اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در ۷۹ محیط کاری استان اصفهان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی گفت: کارزار ارتقای توانمندی‌های شناختی-رفتاری در مناطق حاشیه نشین شهر و پیشگیری از اعتیاد در محیط کار به مدت یک هفته در تمام استان در ۷۹ محیط کاری و ۵۵ شرکت صنعتی به کمک ۱۲ مؤسسه غیردولتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر ابراهیمی صبح امروز (دوشنبه) در نشست افتتاح کارزار رسانه‌ای ارتقای توانمندی‌های شناختی-رفتاری در مناطق حاشیه نشین شهر و پیشگیری از اعتیاد در محیط کار، اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های بهزیستی شفافیت، تحول خدمت و ارتقای سلامت اجتماعی است و در اجرای این مأموریت پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد یکی از برنامه‌های اصلی معاونت پیشگیری بهزیستی است.

وی ادامه داد: در پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های اجتماع محور در محیط کار و محلات به ویژه در مناطق حاشیه نشین و در محیط‌های آموزشی مانند مهدکودک‌ها برگزار می‌شد که در حال حاضر به دلیل کرونا این برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی با اشاره به اینکه اعتیاد یک مشکل اجتماعی است و چهار ویژگی دارد، افزود: اکثریت مردم اعتیاد را مشکل می‌دانند و این مشکل تمام ارزش‌ها و کیفیت زندگی آنها را تهدید می‌کند، این مشکل اجتماعی علل و عوارض اجتماعی نیز به دنبال دارد که برای حل آن نیازمند یک برنامه اجتماعی هستیم که کارزار ارتقای توانمندی‌ها در برابر اعتیاد یک نمونه از برنامه‌های اجتماعی در این راستا است.

وی با اشاره به اینکه این کارزار به مدت یک هفته در کل استان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ پیشگیری، حساس سازی، آموزش باورهای صحیح اعتیاد در جامعه، خانواده و محیط کار و مناطق حاشیه نشین از جمله اهداف این کارزار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی مصرف مواد اعتیادآور در محیط کار را یکی از مخاطرات عمده دانست و گفت: مسائل زیادی باعث می‌شود که کارمندان و یا کارگران در محیط کار به مواد مخدر گرایش پیدا کنند، افرادی که در محیط کار از مواد مخدر استفاده می‌کنند خساراتی را برای جامعه به دنبال دارند که از جمله این خسارات می‌توان به استفاده دو و نیم برابری بیشتر از دفترچه بیمه توسط افراد معتاد، خسارات و آتش سوزی‌ها در محیط کار، افت تولید و بهره‌وری در محیط کار اشاره کرد.

وی در خصوص لزوم پیشگیری در محیط کار، تصریح کرد: با توجه به اینکه محیط کار یک ساختار سازمان دهی شده و دارای سلسله مراتب است باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد در این محیط بیشتر بپردازیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود مشکلات در مناطق حاشیه‌ای شهر، تصریح کرد: مشکلات در حاشیه شهر سریع گسترش می‌یابد و تمام ارزش‌ها و قوانین مدنی و اجتماعی کل شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین باید با یک برنامه عملیاتی مبتنی بر شواهد و با تأمین مالی و عزم ملی از مشکلات و آسیب‌زایی مناطق حاشیه‌ای شهر پیشگیری کنیم.

معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی با توضیح اینکه این کارزار مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای کنترل یک موضوع اجتماعی است، اضافه کرد: باید با جلب توجه اجتماع و هدایت سیاست گذاران و سیاست مداران به سمت ارائه راهکارهای مؤثر برای حل مشکلات و معضلات اجتماعی پیش برویم. کارزار باید کیفیت و گستردگی داشته باشد تا ما را به اهداف موردنظر برساند، این کارزار ارتقایی به مدت یک هفته در تمام استان در ۷۹ محیط کاری و ۵۵ شرکت صنعتی به کمک ۱۲ مؤسسه غیردولتی برگزار می‌شود.

کد خبر 469189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.