‌وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به درآمدهای نفتی ۲۴.۸ درصد است

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: وابستگی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام کشور به رغم اظهارات غیرکارشناسی بسیاری از مسئولان در این زمینه تنها ۲۴.۸ درصد است.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تحقق اقتصاد مستقل و ترک اعتیاد نفتی نظام اقتصادی همواره یکی از اهداف قدیمی دولت‌ها در ایران بوده است، اظهار کرد: راهبردها ارائه شده در سند ششم توسعه نشان می‌دهد که ترک اعتیاد نفتی نظام اقتصادی ایران، یک هدف اصلی و راهبردی مشترک در میان همه دولت‌ها بوده اما تاکنون محقق نشده و بسیاری از فرایندهای اجرایی در کشور، اجازه این ترک اعتیاد را نمی‌دهند.

وی افزود: در حقیقت وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام یا هرماهه خام دیگری، اقتصاد کشور را به سمت فلج شدن و تک محصولی بودن خواهد برد و این بر خلاف ارکان توسعه یک نظام اقتصادی در راستای منتفع شدن جامعه و حاکمیت از درآمدهای عمومی است زیرا خروج سرمایه‌های ملی از کشور در این روند با استفاده از ارزش افزوده برای آنها همراه نیست.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد بدون نفت به معنای عدم استفاده از درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور نیست، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان یا مسئولان اجرایی گمان می‌کنند که ترک اعتیاد نفتی نظام اقتصادی به معنای نادیده گرفتن سرمایه‌های ملی در حوزه نفت و گاز و بی‌توجهی به این ذخایر عمومی است؛ در حالی که اقتصاد بدون نفت بر فروش نفت و گاز با ارزش افزوده تمرکز دارد و هیچ‌گاه به سرمایه‌های ملی در حوزه انرژی بی‌توجهی نمی‌کند.

ایمانی‌پور اضافه کرد: دولت یازدهم و دوازدهم به رغم اینکه کارنامه قابل دفاعی در حوزه‌های خرد و کلان اقتصادی ندارد اما کاهش وابستگی نظام اقتصادی به درآمدهای حاصل از فروش نفت را همواره در دستورکار خود داشته است و میزان وابستگی لایحه بودجه سال‌های مختلف به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام کشور، نشان دهنده همین موضوع است. تاکید بر محورهای توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی دولت باید به یک اولویت بودجه‌ای در همه دولت‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: بررسی مفاد لایحه بودجه دولت از سال ۹۲ تا ۹۵ نشان می‌دهد، دولت یازدهم توانسته وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی دولت را از ۴۲.۴ درصد در سال ۹۲ به ۲۷.۳ درصد در سال ۹۵ برساند و تلاش دولت برای رهایی اقتصاد ایران از اعتیاد نفتی در سال‌های اخیر در حالی صورت پذیرفته که درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه هشت سال اخیر هیچگاه به صورت کامل محقق نشده است.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه وابستگی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام کشور به رغم اظهارات غیرکارشناسی بسیاری از مسئولان در این زمینه تنها ۲۴.۸ درصد است، خاطرنشان کرد: وابستگی ۲۴.۸ درصدی بودجه سال آینده به درآمدهای نفتی در حالی از سوی بسیاری از فعالان و کارشناسان سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ وابستگی بودجه دولت نهم و دهم به درآمدهای نفتی بیش از ۴۳ درصد بوده است.

کد خبر 468865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.