وزارت نیرو مصرف کننده آب است ولی جایگاه محیط زیست کجاست؟ / محیط زیست را سیاسی نکنید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز گمان می شود هرچه آب هست باید مصرف شود. وزارت نیرو گمان می کند ۹۰ میلیارد متر مکعب منابع تجدیدپذیر سالانه باید مصرف شود، اما این موضوع ریشه محیط زیست را می کند؛ هم اکنون وزارت نیرو با نگاه بهره بردار درحال نوشتن قانون جامع آب است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: حدود ۳۰۶ روز از سال می‌گذرد و متأسفانه در شهر تهران، نزدیک ۱۰۷ روز آلوده داشتیم، به این معنا که بیش از یک سوم روزهای سال تا به امروز آلوده بوده است. در حالی که کمتر از یک دهم این روزها، تحت تأثیر آلاینده‌های طبیعی (گرد و غبار) بوده است.

وی با تاکید بر نتیجه توجه دولت و شخص رئیس جمهور به آلاینده‌های طبیعی، گفت: در این دو سال گرد و غبار با منشأ داخلی نداشتیم؛ با این وجود ریزگردهای خارجی همچنان هست اما اکثر آلاینده‌ها در کشور ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

کلانتری با اشاره به اینکه از پتانسیل دانشگاه‌های کشور به قدر کافی استفاده نشده، گفت: پتانسیل‌های فراوانی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که می‌تواند مشکل‌گشای مسائل کشور باشد. می‌توانیم از طریق دانشگاه‌های کشور کمک کنیم که حقوق شهروندی مردم پایمال نشود چون هوای سالم نیز از حقوق شهروندی است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر پتانسیل بالای موجود در بخش مهندسی کشور، تصریح کرد: شاید این مسئله به اینکه پیش از انقلاب همه می‌خواستند مهندس و دکتر شوند، بازمی گردد، بنابراین در بخش مهندسی دانشگاه‌ها راحت تر می‌توانند مسائل را حل کنند.

رئیس سارمان محیط زیست با اشاره به اینکه در مسئله دریاچه ارومیه دیده شد که مهندسان و پیمانکاران توان لازم را ندارند، گفت: مهندسان در مسائلی که خیلی جامع است، نگاه باریک دارند و برخی دانشگاهیان هم می‌گفتند که دریاچه ارومیه امکان احیا ندارد. مشکل دریاچه ارومیه مشکل خیلی سطحی نبود و در مدتی که ۷۰۰ نفر با محوریت دانشگاه صنعتی شریف مسئله را بررسی می‌کردند بسیاری از دانشگاهیان انتقاد می‌کردند.


دریاچه ارومیه با اتمام طرح‌های سخت افزاری تا پایان سال وارد مرحله احیا می‌شود

کلانتری با یادآوری مشارکت ۱۴ دانشگاه برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: امروز روند احیا شروع شده و تا پایان سال، عملیات سخت افزاری تمام و دریاچه وارد مرحله احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی صحیح انجام دهند، حال اگر اجرا به درستی صورت نگیرد، دانشگاه مقصر نیست. روز گذشته هم که در "ایران خودرو" برای رونمایی از موتور سه سیلندر حضور داشتم، بیان کردم که تحقیق برای داشتن خودروی بدون آلایندگی در کشور ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر زمان می‌برد.

کلانتری همچنین اشاره کرد که به گفته خود خودروسازان پس از چندین سال پژوهش، تازه می‌توانیم به خودروهای استاندارد امروز دنیا برسیم؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید در این زمینه و برای پر کردن این فاصله کمک کنند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم مشخص شدن ضوابط اجرایی قانون هوای پاک، گفت: در این صورت امروز با توجه به شرایط موجود ۷۰ درصد اقتصاد کشور تعطیل است؛ تقریباً ۹۹ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود. ضمن اینکه نمی‌توانیم بگوییم سه میلیون موتور سواری که موتور کاربراتوری دارند وارد تهران نشوند. نمی‌توانیم بگوییم چون تولید برق آلایندگی به همراه دارد، برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح تهران است، گفت: هر موتور کاربراتوری چند برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند، به عبارت دیگر این سه میلیون موتور برابر ۱۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده آلایندگی دارند و با توجه به شرایط موجود نمی‌توانیم تکنولوژی وارد کنیم.

تحریم‌ها شدت تخریب محیط زیست را افزایش داد

کلانتری با تاکید بر اینکه تحریم‌ها شدت تخریب محیط زیست را افزایش داد و در آلودگی هوا نقش داشت، به لزوم برنامه‌ریزی دقیق اشاره و اظهار کرد: تحریم‌ها سبب شد نتوانیم خودروها را جایگزین کنیم. حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید از رده خارج می‌شد؛ وزارت راه هم این کامیون‌ها را به جاده‌ها راه نمی‌دهد و همه در شهرها هستند.

دو سوم آلایندگی مربوط به موتورهای گازوئیل سوز و مازوت سوز است

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروز در زمستان در بخش آلایندگی، موتورهای بنزینی رتبه سوم را دارند، در حالی که دو سوم آلایندگی، مربوط به موتورهای گازوئیل سوز و مازوت است. قرار بود ۷۰ هزار کامیون و شش هزار اتوبوس اسقاطی جایگزین شود اما نتوانستیم چراکه درآمد ارزی نداشتیم.

وی با اشاره به لزوم اختصاص هفت میلیارد دلار اعتبار، برای جایگزینی کامیون‌ها و یک میلیارد دلار برای جایگزینی اتوبوس‌ها، گفت: اگر ۷۰ هزار کامیون جایگزین می‌کردیم ۲۸۰ هزار کامیون از رده خارج می‌شدند. خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده باید جایگزین شوند.

کلانتری تاکید کرد که تهران ۶۵۰۰ اتوبوس دارد که چهار هزار دستگاه از آنها اسقاطی هستند و عمر بالای ۳۰ سال دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: گازوئیل دو نوع است که یک نوع را به پالایشگاه‌ها و یک نوع را به خودروها می‌دهند. در بخش سوخت باید از وزارت نفت تشکر کرد؛ سوخت استاندارد توزیع می‌شود، اما سوخت نیروگاه‌ها متفاوت است.

کلانتری با اشاره به تأثیر ریاست جمهوری ترامپ و تحریم‌ها، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها دولت نتوانست به وظایف خود عمل کند. تقریباً نوسازی همه موارد ازجمله ناوگان حمل و نقل و صنعت باقی ماند و پیش نرفت. از طرفی پول‌های ایران در کره جنوبی، هند، ترکیه و سایر کشورها بلوکه شده و نمی‌دهند. بخش عمده‌ای از مشکلات هوای پاک به مشکلات ارزی بازمی گردد و اثرات سیاست خارجی بر هوای پاک نیز دیده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تلاش چهارساله سازمان حفاظت محیط زیست و به‌کارگیری تمام امکانات داخلی برای جفت‌گیری یوزپلنگ، اظهار کرد: در این بخش موفق نشدیم چراکه تحقیق نشده است. در بخش ژنتیکی متأسفانه کمبودهایی وجود دارد و اظهار نظرهایی هم که در این زمینه صورت می‌گیرد نیز مربوط به مسائل بهداشتی حیات وحش است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: از سه سال پیش اعلام کردیم که در این زمینه صندوق محیط زیست در خدمت دانشگاه‌ها است و ۱۰۰ درصد هزینه پژوهش را تقبل می‌کند. دانشگاه‌ها در بخش بیولوژیک و حیات وحش ضعیف هستند؛ ما در این حوزه مشکل اعتباری نداریم. هرچقدر در بخش مهندسی پیش رفتیم در بخش بیولوژیک ماندیم. هم اکنون قادر هستیم هرچقدر هزینه تحقیقات دانشگاه‌ها شود تأمین کنیم. از دو سال پیش تاکنون توانمندی اعتباری لازم را داریم، اما از نظر علمی ضعف وجود دارد.

وزارت نیرو به عنوان بهره بردار قانون جامع آب را می‌نویسد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه در صورت عدم سرمایه گذاری برای هوای پاک، هوای ناپاک خواهیم داشت، گفت: در بخش آب هم شرایط مشابه است. آب و انرژی عوامل اصلی آلاینده محیط زیست هستند و حاضریم از صندوق محیط زیست پول پژوهش در این حوزه‌ها را بپردازیم. هنوز گمان می‌شود هرچه آب هست باید مصرف شود.

وزارت نیرو همین فکر را دارد و گمان می‌کند ۹۰ میلیارد متر مکعب منابع تجدید پذیر سالانه باید مصرف شود، اما این موضوع ریشه محیط زیست را می‌کند. صدها میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌ها در سال‌های اخیر صرف شده، اکنون پروژه‌ها تمام شده و نمی‌دانیم با آنها چه کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: وزارت نیرو مصرف کننده آب است ولی جایگاه محیط زیست کجاست؟ آب باید پایدار بماند و اصول پایداری آب می‌گوید که باید ۴۰ درصد منابع مصرف شود در حالی که هم اکنون، ۱۰۰ درصد مصرف می‌شود. هم اکنون وزارت نیرو با نگاه بهره بردار در حال نوشتن قانون جامع آب است. باید آب را به عنوان آب پایدار و دائمی دید. هم اکنون میزان آب نفوذی به منابع زیرزمینی، حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب است، اما سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب برداشت می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی نیز از برداشت آب به هر میزان استقبال می‌کند، تصریح کرد: اما محیط زیست می‌گوید فقط ۴۰ درصد منابع تجدید پذیر آب را باید برداشت کرد.

کلانتری با تاکید بر جدی بودن مسئله آب و خاک، ادامه داد: منابع محیط زیست در حال پایمال شدن است؛ مسئله نه امنیتی است و نه سیاسی. دوستان امنیتی مسئله را امنیتی و دوستان سیاسی مسئله را سیاسی نکنند؛ کشور باید پایدار بماند؛ این موضوع در قانون اساسی دیده شده و مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که مسئله این دولت و آن دولت نیست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود تکنولوژی اگر زمانی همه مردم ایران مقنیی می‌شدند نمی‌توانستند ۵۰ درصد منابع آب را برداشت کنند و مردم شمال نمی‌توانستند حتی درخت‌های افتاده را از جنگل خارج کنند، گفت: تکنولوژی را در تخریب به کار گرفتیم مانند چاقوی جراحی که می‌تواند فردی را نجات دهد یا بکشد. لازم است که مسئله امنیت و سیاست را از محیط زیست خارج کنید. بگذارید محیط زیست برای ملت ایران باقی بماند.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: ما برای مسئله دریاچه ارومیه از توان بیش از ۴۰ کشور استفاده کردیم؛ سازمان محیط زیست این توانمندی را دارد که از ۱۰۰ درصد پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده کند.

کد خبر 469517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.