ایمن‌سازی تردد در خیابان‌های برزیل

برنامه‌ریزان برزیلی در یک دهه اخیر تلاش کرده‌اند بهترین ایده‌ها را برای ایمن‌سازی فضاهای عمومی شهری به کار گیرند تا تمام ساکنان با توانایی‌های جسمی و ذهنی متفاوت بتوانند به راحتی در آن‌ها تردد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوانح جاده‌ای یکی از بحران‌هایی است که هر ساله جان بسیاری از مردم در سراسر جهان را قربانی می‌کند. در این میان، کودکان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند چرا که از یک سو قدرت واکنش سریع در مقابل تردد خودروها را ندارند و از سوی دیگر، جثه کوچک آن‌ها خیلی سریع قربانی حتی کوچک‌ترین برخوردها می‌شود. اما خبر خوب اینکه، اخیرا در بسیاری از شهرهای جهان، برنامه‌ریزان به ایمن‌سازی هرچه بیشتر خیابان‌ها پرداخته‌ و سعی کرده‌اند تردد را برای حفظ جان شهروندان، به خصوص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تسهیل کنند. البته تلاش مقامات در شهرهای مختلف جهان متفاوت بوده و پیامدهای نابرابری نیز در پی داشته است. شهرهای برزیلی در چند سال اخیر، از موفق‌ترین نقاط دنیا در ایمن‌سازی خیابان‌های شهری بوده‌اند که نرخ مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای را به حداقل رسانده‌اند.

مقامات محلی کلانشهر فورتالزا، مرکز ایالت سئارا در کشور برزیل، در زمینه افزایش امنیت خیابان‌ها و کاهش سوانح جاده‌ای بسیار موفق عمل کرده‌اند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، برنامه‌ریزان فورتالزایی تصمیم گرفتند تمام خیابان‌های اطراف یکی از بیمارستان‌های کودک شهر را در مقابل تصادفات ایمن سازند و مرگ‌های ناشی از سوانح آن را به حداقل برسانند. در نتیجه اقدامات این افراد، تمام خیابان‌های منطقه به زیرساخت‌هایی ایمن برای عابران پیاده مجهز شده و تعداد افرادی را که تا پیش از این، در مسیر حرکت خودروها به تردد می‌پرداختند حدود ۸۶ درصد کاهش داده است. این روزها، عبور و مرور مردم به بیمارستان کودکان فورتالزا با ایمنی کامل صورت می‌گیرد و تقریبا هیچ گونه مرگ ناشی از سوانح جاده‌ای رخ نمی‌دهد.

بدیهی است که دسترسی ایمن به مراکز درمانی یکی از ضرورت‌های طراحی شهری به شمار می‌رود چرا که به خاطر تردد زیاد در این مکان‌ها، امکان پارک خودروها در نزدیکی محل وجود ندارد. در نتیجه مردم، اغلب مجبور خواهند بود خودرهای خود را در مکان‌هایی دورتر پارک کنند و مسافت‌هایی نسبتا طولانی را برای رسیدن به بیمارستان‌ طی کنند. ایمن‌سازی خیابان‌های اطراف بیمارستان کودکان فورتالزا تنها برای حفظ جان این گروه سنی صورت نگرفت، بلکه ایجاد زیرساخت‌های عابر پیاده برای تمام گروه‌های سنی انجام شد، چرا که روزانه صدها نفر از افراد جوان و پیر برای رساندن کودکان خود به این مرکز، در مسیر فوق به تردد می‌پردازند.

پیش از طراحی دوباره خیابان‌های اطراف بیمارستان کودکان فورتالزا، پیاده‌روها از فضای بسیار کمی برخوردار بودند به طوری که تنها تعداد اندکی از مردم می‌توانستند از آن‌ها عبور کنند. این در حالی بود که اغلب مردم در خیابان‌ها به تردد می‌پرداختند و همین امر باعث شده بود روزانه افراد بسیاری قربانی تصادفات شوند یا اینکه از نظر جسمی، آسیب جدی ببینند.

رئیس بیمارستان کودکان به همراه تعدادی از متخصصان و پرسنل درمانی در پی مشاهده حوادث ناگوار روزانه در خیابان‌ها با مقامات ارشد شهر جلسه‌ای برگزار کردند و از آن‌ها خواستند وضعیت خیابان‌ها را بهبود بخشند. مقامات نیز متعهد شدند برای افزایش ایمنی منطقه از هیچ کمکی دریغ نکنند و بودجه لازم را در اختیار کارکنان شهرداری قرار دهند تا تغییرات قابل توجهی در آنجا به وجود آید.

در مدت زمانی کوتاه، تمام خیابان‌های اطراف بیمارستان کودکان فورتالزا ایمن شد و نرخ سوانح جاده‌ای به حداقل رسید. همین پیامدهای مثبت باعث شد مقامات شهری تنها به ایمن‌سازی اطراف بیمارستان فوق راضی نشوند و اقدامات خود را در سایر خیابان‌های شهر نیز پیاده سازند. در نتیجه، خط کشی های عابران پیاده به خیابان‌ها افزوده شد، سطوحی شیب‌دار برای تردد افراد سوار بر صندلی‌های چرخدار سراسر خیابان‌ها را فرا گرفت، وضعیت تقاطع‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافت و محدودیت‌هایی برای سرعت عبور و مرور وسایل حمل و نقل عمومی اعمال شد.

کد خبر 468807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.