آیا سقوط قیمت خودرو ادامه دار خواهد بود؟

در شرایطی که با کاهش قابل ‌توجه نرخ خودرو مواجه هستیم، بنا به گفته فعالان این بازار در رکود کامل به سر می‌برد، گویا خریداران در انتظار افت بیشتر نرخ‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند کاهشی قیمت خودرو در این چند هفته اخیر از اتفاقاتی است که حتی پیش‌بینی می‌شود با ادامه روال کاهشی نرخ دلار، شکسته‌تر شود؛ موضوعی که با وجود کرونا و شرایط اقتصادی کشور، تقریباً غیرقابل تصور بود اما اکنون این بازار به این مرحله از ریزش رسیده است.

اکنون نکته‌ای که وجود دارد آن است که بازار خودرو در اوج سقوط هنوز هم با رکود شدیدی مواجه است، چون مشتریان به امید افت بیشتر قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند و در برابر فروشندگان اقدام به عرضه بیشتر خودروهای خود نموده‌اند که این نیز دلیلی برای کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود زیرا عرضه بیشتر معمولاً با ترکیدن حباب‌ها همراه است.

همچنین ضرب‌الاجل رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تخلیه خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها نیز می‌تواند راهکاری مدبرانه برای این شرایط باشد؛ مورد قابل تأمل دیگر که در صورت اجرا به ریزش‌های بیشتر بازارهای این چنینی منجر خواهد شد، به تغییر و تحولات بین‌المللی و احتمال بازگشت آمریکا به توافق برجام مربوط می‌شود که با انجام توافق شاهد شرایط بسیار بهتری در بازار خودرو خواهیم بود.

انتظار برای کاهش بیشتر نرخ‌ها

اما اینکه وضعیت بازار خودرو در آخرین ماه‌های پایان سال ۹۹ چگونه خواهد بود موضوعی است که بنا به گفته فعالان این بازار حتی یک ساعت آینده آن هم نامشخص است؛ به همین دلیل بسیاری از خریداران، بلاتکلیف و سردرگم بوده و نمی‌دانند که آیا اقدام به خرید خودرو در حال حاضر، به سود آنها تمام می‌شود یا ضرر می‌کنند؟

محمد ساعی، فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با ادامه شرایط کاهشی نرخ دلار، از قیمت خودرو نیز کاسته می‌شود؛ با وجود تأثیر شرایط مختلف بر بازار خودرو مانند احتمال وقوع توافق در برجام و یا عرضه بیشتر خودرو، موضوعی که ارتباطی مستقیم با قیمت این کالا دارد دلار است که با ریزش آن قیمت نیز پایین‌تر می‌آید؛ همان‌گونه که در این یک ماه اخیر هرچه نرخ دلار کاسته شد از قیمت خودرو هم کمتر شده است.

وی توضیح می‌دهد: زمانی که نرخ ارز تا حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافت با قیمت‌های نجومی در بازار روبرو شدیم و در حال حاضر هم که ارز به مرز ۲۲ هزار تومان رسیده واکنش بازار خودرو نیز به این کاهش قیمت، مثبت بوده است.

این فعال بازار خودرو در رابطه با استقبال مردم نسبت به خرید خودرو در این شرایط خاطرنشان می‌کند: در این چند هفته آن عده‌ای که به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کردند به طور محدود، اقدام به خرید کرده‌اند؛ اما مشتریان واقعی که برای مصرف شخصی خرید می‌کنند در بازار حضور ندارند و اغلب در انتظار کاهش بیشتر هستند.

ساعی تصریح می‌کند: با ادامه شرایط فعلی می‌توان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها بود ولی بدون تردید بازگشت قیمت‌های خودرو به شرایط قبلی ناممکن است فقط نسبت به چند ماه گذشته قیمت‌ها کمتر و بازار آرام تر خواهد بود.

بازار در حال نزدیک شدن به شرایط واقعی

حمیدرضا قندی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حدود ۱ ماه قبل از کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو سخن گفته بودم و اکنون با وجود افت بیشتر نرخ دلار، کاهش قیمت خودرو به بیش از ۴۰ درصد هم رسیده است که این نشان دهنده تخلیه حباب‌ها و نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است.

وی درباره دلایل کاهش نرخ خودرو تصریح می‌کند: کاهش نرخ ارز و افزایش عرضه خودرو ۲ دلیل اصلی برای افت نرخ خودرو است؛ از طرفی ۲ کارخانه بزرگ خودروساز کشور، اقدام به تولید بیشتر کرده‌اند و از سوی دیگر نیز افرادی که به قصد سرمایه گذاری خودرو خریداری کرده بودند، با شروع ریزش‌ها برای ممانعت از ضرر کردن، اقدام به عرضه کالای خود در بازار نمودند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان ادامه می‌دهد: واضح است کالای بیشتر در هر بازاری به معنای قیمت کمتر است؛ عامل دیگر محدود شدن دلال بازی‌ها در بازار خودرو است زیرا خروج دلالان از بازار خودرو و انجام معاملات توسط فعالان واقعی صنف، باعث عرضه با قیمت واقعی و عادلانه می‌شود.

قندی یادآور می‌شود: اما با وجود افت نرخ‌ها شرایط بازار به قدری کساد است که در مقایسه با سال گذشته معاملات خودرو به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وی اظهار می‌کند: رکود در هر دو بخش خودروی داخلی و خارجی است؛ با وجود آنکه قیمت خودروهای خارجی به دلیل وابستگی کامل به نرخ دلار، بیش از خودروهای داخلی کاهش داشته است اما همچنان استقبالی از خرید خودروهای وارداتی نمی‌شود و بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان خاطرنشان می‌کند: ادامه شرایط کاهشی بازار خودرو به ۳ عامل نرخ دلار، رفع دلال بازی‌ها و خروج خودرو از کالایی سرمایه‌ای و تبدیل به کالای مصرفی بستگی دارد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 469100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.