تدقیق بافت فرسوده تکلیف قدیمی شهرداری تهران بود/ انتقاد از اقتدارگرایی شورای عالی شهرسازی

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از رویکردهای اقتدارگرایانه شورای عالی شهرسازی در حوزه بافت فرسوده انتقاد کرد .

محمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بازنگری در محدوده بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج گفت: یکی از تصمیمات بسیار مهمی که در حوزه‌ی شهرسازی و معماری شهر تهران در کمیسیون ماده پنج انجام شد، تدقیق بافت‌های فرسوده شهر تهران بود.

وی افزود: از آنجایی که در فرآیند تدوین و تصویب طرح تفصیلی مصوب سال ۱۳۹۱ مساحت واقعی بافت‌های فرسوده به‌صورت دقیق و میدانی تدقیق نشده بود، ما از همان دوره‌ی گذشته طی مصوبه‌ای شهرداری تهران را الزام کرده بودیم که نسبت به تدقیق بافت‌های فرسوده شهر تهران مبتنی‌بر شاخص‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اقدام کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: بعد از پیگیری‌های زیاد این اتفاق نیفتاده تا در این دوره سازمان نوسازی شهرداری تهران طی یک مدت زمان طولانی این تکلیف را انجام داد و در نهایت به مساحت بافت‌های فرسوده‌ی شهر تهران که در طرح تفصیلی یکپارچه معادل سه هزار و ۲۶۸ هکتار است، حدود یک هزار و ۱۶۸ هکتار دیگر اضافه شد.

وی اضافه کرد: از این یک هزار و ۱۶۸ هکتار، حدود ۸۶۰ هکتار بافت‌های فرسوده‌ای بودند که هر سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را توأمان مثل بافت‌های قبلی فرسوده داشتند اما مشاوران مناطق و مشاور مادر طرح تفصیلی در سال ۹۱ آنها را برای اینکه در نقشه‌های طرح تفصیلی لحاظ کنند به‌صورت دقیق احصاء و شناسایی نکرده بودند.

سالاری با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هکتار از این اراضی به‌رغم اینکه در داخل محدوده بافت‌های فرسوده واقع و محاصره شده‌اند، شاخص نفوذ ناپذیری را ندارند گفت: این پلاک‌ها هم ناپایدارند، هم ریزدانه اما به فرض یک معبر نفوذپذیر از مجاور آن رد شده است.

وی تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج این موضوع را پذیرفت اما دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری که ما انتظار داشتیم مخالفتی با آن نداشته باشد، اعلام کرد که این موضوع از اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است و باید در صحن عالی شورای عالی درخصوص آن تصمیم‌گیری شود که من از این باب انتقاد دارم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص دلیل مخالفت خود با این تصمیم شورای عالی شهرسازی توضیح داد: شورای عالی سال گذشته یک بازبینی در شاخص‌های احصاء و شناسایی بافت‌های فرسوده کرده و سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را به حدود ۶۳ یا ۶۴ شاخص افزایش داده است و آن را به شهرداری‌ها حتی به شهرداری تهران هم ابلاغ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اینجا بحث یک بام و دو هوا رفتار کردن است، اگر شورای عالی می‌گوید که این سه شاخص کفایت نمی‌کند و باید شاخص‌های دیگری مانند تأمین سرانه‌های خدماتی، پروژه‌های محرک توسعه، زیرساخت‌ها و مسائل فرهنگی، اجتماعی و بدمسکنی را هم در نظر گرفت که این بیش از ۳۰۰ هکتار نیز همه این شاخص‌ها را دارند، پس چرا با این پیشنهاد بسیار خوب شهرداری تهران و تصمیم کمیسیون ماده پنج مخالفت می‌شود؟

سالاری با تاکید بر اینکه مخالفت شورای عالی شهرسازی با مصوبه کمیسیون ماده پنج در خصوص بافت فرسوده، رویکرد تمرکزگرایی دارد که در دولتی‌ها نهادینه شده است گفت: حرکت و نگاه شهرداری تهران برای کمک به احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری است.

وی گفت: از سویی بازآفرینی شهری یکی از استراژی‌های اولویت‌دار دولت قلمداد شده و همواره در صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و اعضای شورای عالی شهرسازی مطرح می‌شود اما زمانی که شهرداری تهران چنین تصمیم درستی را می‌گیرد با آن مخالفت می‌شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: عملاً شهرداری به لحاظ درآمدزایی در این بخش، خودزنی می‌کند زیرا اگر این اراضی بافت فرسوده شوند، دیگر عوارضی از آنها دریافت نخواهد شد؛ با این حال چون رویکرد، تحقق بازآفرینی شهری و افزایش ارتقای کیفیت محیط زندگی است، چنین تصمیمی گرفته شد.

وی از وزیر راه و شهرسازی و از دبیر شورای عالی شهرسازی معماری ایران درخواست کرد که از تصمیمات درستی که شهرداری تهران و کمیسیون ماده پنج با حصور نمایندگان شورای شهر می‌گیرند، حمایت کرده و آن را تسهیل، تشویق و تسریع کنند.

سالاری تاکید کرد: شایسته نیست که با اعمال رویکردهای اقتدارگرایانه و تمرکز گرایانه بخواهند همه این تصمیمات را به جلسات شورای عالی شهرسازی برده و با فرایندهای زمان گیر بازآفرینی در مناطق شهری پایتخت را به تأخیر اندازند.

کد خبر 468829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.