انتخاب ایران به عنوان نایب رییس کمیته بررسی عضویت وابسته UNWTO

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رییس کمیته بررسی عضویت وابسته سازمان جهانی جهانگردی و نیز تمجید شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو از وزارت گردشگری خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، محمد قاسمی (مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) به تشریح نتایج حضور در وبینارهای مربوط به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و نیز شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO) پرداخت و از انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رییس کمیته بررسی عضویت وابسته سازمان جهانی جهانگردی و نیز تمجید شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو از وزارت گردشگری خبر داد.

محمد قاسمی با بیان این خبر گفت: دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با حضور در سه وبینار بین‌المللی روز پرکاری را پشت سر گذاشت. این وبینارها به ترتیب برگزاری عبارت بودند از «سی و یکمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای سازمان همکاری‌های اقتصادی- اکو»، «دومین نشست کارگروه اصلاح چارچوب حقوقی عضویت وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)» و «کمیته بررسی تقاضاهای عضویت وابسته سازمان جهانی گردشگری»

قاسمی افزود: سی و یکمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای سازمان همکاری‌های اقتصادی- اکو با شش کمیته گردشگری، راه و ارتباطات، تجارت، کشاورزی، صنعت و انرژی به صورت وبیناری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در کمیته گردشگری آن سند مربوط به برنامه‌های اکو در بخش گردشگری مشتمل بر آخرین وضعیت عمل به تعهدات کشورهای عضو و همچنین مواردی که این کشورها آمادگی انجام آن‌ها را در آینده دارند؛ مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: در این کمیته، علاوه بر اینکه از اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه میزبانی پنجمین جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم در سال ۲۰۱۹ و همچنین تهیه پرسشنامه مربوط به بانک اطلاعاتی اکوتوریسم منطقه اکو تقدیر شد؛ از پیشنهاد طرف ایرانی برای برگزاری «کارگاه آموزشی گردشگری خوراک اکو» در جریان این جشنواره؛ اولین «گردهمایی روسای تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری اکو» در آغاز سال آینده میلادی همزمان با مراسم اعلام رسمی ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲؛ و برگزاری «کارگاه آموزشی توسعه کسب و کار گردشگری» در ادامه گردهمایی مذکور استقبال و قدردانی شد.

او خاطر نشان ساخت: سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به اکو در حال حاضر با ده عضو شامل ایران، افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان دارای حدود ۳۳۰ میلیون جمعیت است که از قابلیت گردشگر فرست بالایی برای منطقه برخوردار است و شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای آن سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهد و وظایفی از قبیل تدوین برنامه‌های عملی برای تحقق اهداف سازمان را به عهده دارد.

محمد قاسمی افزود: دومین و سومین وبینار نیز مربوط به دپارتمان اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری بود. یکی با عنوان «دومین نشست کارگروه اصلاح چارچوب حقوقی عضویت وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)» و دیگری تحت عنوان «کمیته بررسی تقاضاهای عضویت وابسته سازمان جهانی گردشگری» که هر کدام به صورت مستقل و با دستور کار مجزا و مختص خود برگزار شد.

او ادامه داد: دستور اصلی کارگروه اصلاح چارچوب حقوقی، بررسی حوزه‌های اصلی از مفاد فصل‌های مختلف نظام‌نامه اعضای وابسته که نیازمند اصلاح محتوایی و ساختاری هستند و همچنین تصویب برنامه زمان‌بندی جلسات کارشناسی کارگروه و تهیین مهلت‌های نهایی برای اعمال اصلاحات حقوقی مذکور بود. این اصلاحات عمدتاً جهت شفاف‌سازی و تدقیق شرایط احراز عضویت وابسته، بازنگری حقوق، تعهدات و منافع اعضای وابسته، سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط عضویت، افزایش نقش دولت‌های کشورهای عضو در فرایند تایید متقاضیان، تسهیل فرایند انصراف از عضویت و همچنین بازتعریف دقیق‌تر نقش و رویه‌های عملیاتی ساختارهای مدیریتی بخش اعضای وابسته در سازمان جهانی گردشگری منظور شده‌اند.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در پایان گفت: کمیته نیز با هدف انتخاب رییس و نایب‌رییس خود و همچنین درخواست‌های جدید عضویت وابسته تشکیل جلسه داد که در طول این جلسه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نائب رییس «کمیته بررسی تقاضاهای عضویت وابسته سازمان جهانی گردشگری» انتخاب شد. این موضوع بستر مناسبی را برای کشورمان در راستای بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های کمیته مذکور فراهم خواهد آورد.

کد خبر 468916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.