده خوبی برای محیط زیست قم نباشیم و این موضوع بسیار نگران کننده خواهد بود.

سخنگوی شورای شهر قم تصریح کرد: آلودگی هوای و وجود آلاینده‌های جوی در شهر قم در دراز مدت باعث مشکلات تنفسی و زیستی برای شهروندان می‌شود و این مشکلات در اپیدمی کرونا شدت نیز خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه امروز در کشور قانون هوای پاک را در اختیار داریم که جامعیتی نسبی دارد، اضافه کرد: در قانون هوای پاک به وظایف بخش‌های مختلف مانند صنایع و حمل و نقل پرداخته شده، اما مقاومت‌های موجود و رعایت نشدن برخی موارد باعث شده تا تحقق این قانون با مشکلاتی مواجه شود.

مسگری خاطرنشان کرد: توقع مردم این است که برنامه‌ریزی لازم برای تقویت سیستم گازرسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی قم به عنوان یکی از مراکز مهم آلودگی هوا انجام شود تا مصرف خانگی بیشتر سوخت در فصل زمستان، به ضرورت استفاده از مازوت و مانند آن در صنایع و نیروگاه‌ها منجر نشود.

وی با توضیح اینکه یکی از دیگر منابع آلودگی هوا در کلانشهرها خودروها هستند، تاکید کرد: بخشی از موضوع خودروها به مجموعه مدیریت شهری و برخی تصمیمات کلان بازمی‌گردد و باید به سمت طرح‌های ترافیکی مانند طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد حرکت کنیم.

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه آلوده کردن هوا توسط خودروهای قدیمی و فرسوده در قم به عنوان یک تخلف شناخته نمی‌شود و این موضوع جای تأمل دارد، گفت: شاهد تردد خودروهای قدیمی و فرسوده و حتی خودروهای سنگین در شهر هستیم که آلودگی واضحی دارند، اما اعمال قانون نمی‌شوند.

وی توجه به وسایل حمل و نقل عمومی و تسهیل‌گری در این زمینه را عاملی مهم دانست و ادامه داد: برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهر قم باید به وسایل حمل و نقل عمومی که دودزا هستند و باعث آلودگی هوا می‌شوند، بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق توجه شود.

مسگری افزود: شهرداری قم با وجود همه مشکلات مالی و وضعیت اقتصادی جاری در سنوات گذشته با خرید و اورهال اتوبوس‌های موجود خود نسبت به سایر کلانشهر در حوزه توجه به این مهم چند گام جلوتر است، اما نگرانی درباره آلودگی هوا در قم باید دغدغه همه مسئولان و مدیران باشد.

وی گفت: تأمین اتوبوس‌های جدید نیازمند توجه دولت به اجرای وظایف قانونی خود در کمک به کلانشهرها در حوزه حمل و نقل عمومی است که در حال حاضر این مهم صرفاً در حد شعار باقی مانده است.

کد خبر 469520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.