آغاز خواناسازی کاخ‌های چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از آغاز برنامه گمانه‌زنی به‌منظور پیگردی و خواناسازی کاخ شماره ۲ و ۳ چغازنبیل از نیمه دی‌ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عاطفه رشنوئی روز ۲۹ دی‌ماه، گفت: سال‌ها بناهای نیمه شرقی محوطه چغازنبیل به حال خود رها شده بودند و اقدامات حفاظتی و مرمتی سالانه مانند آنچه که زیگورات و معابد اطراف آن را در برمی‌گرفت، شامل حال این بناها نمی‌شد.

او خاطرنشان کرد: از آنجا که رویکرد پایگاه، توجه به چغازنبیل به مثابه یک شهر باستانی است و همه بناهای موجود در آن اهمیت دارد، برنامه خوانا سازی کاخ‌های موجود در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

مهدی عالیپو سرپرست مشترک برنامه خوانا سازی نیز در ادامه، بیان کرد: کاخ‌های شماره ۲ و ۳ در محله شاهی در ضلع شرقی محوطه و در نزدیک حصار بیرونی شهر واقع شده‌اند.

او با اشاره به این نکته که گیرشمن این بناهای عظیم را به دلیل وسعت و نبود آجرنوشته‌ای که همچون بناهای دیگر آن را معبدی برای خدایان ایلامی معرفی کند، آن‌ها را با عنوان کاخ معرفی کرده است، اظهار کرد: این در حالیست که کاربری این بناها همچنان برای ما مشخص نیست.

مهرنوش زاده‌دباغ دیگر سرپرست مشترک کاوش‌ها در ادامه افزود: بناهای موسوم به کاخ‌های شماره ۲ و ۳، در زمان گیرشمن در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲، کاوش و به صورت مختصر مرمت شدند.امروز با گذشت بیش از نیم قرن از کاوش اولیه، مجدداً نیاز به خوانا سازی دارند و گیرشمن در زمان کاوش به آسیب‌دیدگی شدید این بناها به دلیل وجود مسیل‌های مختلف در اطراف و درون آن‌ها اشاره کرده است.

او با بیان این‌که در حال حاضر این بناها با وجود مسیل‌های فعال و رسوبات سال‌های پس از کاوش در وضعیت حفاظتی نامناسبی قرار دارند گفت: هیئت باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی با کمک بخش مرمت در این فصل از کاوش تصمیم بر خوانا سازی دیواهای اصیل، مرمت اصولی آن‌ها و اتخاذ تدابیری برای غیرفعال سازی علمی و پایدار مسیل‌های موجود در این کاخ‌ها دارد.

برنامه گمانه زنی به‌منظور پیگردی و خوانا سازی کاخ شماره ۲ و ۳ چغازنبیل با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

کد خبر 469230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.