بازگشایی‌های عجولانه شرایط را به سمت گذشته پیش می‌برد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم پرهیز از بازگشایی‌های عجولانه گفت: در هفته‌های گذشته و هفته سپری شده تقریباً یک شیوع ۱۵ درصدی داشتیم اگرچه برخی از روزها این درصد کمتر است اما این نشان دهنده روند ثابت شیوع بیماری در استان است که امیدواریم این روند همچنان کاهش داشته باشد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رنگ بندی جدید شهرهای استان برای ۲۷ دی ماه هم اعلام شد که مشابه هفته گذشته است و هیچ تفاوتی در این دو هفته در وضعیت شهرهای استان نبوده است.

وی با بیان اینکه رنگ بندی جدید نشان می‌دهد در یک وضعیت ثابت قرار داریم، افزود: آمار ارائه شده هر روزه از ابتلاء هم ثابت است به نحوی که روزانه حدود ۷۰ بیمار جدید بستری می‌شوند و تقریباً حدود ۶۰ تا ۷۰ بیمار هم روزانه ترخیص می‌شوند و این باعث ثابت شدن تعداد بستری‌ها در بیمارستانها شد.

ایجاد روند ثابت شیوع کرونا در استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: وضعیت موارد فوت و به خصوص تعداد بیماران آی سی یو در حال کاهش است به نحوی که هفته‌های گذشته در مرز ۱۰۰ بیماری آی سی یو بودیم امروز به حدود ۷۰ بیمار آی سی یو رسیده‌ایم که روندی کاهشی در پیش دارد.

وی در خصوص روند شیوع بیماری کرونا در استان، خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته و هفته سپری شده تقریباً یک شیوع ۱۵ درصدی داشتیم یعنی از مجموع تست‌های گرفته شده که حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تست گرفته شده به اضافه تست‌های سریع، ۱۵ درصد روزانه تست مثبت داریم اگرچه برخی از روزها این درصد کمتر است اما این نشان دهنده روند ثابت شیوع بیماری در استان است که امیدواریم این روند همچنان کاهش داشته باشد.

نجیمی با ابراز نگرانی از احتمال افزایش شیوع بیماری در بهمن ماه، اظهار کرد: وضعیت بسیاری از کشورهای دنیا وضع مناسبی نیست و علیرغم اینکه در کشور ما شرایط خوبی ایجاد شده هر گونه غفلت می‌تواند وضعیت کشور در بیماری کرونا را به سمت روزهای اول برگرداند و دوباره با موج دیگری از اوج بیماری روبه‌رو شویم.

بیمارستان‌های بخش دولتی به تنهایی جوابگوی بیماران کرونا است

وی تصریح کرد: بیمارستان الزهرا از مدار بیمارستان‌های کووید خارج شد، وضع بیمارستان‌های دولتی ما خوب است و ظرفیت قابل توجهی از آنها خالی است و تنها بیمارستان اصلی کووید در حال حاضر بیمارستان عیسی بن مریم است که ظرفیتی بالغ بر حدود ۱۱۰ تخت بستری دارد و در حال حاضر حدود ۳۶ بیمار کرونا در این بیمارستان بستری هستند و این نشانگر وجود ظرفیت در بخش دولتی است و امروز شرایط آبان ماه که مجبور به وارد کردن بخش غیردولتی در پذیرش بیماران کووید بودیم وجود ندارد و بخش دولتی کاملاً پاسخگوی بیماران کرونا است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیمارستان الزهرا تنها به بیماران کوویدی که بیماری پیچیده دارند یا نیازمند خدمات تخصصی دیگری هستند همچنان خدمت رسانی می‌کند.

با بازگشایی زودهنگام مدارس مخالفیم

وی در خصوص بازگشایی مدارس و بازگشایی‌های عجولانه، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی هم موافق بازگشایی مدارس نیست، متأسفانه به نظر می‌رسد چندان هوشمندانه در روند بازگشایی‌ها عمل نمی‌کنیم و اگرچه تلاش می‌کردیم محدودیت‌ها را به صورت هوشمندانه برقرار کنیم اما بازگشایی‌ها چندان با این تعریف پیش نمی‌رود، بازگشایی‌های بدون برنامه ریزی و تأمل باعث می‌شود جامعه این برداشت را داشته باشد که بیماری تمام شده و عادی انگاری در زمینه رفتارهای مراقبتی دیگر مشکلی ندارد! در صورتی که این تفرک بسیار خطرناک است.

نجیمی خاطرنشان کرد: تا زمانی که واکسن مؤثری در کشور نباشد و شروع به واکسیناسیون نکنیم باید همچنان از ایجاد موج جدید کووید بیمناک باشیم، نباید تجربه اردیبهشت ماه را فراموش کنیم چرا که در اسفند و فروردین ماه با محدودسازی و آگاهی مردم توانستیم شرایط را به وضع مناسبی برسانیم اما با بازگشایی‌های غیر برنامه ریزی شده باعث داشتن یک تابستان پرتلاطم و افزایش بیماری شدیم.

وی اظهار کرد: کادر درمان بسیار خسته است و توان موج افزایشی دیگری را ندارد و قطعاً بازگشایی‌های بدون برنامه ریزی و عادی انگاری‌ها در جامعه صدمه‌ای اساسی خواهد داشت و لازم است همچنان مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اتفاق خوب در رعایت دستورات بهداشتی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اتفاق خوبی در سبک زندگی افتاده و ماسک زدن به شیوه زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است، افزود: اینجا افتادن رعایت دستورات بهداشتی اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم این اتفاقات خوب با تصمیمات مسئولان کمرنگ نشود و بهتر است این رعایت‌ها ادامه داشته باشد تا از زمستان امسال عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال در مورد شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا وضعیت خوبی داشتیم، تصریح کرد: علیرغم پیش بینی داشتن آنفلوانزای بسیار امسال حتی شیوع سرماخوردگی هم بسیار اندک بود چرا که این رعایت دستورات بهداشتی مانند شستشوی دست‌ها و ماسک زدن توانست این بیماری‌ها را کنترل کند و میزان آن را کاهش دهد.

نجیمی با بیان اینکه با ادامه رعایت دستورات بهداشتی انتقال بسیاری از بیماری‌ها کاهش می‌یابد، گفت: کووید به ما این موضوع را نشان داد که این دستورالعمل‌ها علیرغم سادگی تا چه حد می‌توانند مؤثر باشند و امیدواریم رعایت این شیوه‌ها توسط مردم ادامه داشته باشد.

کد خبر 468794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.