قم و پروژه‌های روی زمین مانده احداث پارکینگ

تملک زمین برای ایجاد پارکینگ در شهر قم به موضوع بغرنجی تبدیل شده که اگر حل شود، پروژه احداث پارکینگ‌ها سریع‌تر پیش رفته و از فرسایشی شدن پروژه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه وجود پارکینگ‌های عمومی یکی از نیازهای اصلی جوامع شهری است و باید برای احداث آن به موارد بسیاری توجه شود تا پارکینگ قابل بهره‌برداری و کارآمد باشد.

مدیریت شهری باید با بررسی‌های دقیق و کارشناسی شده به جانمایی پارکینگ‌ها در شهر بپردازد تا مشکل جای پارک به ویژه در مناطق تجاری و پر رفت‌وآمد شهرها مدیریت شود، در این زمینه لازم است از تجربه‌های موفق نیز بهره گرفته شود تا از هدررفت هزینه و وقت جلوگیری شود.

تملک زمین به ویژه در بخش مرکزی شهر برای احداث پارکینگ‌ها موضوع حائز اهمیتی است که باید آسیب‌شناسی شود، چرا که نهایی شدن بسیاری از پروژه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و مانع بزرگی به شمار می‌رود که اگر از سر راه پروژه‌ها برداشته شود، پروژه‌ها سریع‌تر به نتیجه و بهره‌برداری خواهد رسید.

شرمنده مردم هستیم

حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با توضیح اینکه در موضوع پارکینگ، شهرداری شرمنده مردم است، اظهار کرد: احداث پارکینگ‌های عمومی کافی برای مردم، یکی از نیازهای اولیه و اولویت دار هر شهر است که باید به شکل جدی و عملیاتی دنبال شود.

وی ادامه داد: لایحه اخذ مجوز حذف پارکینگ در شرایط خاص و در هشت بند، یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بوده که پیش از این در چند کمیسیون تخصصی شورا از جمله کمیسیون شهرسازی و معماری و همچنین کمیسیون تلفیق به بحث و بررسی گذاشته شده است تا مشکلات موجود شناسایی و برطرف شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت نهایی شدن پروژه‌ها، تصریح کرد: این موضوع که شهرداری باید احداث پارکینگ‌های عمومی را در اولویت خود قرار دهد، بارها گفته و تأکید شده و البته صراحت این است که نباید پول پارکینگ‌های گرفته شده از شهروندان در جای دیگری هزینه شود و باید برای ایجاد پارکینگ صرف شود.

وی با اشاره به اینکه پول پارکینگ‌ها باید برای احداث پارکینگ و توسعه این موضوع هزینه شود، افزود: احداث پارکینگ‌های عمومی در کلانشهر قم با مشکلاتی روبه‌رو است که باید به طور کارشناسی شده و دقیق حل شود.

تعرفه‌های مربوط به پارکینگ باید در سال ۱۴۰۰ اصلاح شود

محسن محرری، عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به مشکلات قدیمی ایجاد و احداث پارکینگ‌ها به خصوص در هسته مرکزی شهر، اظهار کرد: تردیدی نیست که تعرفه‌های مربوط به پارکینگ باید در سال ۱۴۰۰ اصلاح شود تا بتوان بر اساس دریافت قیمت‌های تمام شده، خدمات کافی و مورد نیاز را به شهروندان ارائه داد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه احداث پارکینگ در کلانشهر قم، افزود: لایحه اخذ مجوز حذف پارکینگ در شرایط خاص و در هشت بند می‌تواند بخشی از مشکلات شهروندان را رفع کند و موانع موجود را تا حدودی از سر راه پروژه‌ها بردارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: توسعه خدمات و تعرفه‌های پارکینگ در سال ۱۴۰۰ باید بررسی و اصلاح شده و بر اساس قیمت‌های به‌روز تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: عوارض و بهای خدمات باید به‌روزرسانی شود هرچند در حال حاضر قیمت تمام شده پارکینگ برای اعضای شورا مشخص نیست و باید دقیق بررسی و کارشناسی شود.

۱۰۰ میلیون تومان بابت تأمین هر پارکینگ کسری وجود دارد

همچنین روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در خصوص موضوع پارکینگ‌ها در کلانشهر قم، به ایمنا گفت: درباره پارکینگ‌ها در این شهر باید به موضوعاتی از جمله هزینه، درآمد و تحقق طرح توجه کرد، مهم است بدانیم که برای ساخت پارکینگ‌ها در کلانشهر قم باید چقدر از شهروندان هزینه دریافت شود و چه مقدار باید برای این طرح هزینه کرد و پارکینگ‌ها باید به چه سبکی طراحی و ساخته شود.

وی ادامه داد: تاکنون شهرداری حدود شش تا ۶۰ میلیون تومان برای یک پارکینگ از شهروندان هزینه دریافت می‌کرده، در حالی که حداقل تأمین یک واحد پارکینگ و ایجاد و احداث آن حدود ۱۲۰ میلیون تومان است که در موارد مختلف این مبلغ بیشتر نیز خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به نبود تناسب بین دریافت هزینه از شهروندان و هزینه‌های لازم برای احداث یک واحد پارکینگ، نمی‌توان انتظار محقق شدن هزینه‌های احداث پارکینگ را داشت، به طور میانگین حدود ۱۰۰ میلیون تومان بابت تأمین هر پارکینگ کسری وجود دارد.

وی با توضیح در خصوص علل کندی پروژه‌های احداث پارکینگ در شهر قم، اضافه کرد: به طور میانگین برای ایجاد یک پارکینگ به پول و هزینه‌های پنج پارکینگ نیاز است و با این شرایط حدود یک پنجم امکان تحقق ایجاد پارکینگ را داریم که با توجه به قیمت زمین، هزینه‌ها نیز متفاوت خواهد بود، بنابراین قیمت دریافتی و نرخ تأمین یک پارکینگ بسیار نامتناسب است و بر روی این موضوع بحث‌های فراوانی وجود دارد.

احداث پارکینگ‌ها باید کارآمد باشد

امراللهی با اشاره به اینکه درباره موضوع کارکرد پارکینگ‌ها در شهر قم مطالعات مختلفی انجام شده است، افزود: موضوع دیگری که در این زمینه اهمیت دارد، بحث نحوه کارکرد پارکینگ برای شهر قم است و مطالعات مختلفی درباره آن انجام شده که دو مطالعه مربوط به طرح جامع حمل و نقل است و آخرین مطالعه به مبحث تغییرات خط محدوده ترافیک پرداخته و جانمایی پارکینگ‌ها در قسمت‌هایی که لازم است، داخل محدوده‌های خط ترافیک در بلند مدت گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه در محدوده‌های خط ترافیک به پارکینگ نیاز داریم، تصریح کرد: از جمله مواردی که سال‌هاست مطرح و طراحی شده، پارکینگ میدان روح الله است که در طرح ترافیک قرار می‌گیرد و عملاً کارکرد چندانی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به پارکینگ‌های طبقاتی، گفت: پارکینگ طبقاتی که در خیابان معلم انجام شده و در فاصله ۱۰۰ متری میدان روح الله است عملاً به بهره‌برداری کامل نرسیده و کارکرد آن موفق نبوده که دلیل آن وجود پارک‌های حاشیه‌ای در شهر است.

وی افزود: بنابراین به مطالعات کامل و جامعی درباره بهره‌برداری ایجاد یک پارکینگ نیاز است تا هزینه‌های انجام شده برای احداث یک پارکینگ هدر نرود و تجربه‌های منفی که تاکنون داشته‌ایم را مجدداً تکرار نکنیم. وجود تجربه‌های منفی باعث شده تا انگیزه لازم برای ایجاد پارکینگ در شهر قم وجود نداشته باشد.

احداث پارکینگ‌ها و مشکل تملک زمین‌ها در هسته مرکزی شهر

وی ادامه داد: هزینه‌های نگهداری و تملک زمین پارکینگ‌های طبقاتی در پارکینگ بست شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و پارکینگ میدان امام خمینی (ره) بسیار سنگین بوده و شهرداری در زمان‌های مختلف مجبور شده از هزینه‌ها و کسب درآمدی که در پارکینگ‌های دیگر داشته، برای پارکینگ بست شرقی هزینه کند.

امراللهی بحث سرمایه‌گذاری در ایجاد پارکینگ در شهر قم را حائز اهمیت دانست و گفت: نحوه احداث برخی از پارکینگ‌ها مانند پارکینگ چهارسوق به طوری بوده که تملک زمین آن با شهرداری است و بیش از ۶۰ درصد عملیات عمرانی آن انجام شده و در بخش تملک بحث‌هایی وجود دارد و این پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بخش تملک برای زمین پروژه‌های احداث پارکینگ معمولاً با یک فرآیند فرسایشی روبه‌رو است چون این قسمت از ایجاد یک واحد پارکینگ به ویژه اگر در بخش مرکزی شهر باشد، بسیار سخت خواهد بود و سبب شده تا تعدادی از پروژه‌های پارکینگ در شهر قم عملیاتی نشود.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تملک برای تأمین زمین پارکینگ‌ها در خیابان‌های اصلی به دلیل ساخته شدن املاک، زیاد موفق نبوده‌ایم، اضافه کرد: گاهی در مورد تملک نمی‌توان به راحتی با مالکان توافق کرد و قیمت‌ها بسیار بالا است، همچنین به دلیل بحث تملک‌ها مشارکت بخش خصوصی نیز درباره پارکینگ‌ها موفق نبوده است و حتی گاهی بعد از گذشت چند سال نیز بحث تملک در برخی پروژه‌ها بغرنج شده و آن را فرسایشی کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر افزود: مشکلات موجود برای ایجاد و احداث پارکینگ در شهر قم به ویژه بحث تملک، انگیزه لازم را از مدیرت شهری می‌گیرد، چرا که پروژه بسیار زمان‌بر می‌شود و گاهی به نتیجه هم نمی‌رسد، البته این مشکل بیشتر مربوط به هسته مرکزی شهر است و در سایر مناطق شهر قم این شرایط برای پروژه‌ها خیلی حاد نیست و مدیریت شهری نیز توانسته موفق‌تر عمل کند.

وی گفت: موارد و رویکردهای مختلفی درباره پارکینگ وجود دارد که باید بررسی و آسیب‌شناسی شود تا بتوان به نتایج مثبت و مؤثری برسیم.

کد خبر 469105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.