جلسات بررسی طرح‌های تفصیلی و کمیسیون ماده پنج علنی برگزار شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: برگزاری فرآیند بررسی و تایید طرح‌های تفصیلی و جلسات کمیسیون ماده پنج به‌صورت علنی و برخط، می‌تواند شروعی برای شفاف‌سازی جریان تصمیم‌گیری در نظام حاکمیتی شهرسازی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدهادی مهدی‌نیا امروز (دوشنبه) در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، اظهار کرد: بسیاری از وقایع و رخدادهای نامطلوب شهری، به دلیل ضعف در تصمیم گیری به موقع و تعلل و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت آنها در زمان مناسب به وجود آمده‌اند بنابراین الزامی است که در عصر دیجیتال و با استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی، مردم در جریان تمامی فرایندها و تصمیمات مسئولانشان قرار گیرند و در تعیین سرنوشت شهرشان سهیم باشند.

وی با تاکید بر اینکه بر پایه برنامه‌ریزی مشارکتی است که امکان حکمروایی خوب شهری محیا می‌شود، افزود: رسیدگی به وضعیت بلاتکلیف برخی از چالش‌های مهم شهرسازی در شهر مشهد که موجب نارضایتی عده کثیری از شهروندان و سرمایه گذاران شده، نیازمند همیاری و مساعدت تمامی بازیگران تأثیر گذار در فرآیند تصمیم گیری‌های شهر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای شهر و کمیسیون شهرسازی بارها به موضوع برنامه‌ریزی مشارکتی، شفافیت در امر تصمیم گیری، ایجاد فضاهای گفت‌وگو و تعامل در حوزه معماری و شهرسازی تاکید و همواره به این موضوع پافشاری کرده است که برنامه‌ریزی بدون حضور مردم و در نظر گرفتن نظرات و تمایلات آنها و تصمیم گیری در پشت درهای بسته و با رویکردی قیم معابانه اقدامی نامطلوب، فرآیندی منسوخ و نتیجه‌ای از پیش شکست خورده به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی به عنوان مهم‌ترین سند توسعه شهری در جریان پاسخگویی به شهروندان عهده دار تحقق سیاست‌ها و خطوط کلان ترسیم شده در طرح جامع است، ادامه داد: اثرات و نتایج این اسناد بیشترین تأثیر را بر کیفیت زندگی و دارایی‌های شهروندان می‌گذارد و بر همین اساس در واقع متعلق به همه شهروندان است.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: دست اندرکاران تهیه و تصویب این طرح باید در یک فرایند مشارکتی بتوانند هم افزایی مطلوبی میان تمامی ذی‌نفعان و عناصر تأثیرگذار توسعه شهری برقرار کنند و ضمن دقت نظر به واقعیت‌های موجود شهر، فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری را در منظر همه شهروندان صورت بندی کنند.

وی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۹۵ پیرامون نحوه عملکرد دبیرخانه‌های کمیسیون ماده پنج شهرهای کشور مصوبه‌ای مبنی بر انتشار مصوبات و دستور جلسات کمیسیون‌های ماده پنج در رسانه‌های عمومی تصویب کرده که گامی مؤثر و مناسب اما بسیار حداقلی و نیازمند تکمیل جهت تحقق شفافیت است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اظهار کرد: با اینکه مصوبه یاد شده به "ایجاد زمینه ورود مردم و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد به فرایند بررسی و تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های تفصیلی شهری و ارتقای اعتماد عمومی به تصمیمات مراجع حاکمیتی" اشاره کرده است اما تاکنون اقدام مؤثری در سطح استانی و در هیچ یک از مراحل یاد شده انجام نشده است.

وی ادامه داد: چهار حوزه از هفت حوزه طرح‌های تفصیلی به تأیید شورای اسلامی شهر رسیده و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده و سه حوزه باقیمانده نیز تا آخر سال تأیید و ارسال خواهد شد.

مهدی‌نیا گفت: اجرایی شدن مصوبه یاد شده شورایعالی شهرسازی و معماری می‌تواند گامی مؤثری در مشارکت شهروندان خصوصاً متخصصان در فرآیند آگاهی از نحوه تصمیم گیری‌ها برای محیط زندگی شهری خود باشد.

وی با درخواست برگزاری فرآیند بررسی و تأیید طرح‌های تفصیلی، گامی اثرگذار برداشته و جلسات کمیسیون ماده پنج به‌صورت علنی و برخط، افزود: امید است این اقدام شروعی باشد برای شفاف‌سازی جریان تصمیم‌گیری در نظام حاکمیتی شهرسازی و بدون شک همگامی، اعتماد و استقبال شهروندان و متخصصان این حوزه را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 469252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.