ترامپ برای همیشه با کاخ سفید خداحافظی می‌کند؟

مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۲۴ دی ماه با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف به استیضاح دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده رای داد که این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور دو بار استیضاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در صورتی که سنا، دونالد ترامپ را محکوم کند، این امکان وجود دارد که وی دیگر نتواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند؛ البته سنا در یک هفته باقی مانده تا پایان کار دولت ترامپ تشکیل جلسه نخواهد داد.

مجلس نمایندگان که اکثریت آن در دست دموکرات‌ها است، روز گذشته نیز در اقدامی نمادین قطعنامه غیر الزام‌آور برکناری ترامپ بر اساس اختیارات معاون وی، مطابق با متمم ۲۵ قانون اساسی را تصویب کرده بود. مایک پنس، پیش از آن به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که نفرت خود را از ترامپ به طور علنی نشان داده، نامه نوشته بود که در برابر فشارها برای برکناری ترامپ تسلیم نمی‌شود.

با این حال، مجلس نمایندگان ایالات متحده که سال گذشته برای اولین بار ترامپ را به اتهام سو استفاده از قدرت و کارشکنی در امور کنگره، تا پای استیضاح برده بودند، یک هفته پس از ورود آشوبگران به کنگره و جان باختن پنج نفر، به استیضاح دوباره وی رأی داد. حامیان استیضاح رئیس‌جمهور، دلیل این اقدام را نقش وی در تحریک آشوبگران برای ورود به ساختمان کنگره در واشینگتن عنوان کردند. این حمله همزمان با برگزاری جلسه تأیید پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ و در شرایطی اتفاق افتاد که ترامپ بر تقلب در انتخابات تاکید داشت و هنوز پیروزی بایدن را نپذیرفته بود.

جلسه رأی‌گیری در مجلس نمایندگان برای استیضاح سنا در عصر چهارشنبه در حالی برگزار شد که نیروهای گارد ملی در محوطه و ساختمان کنگره حضور چشمگیری داشتند.

اکنون پرونده استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار به مجلس سنا فرستاده شده و به نظر می‌رسد تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ امکان رسیدگی به آن وجود نداشته باشد؛ با این حال دموکرات‌ها امیدوارند که استیضاح ترامپ مورد استقبال مجلس سنا قرار گیرد تا بتوانند از نامزدی مجدد وی در سمت‌های فدرال و به ویژه ریاست جمهوری جلوگیری کنند.

اما، روند استیضاح در آمریکا چگونه انجام می‌شود؟ تأیید استیضاح ترامپ، آن‌هم پس از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش چه تأثیری خواهد داشت و پیامدهای آنچه خواهد بود؟

هدف اصلی دموکرات‌ها، مانع تراشی برای بازگشت ترامپ به قدرت است

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل آمریکا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مفهوم استیضاح در ادبیات سیاسی ایالات متحده به این صورت است که اگر مجلس نمایندگان به اتهامات وارد شده به هریک از مقامات این کشور رأی مثبت دهد، روند استیضاح آغاز می‌شود.

به گفته وی، پس از تأیید استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان، پرونده آن برای تشکیل جلسه دادگاه به مجلس سنا ارسال می‌شود و پس از آن، جلسه‌ای به ریاست قاضی فدرال آمریکا در سنا برگزار می‌شود و سناتورها در نقش دادستان در جایگاه مخالف یا موافق نسبت نطق خود را ایراد خواهند کرد. در نهایت اتهامات وارد شده به شخص رئیس جمهور به رأی گذاشته شده و در صورتی که اکثریت سناتورها رأی به تأیید اتهامات دهند، شخص رئیس جمهور از سمت خود عزل خواهد شد.

به گفته این تحلیلگر مسائل آمریکا، در حال حاضر پرونده دونالد ترامپ جهت برگزاری دادگاه به مجلس سنا ارسال شده، اما باتوجه به اینکه این مجلس از ۱۹ ژانویه فعالیت خود را آغاز می‌کند، جلسه بررسی پرونده استیضاح ترامپ، به بعد از مراسم تحلیف جو بایدن موکول خواهد شد.

ابوالفتح معتقد است که دونالد ترامپ در معرض اتهام شورش علیه دولت فدرال آمریکا قرار دارد و به همین دلیل دموکرات‌ها معتقدند فردی که مردم را جهت شورش علیه کنگره تشویق می‌کند، باید محاکمه شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند که برای تشکیل جلسه محاکمه ترامپ در سنا، بیش از ۲۰ روز زمان نیاز است و به همین دلیل در تلاش هستند تا پس از اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ، وی را محاکمه کنند تا بر اساس متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا، دیگر نتواند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند. هدف اصلی دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ، مانع تراشی جهت بازگشت وی به قدرت است.

بعید است جلسه محاکمه ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش برگزار شود

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل هم به ایمنا می‌گوید: تشویق ترامپ برای حمله هواداران خود به نهاد قانون گذاری ایالات متحده سبب شد، مجلس نمایندگان این کشور بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، وی را استیضاح کند؛ زیرا طبق این اصل، رئیس جمهوری که علیه منافع ملی کشور اقدام کند، از طرف مجلس نمایندگان استیضاح و عزل خواهد شد.

به گفته وی، بعید است که جلسه محاکمه ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی برگزار شود؛ زیرا مجلس سنا چهارشنبه فعالیت خود را آغاز می‌کند و پنجشنبه نیز مراسم تحلیف جو بایدن خواهد بود؛ بنابراین جلسه محاکمه ترامپ به بعد از مراسم تحلیف موکول خواهد شد که جنبه متفاوتی خواهد داشت.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، طبق قانون اساسی آمریکا، روئسای جمهور می‌توانند پس از اتمام دوره ریاست جمهوری خود، مجدد در پست‌های فدرالی یا در جایگاه ریاست جمهوری حضور داشته باشند، اما در صورتی که در طی این مدت هیچ مسئله قضائی نداشته باشند. به نظر می‌رسد دموکرات در تلاش هستند تا با محاکمه ترامپ، وی را از بازگشت به قدرت منع کنند.

محرابی خاطرنشان می‌کند، پرونده استیضاح ترامپ تا زمانی که به تأیید مجلس سنا نرسد، فاقد ارزش حقوقی و قضائی است؛ بنابراین دموکرات‌ها در تلاش هستند تا حتی پس از اتمام دوره ریاست جمهوری وی، پرونده استیضاح را به سنا ارسال کنند تا جلسه محاکمه تشکیل شود.

کد خبر 469077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.