تفاهم نامه چهارجانبه بین مراکز علمی-دانشگاهی اصفهان امضا شد

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان گفت: هدف ما جهت دهی و کامل کردن نیازهای صنعتی کشور است که تاکنون نیز استان اصفهان نسبت به دیگر شهرها پیشرو است و در سال جاری ۶۰ پایان نامه را از پنج دانشگاه مطرح حمایت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ جعفر قیصری امروز _دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۹_ در جلسه‌ای با عنوان انعقاد تفاهم نامه چهار جانبه بین دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی، مرکز شهید فهمیده منطقه مرکزی کشور، شبکه پژوهش و فناوری اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان همواره در زمینه‌های مختلف پیشرو بوده است و امروز تعداد پروژه‌های تحقیقاتی که اجرا می‌شود نشانگر تلاش همه کارکنان دانشگاه است.

وی با بیان اینکه شبکه پژوهش از گذشته پایه گذاری شد و اکنون بعد از چندین سال به ثمر نشسته است، ادامه داد: هم‌افزایی با دانشگاه اصفهان سبب جذب سرمایه گذاران شده است؛ در این راستا برای حمایت از طرح‌ها هفت قرارداد بسته شد که از این تعداد، دو طرح را اصفهان به خود اختصاص داده بود که موفقیت خوبی برای اصفهان است.

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان افزود: در حوزه‌های مختلف توانستیم قراردادهای خوبی را به منعقد کنیم و در این تفاهم نامه هم سعی شده شهرک علمی تحقیقاتی با دانشگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کند؛ هدف ما جهت دهی و کامل کردن نیازهای صنعتی کشور است که تاکنون نیز استان اصفهان نسبت به دیگر شهرها پیشرو است و در سال جاری ۶۰ پایان نامه را از پنج دانشگاه مطرح حمایت کرده است.

وی اضافه کرد: در دو سال جاری حدود یک میلیارد هزینه برای حمایت این پایان نامه‌ها هزینه شده است تا شاهد رشد در صنعت کشور باشیم و اکنون شاهد روند خوب و رو به رشد هستیم.

قیصری افزود: شرکت‌های دانش بنیان به صورت داوطلبانه به ما اضافه خواهند شد که این اتفاق برای به ثمر نشستن برنامه‌ها بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه نیازهای علمی را بر آورده می‌کند و محصولات مختلف را ارائه و حمایت می‌کند، گفت: این زیست بوم نیازمند تلاش و همکاری مسئولان این عرصه است. باید با بازیگران و کارگزاران جدیدی همکاری و با ارتباط نزدیک تر با آنها بتوانیم در سطح کشور نقش آفرینی کنیم، علاوه بر تفاهم نامه اهدافی شش ماهه داریم که در شش ماهه آینده شاهد رشد اعداد خواهیم بود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز با بیان اینکه تاکنون در سطح استان از طریق هم افزایی‌ها و کارهای گروهی موفقیت‌های بالایی در سطح ملی داشته‌ایم، اظهار کرد: از ۳۵ طرح فناورانه در هفته پژوهش، هفت طرح به عقد قرارداد رسید که دو مورد از اصفهان بود.

وی به سوق دهی پایان نامه‌ها به سمت نیازهای فناوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز در سال جاری موفقیت بالایی کسب کرده‌ایم و نسبت به دیگر استان‌ها پیشی گرفته‌ایم.

قیصری تصریح کرد: در گرنت فناوری سال گذشته توانستیم ۱۵ پایان نامه از دو دانشگاه بزرگ استان را حمایت کنیم و امسال این حمایت به ۶۰ پایان نامه از ۵ دانشگاه بزرگ افزایش یافته است.

وی امضای این تفاهم نامه مشترک را وسیله‌ای برای بهبود زیست بوم علم و فناوری استان دانست و گفت: نیازمند نقش آفرینان مختلف این عرصه هستیم.

مهدی اعتباری، مدیر اجرایی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در نشست خبری امضای این تفاهم نامه مشترک با اشاره به تاسیس شبکه پژوهش به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: مبحث طرح مسئله از سال گذشته راه اندازی شد و در این سامانه از ۱۵۸ نیاز احصا شده از صنایع سراسر کشور، تعداد ۷۵ طرح به مرحله تهیه پروپزال و هشت طرح به عقد قرار رسید.

وی افزود: در مجموع سال گذشته تعداد ۲۴ صنعت در تعامل با این مرکز بودند که امسال نیز این برنامه با قوت ادامه خواهد داشت. در سال جدید در سامانه تاکنون بیش از ۲۰۰ نیاز احصا شده داریم که در حال بررسی هستند.

اعتباری به فراهم شدن شرایطی جدید در سامانه امسال اشاره کرد و گفت: در سال جدید شرکت‌های تولید کننده محصولات فناور خود را در اختیار سامانه قرار می‌دهند تا اطلاع رسانی به صنایع انجام شود.

به گفته مدیر اجرایی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در حال حاضر، ۱۳ پارک علم و فناوری کشور از شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان خدمات می‌گیرند.

نادر فتحیان پور، رییس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اصفهان نیز این تفاهم نامه را حلقه مفقوده تحقق موضوعات علمی در استان دانست و گفت: در این تفاهم نامه در قالب یک فرایند هوشمند مسائل علمی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: الگوی حل مسئله در قالب یک فرایند کارا خواهد بود.

آرش شاهین، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم اثر بخشی در فعالیت‌های موثر بر جامعه است، تصریح کرد: در قالب این تفاهم نامه و یک کار تیمی، بر اساس شایسته سالاری عمل خواهد شد.

وی افزود: وجود شبکه پژوهش و فناوری به این دلیل که نقش تسهیلگری دارد از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین در قالب این پژوهش به صورت هدفمند از ظرفیت شرکت‌های شهرک نیز استفاده می‌شود.

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: از گذشته فعالیت‌ها و همکاری‌هایی با دانشگاه صنعتی آغاز کرده‌ایم، اما اکنون این تفاهم مکتوب خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود شبکه پژوهش و فناوری استان فعالیت سبب رفع کاستی‌ها شده که کمکی بزرگ به تحقیقات می‌کند؛ امید است که شاهد هم‌افزایی‌های بیشتری باشیم، در گذشته نیاز ما جاری بود و کمتر به آینده توجه می‌شد، اما اکنون به ایده پردازان این شانس داده می‌شود تا با نگاه جدید به رویداد نگاه کرد و سطح نیاز صنعتی را ارتقا ببخشند؛ با این رویداد هم افزایی صورت پذیر است.

وی افزود: با پیوستن چند مرکز علمی استان همکاری‌ها و هم افزایی بیشتر می‌شود و قطعاً بهم پیوستن تخصص‌ها موجب افرایش ظرفیت‌ها و افزایش هم افزایی ها می‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: ظرفیت‌ها به یکدیگر پیوند خورده‌اند و همین موضوع باعث هم افزایی کنونی شده است، از کسانی که در این کار نقش داشته‌اند قدردانی می‌کنیم، همکاری خود را ادامه می‌دهیم و امیدوارم با این کار روند مفیدی را داشته باشیم.

بهروز ارباب شیرانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از اهداف دانشگاه‌ها در تحقق رسالت‌های خود را تاثیرگذاربودن دانشگاه در منطقه خود اعلام کرد و گفت: در این راستا یکی از اقدامات مهم شبکه سازی است.

وی افزود: این تفاهم نامه در مسیر گسترش و همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین مراکز است و تحقیقات دانشگاه را به سمت مشکلات جامع هدایت می‌کند و بستری برای تجمیع تحقیقات و توسعه فناوری خواهد بود.

رسول رکنی زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه شبکه‌ها در عصر حاضر موجودیت بالایی دارند، اظهار کرد: خود شبکه‌ها قدرت تحقق اهداف را دارند و امیدوارم این شبکه به نتایج و اهداف مورد نظر دست یابد.

وی افزود: تجمیع نیروهای کوچک توان آن‌ها را در هم ضرب می‌کند و بعد جدیدی ایجاد می‌شود. در قالب کارهای شبکه ای یاد می‌گیریم کار تیمی اهمیت بالاتری دارد

کد خبر 469277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.