آسمان کم ستاره جشنواره ۳۹

بعد از آن که اسامی آثار متقاضی برای شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از سوی دفتر جشنواره منتشر شد، غیبت چند بازیگر مطرح در این رویداد، از کم ستاره بودن آسمان این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعدادی از بازیگران مطرح و شناخته شده‌ای که در سال‌های اخیر، جزء گزینه اول فیلمسازان برای حضور در آثارشان بوده‌اند و بعضاً در جشنواره‌های خارجی و معتبر بین‌المللی نیز درخشیده و بازی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است، در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور ندارند.

غیبت این ستاره‌ها دلایل گوناگونی دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان شیوع کرونا دانست. بسیاری از بازیگران ترجیح دادند در دوران شیوع این بیماری، جلوی دوربین نروند و عطای سینما را در این دوره به لقایش بخشیدند. سریال‌های پرتعداد شبکه نمایش خانگی را می‌توان دلیل دیگری برای غیبت ستاره‌ها دانست. تعدادی از بازیگران شناخته شده، سال گذشته را درگیر سریال‌های نمایش خانگی بودند و فرصت حضور در آثار سینمایی را از دست دادند.

آن چه در ادامه می‌آید، نگاهی است به لیست بازیگرانی که غیبت شأن در جشنواره سی و نهم، بیش از دیگران به چشم می‌آید.

نوید محمدزاده

نوید محمدزاده را می‌توان بزرگ‌ترین غایب جشنواره سی و نهم دانست. او حالا یکی از محبوب‌ترین و پرافتخارترین بازیگران سینمای ایران است. نخستین بار با فیلم «عصبانی نیستم» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و با کسب آرای داوران به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای کسب سیمرغ انتخاب شد. اما به دلیل فشار گروه‌هایی خارج از سینما، فیلم عصبانی نیستم ساخته رضا درمیشیان، از بخش مسابقه خارج شد و جایزه به رضا عطاران اهدا شد. محمدزاده در برنامه اینترنتی «۳۵» اعلام کرد که این اتفاق، تلخ‌ترین اتفاق در زندگی هنری‌اش بوده است.

با این حال این بازیگر تاکنون دو بار سیمرغ بلورین را برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم‌های «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ، بدون امضا» به خانه برده است.

آخرین حضور او در جشنواره فیلم فجر، مربوط به دو سال پیش است که با دو فیلم تحسین شده «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» در جشنواره سی و هفتم شرکت کرد. سال ۹۸ به دلیل بازی در سریال «قورباغه» و امسال هم به خاطر طولانی شدن فیلمبرداری «شب، داخلی، دیوار»، شرایط حضورش در این رویداد فراهم نشد تا همچنان غایب بزرگ این جشنواره باشد.

جواد عزتی

جواد عزتی، در حالی امسال در جشنواره سی و نهم فیلم فجر حضور ندارد که سال گذشته عنوان پرکارترین بازیگر این رویداد را با حضور در فیلم‌های «خورشید»، «شنای پروانه»، «آتابای»، «مغز استخوان» و «دوزیست» از آن خود کرد. این بازیگر دو بار برای بازی در فیلم‌های «ماجرای نیمروز، رد خون» و «آتابای»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، اما نتوانست این جایزه را از آن خود کند. این در حالی بود که خیلی‌ها معتقد بودند بازی‌های تحسین برانگیز او در فیلم‌هایی همچون «تنگه ابوقریب» و «شنای پروانه» نادیده گرفته شد.

عزتی سال ۹۷ عنوان پول‌سازترین بازیگر سینما را به دست آورد و توانست در کنار رضا عطاران در فیلم «هزارپا» رکورد فروش فیلم در سینمای ایران را به طرز قابل توجهی بالا ببرد. او از معدود بازیگرانی است که هم در فیلم‌های کمدی موفق بوده و هم در آثار جدی سینمای ایران. غیبت یک ساله او در سینمای ایران مدتی است توجه برانگیز و موجب کنجکاوی رسانه‌ها شده است.

ترانه علیدوستی

این بازیگر در اولین حضورش جلوی دوربین، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» از آن خود کرد. علیدوستی این جایزه را بار دیگر برای نقش آفرینی در فیلم «چهارشنبه سوری» به دست آورد و برای بازی در چهار فیلم «شهرزیبا»، «تردید»، «آسمان زرد کم عمق» و «پذیرایی ساده» نامزد دریافت این جایزه شد.

علیدوستی بازیگر کم کار و گزیده کاری است، اما معمولاً نقش آفرینی‌هایش مورد توجه قرار می‌گیرد. او امسال در فیلم «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی جلوی دوربین رفت که می‌توانست زمینه بازگشت مجدد او را جشنواره فراهم آورد، اما این فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فنی به جشنواره نرسید تا همچنان طلسم عدم حضور علیدوستی در جشنواره فجر پا برجا بماند.

پریناز ایزدیار

پریناز ایزدیار، بازیگر دیگری است که در یک سال گذشته در هیچ پروژه‌ای حضور نداشته و به همین دلیل در جشنواره سی و نهم نیز غایب است. او برای بازی در فیلم «ابد و یک روز»، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. ایزدیار سال گذشته برای نقش آفرینی در دو فیلم «سه کام حبس» و «مغز استخوان»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود.

این بازیگر در دوره‌های اخیر با فیلم‌های مطرح و مهمی همچون «تابستان داغ»، «سرخ پوست»، «تابستان داغ» و «متری شیش و نیم» در جشنواره فجر شرکت داشته است.

امیر جدیدی

کمتر کسی فکر می‌کرد مربی تنیس هومن سیدی که توسط او برای بازی در فیلم «سیزده» انتخاب شد، روزی تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران شود. امیر جدیدی سال گذشته با فیلم «روز صفر»، ساخته سعید ملکان در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. اما در جشنواره سی و ششم این جایزه را برای را برای بازی در دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» از آن خود کرد.

در جشنواره سی و دوم نیز برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دو فیلم «پایان خدمت» و «سیزده» در جشنواره سی و دوم فجر شد برای بازی در فیلم من هم نامزد دریافت این جایزه بود.

امسال مهم‌ترین اتفاق در کارنامه حرفه‌ای جدیدی رقم خورد و به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم «قهرمان» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی جلوی دوربین رفت.

پیمان معادی

پیمان معادی در حالی امسال از غایبان بزرگ جشنواره سی و نهم است که سال گذشته برای بازی در فیلم «درخت گردو» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. او فعالیت خود را در سینما با فیلمنامه‌نویسی آغاز کرد و با نقش آفرینی در فیلم‌های «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بازیگری صاحب سبک شناخته شد. معادی برای بازی در فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود.

معادی تنها بازیگر ایرانی است که در آثار مهم بین‌المللی نیز حضور پیدا می‌کند. فیلم فرانسوی «پلیس» آخرین فیلمی بود که از این بازیگر در خارج از کشور به روی پرده رفت. این بازیگر با دو فیلم «برف روی کاج‌ها» و «بمب، یک عاشقانه» وارد عرصه کارگردانی شد.

معادی امسال بازی در هیچ فیلم ایرانی را نپذیرفت و در جشنواره سی و نهم نیز حضور ندارد.

کد خبر 469064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.