وقتی آیدین آغداشلو و پرویز تناولی رکورد سهراب سپهری را شکستند
تابلو آیدین آغداشلو که رکورد حراج تهران را شکست

شب گذشته در حراج تهران یک اثر نقاشی از آیدین آغداشلو، ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد تا رکورد حراج شکسته شود همچنین یکی از آثار حجمی پرویز تناولی نیز ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد؛ رکورد قبلی حراج مربوط به اثری از سهراب سپهری بود که در سال گذشته ۵ میلیارد تومان فروخته شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حراجی‌های هنری در سراسر دنیا بخش بزرگی از اقتصاد هنر را تشکیل می‌دهند، در این حراجی‌ها آثار هنری با قیمت‌های گاهاً عجیب فروخته می‌شود و برخی سرمایه داران، سرمایه خود را تبدیل به آثار هنری می‌کنند. «حراج تهران» مهم‌ترین و معتبرترین حراجی ایران است که در آن آثار هنرمندان بزرگ تجسمی معاصر ارائه می‌شود.

مجموعه حراج تهران فعالیت خود را با هدف معرفی بهترین نمونه‌های هنر مدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام‌آشنا گرفته تا جوانان، همچنین معرفی برخی از آثار استادان هنر کلاسیک ایران به مجموعه‌داران هنری و مخاطبان جهانی از خرداد ۱۳۹۱ در تهران آغاز کرد، بازار اصلی فروش آثار هنرهای تجسمی همچون نقاشی، مجسمه، نقاشی خط و عکس رویکرد این حراج است.

سیزدهمین حراج تهران که قرار بود تابستان امسال برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و در نهایت شب گذشته و در هتل آزادی برگزار شد ضمن اینکه نمایشگاه آثار حراج به مدت سه روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل پارسیان آزادی برپا شد. در این حراج ۱۱۰ اثر از ۹۷ هنرمندان در رده‌های سنی متفاوت ارائه شد و آثار مسن‌ترین هنرمند و جوان‌ترین هنرمند که محمد حبیب محمدی و عادل یونسی بودند کنار یک دیگر قرار گرفت و آیدین آغداشلو، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، پرویز تناولی، فریده لاشایی، رضا درخشانی، مهدی سحابی، ابوالقاسم سعیدی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی و منصور قندریز هنرمندانی بودند که با دو اثر در این حراج حضور داشتند.

اثر «استاد و شاگرد» پرویز تناولی که ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد

چهار اثر سیزدهمین حراج تهران رکورد اثر سهراب سپهری را شکست

در سیزدهمین حراج تهران ۲۲ اثر بالای یک میلیارد تومان به فروش رسیدند. گران‌ترین اثر این دوره از حراج تابلوی نقاشی دو لته‌ای «خاطرات امید» اثر آیدین آغداشلو بود که با قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و به قیمت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت. این اتفاق از این بابت عجیب بود که در ماه‌های گذشته آغداشلو بسیار حاشیه‌ساز بوده و چند شاگرد و نزدیکانش از او شکایت کردند.

در رتبه دوم مجسمه‌ای از پرویز تناولی با عنوان «استاد و شاگرد» قرار گرفت که شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش رفت. رتبه سوم به تابلوی حسین زنده‌رودی با عنوان «دی‌جی‌ای- دی‌جی‌آ- دی آیو» اختصاص داشت که شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حسین زنده رودی که ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد

در رتبه چهارم تابلوی نقاشی خط محمد احصایی از مجموعه «نجوای عشق» ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قرار گرفت که این چهار آثار رکوردهای قبلی حراج را که به اثر از سهراب سپهری با قیمت ۵ میلیاردی اختصاص داشت، شکستند. رتبه پنجم حراج سیزدهم نیز به اثر آینه کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

اثر نجوای عشق محمد احصایی که ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد

تابلوی «نقشه ایران» فریده لاشایی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر رضا درخشانی با عنوان «سواران صبحگاه» ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. مجسمه فلزی ژازه تباتبایی با عنوان «کجاست؟ آن قدر می‌گردم تا پیدا کنم» دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش رفت. اثری از پرویز کلانتری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثری از مسعود عربشاهی و تابلویی از سهراب سپهری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای رضا درخشانی و تابلویی از محسن وزیری مقدم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. تابلوی «اسب مهاجر» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر ی از شهریار احمدی با عنوان «کرمان تا خراسان از مجموعه خاطرات قرن اول هجری» و اثر مارکو گریگوریان با عنوان «دو جریب زمین، پوزیتیو- نگاتیو» یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. تابلویی از ابوالقاسم سعیدی و تابلوی نقاشی از صادق تبریزی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثری از نصرالله افجه‌ای یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش رسید و اثر حجمی تیمو ناصری با عنوان «پیون» یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی بدون عنوان منوچهر یکتایی و اثری از فریده لاشایی نیز یک میلیارد تومان فروخته شدند. بدین ترتیب سیزدهمین حراج تهران با مجموع رقم فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

کد خبر 468785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.