پیشنهاد یک کارشناس برای ارتقای مدیریت دانش در شهرداری‌ها

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: برای ارتقای مدیریت دانش در شهرداری‌ها می‌توان پیشنهاد کرد که با در نظر گرفتن زمینه و فرصت‌های الزام باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام پذیرد.

سمیه احمدی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری‌ها به عنوان یکی از بزرگترین و اثرگذارترین سازمان‌های کشور، تلاش دارند با بهره برداری مؤثر از منابع دانش سازمانی خود در جهت تعالی بیشتر گام بردارند و با تبدیل شدن به سازمانی دانش‌محور، از دانش موجود در ساختار، فرآیندها و ذخیره منابع انسانی خود برای دستیابی به چشم‌انداز مورد نظر بهره ببرند.

وی افزود: در این راستا، توسعه و بهره‌برداری مؤثر از منابع دانشی سازمان به یکی از اهداف راهبردی شهرداری‌ها تبدیل شده است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در شرایط امروزی که تنها اطمینان، اطمینان نکردن است، مدیریت دانش ضامن موفقیت و بقای سازمان‌ها است، تاکید کرد: با توجه به بررسی‌ها و مطالعات انجام گرفته شده درباره مدیریت دانش و عوامل تأثیرگذار بر آن، باید اذعان داشت که هر پژوهشی باید چارچوب مفهومی دقیق داشته باشد تا بتوان اعتبار نقشه راه پژوهش و قدم‌های برداشته شده برای گردآوری داده و دانش تولید شده از پژوهش و مناسب بودن آنها برای پرسش و هدف پژوهش‌ها را به صورت علمی قضاوت کرد.

وی ادامه می‌دهد: موفقیت مدیریت دانش با ترکیبی از رضایت از سیستم مدیریت دانش و اثربخشی فرآیندهای مدیریت دانش سنجیده می‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: شاخص مدیریت دانش از شش مؤلفه تکنولوژی، رهبری، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، زیرساخت منابع انسانی و مکانیسم و فرآیند تشکیل شده و عوامل مؤثر بر مدیریت دانش در همه شهرداری‌ها مورد مطالعه برابر نبوده بلکه سطح تأثیرگذاری آنها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وضعیت مدیریت دانش در شهر یزد بر اساس شش شاخص تکنولوژی، رهبری، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، زیرساخت منابع انسانی و مکانیسم و فرآیند، پایین‌تر از حد متوسط است که این امر نیازمند بازنگری بیشتر در زمینه مؤلفه‌های مدیریت دانش است تا بتوانیم شاهد افزایش عملکرد کارکنان شهرداری‌های شهر یزد در مناطق قدیم و جدید باشیم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه فناوری اطلاعات (تکنولوژی) در اجرای مدیریت دانش هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف اصلی مدیریت دانش است، گفت: توجه صرف به ترتیب دادن امکانات تکنولوژیکی جهت اجرای مدیریت دانش می‌تواند برنامه تبدیل به اشتراک دانش را از هدف اصلی خود منحرف کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت دانش از اهمیت حیاتی در حفظ و تقویت عملکرد و پایداری شهرداری‌ها برخوردار است، اظهار کرد: مدیریت دانش همچنین در ارائه خدمات برتر در شرایط جهانی امروز که به سرعت در حال تغییر است، نقش مهمی را ایفا می‌کند، این مدیریت یکی از حیاتی‌ترین عوامل بهبود عملکرد کارکنان، موفقیت یا شکست مدیران و مزیت رقابتی سازمان‌ها در هزاره سوم توسعه است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مدیریت دانش یک راهبرد برجسته مدیریتی است که می‌تواند با موفقیت در کلیه ساختار سازمانی از طریق استفاده بهینه از دانش گسترده موجود در سازمان‌ها اقدام کند و به طور خاص، عصر تکنولوژی این فرصت را برای مؤسسات دولتی محلی (شهرداری‌ها) ایجاد کرده است تا شخصیت یک سازمان دانش محور، که در صلاحیت دانش کارکنان خود خلاصه می‌شود، را نشان دهد.

وی افزود: با مطالعه پژوهش‌های انجام شده داخلی می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز مدیریت دانش در سازمان‌های مربوطه نتوانسته به صورت رسمی جز برنامه‌های مدیریتی سازمان قرار گیرد و در سطح کلان هنوز بسترهای مدیریت دانش فراهم نیست و فرهنگ سازمانی حاکم بر بسیاری از سازمان‌های مدیریت شهری به خصوص سازمان‌های دولتی به سوی رقابت بین افراد و حفظ دانش فردی است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: برای ارتقای مدیریت دانش در شهرداری‌ها می‌توان پیشنهاد کرد که با در نظر گرفتن زمینه و فرصت‌های الزام باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام پذیرد، البته با توجه به اینکه عملی کردن فرآیند مدیریت، تبدیل و اشتراک دانش در نهایت به ایجاد مدیریت بهتر در سطح ملی، توسعه پایدار و مدیریت سیستماتیک و همچنین در ارائه خدمات بهتر به شهروندان نقش بسزایی خواهد داشت.

کد خبر 468855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.