کارت زرد مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۲۴ دی

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، ایرادات شورای نگهبان به طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه معدن و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف: ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح ساختار بودجه را برطرف می‌کنیم

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از همکاران درباره احکام بودجه و بند ۷ آن موضوعی داشتند که اشکال درستی است. آقای رضایی نماینده بوشهر هم پیش از این این موضوع را مطرح کرده بود و با شورای نگهبان هم صحبت شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه شورای نگهبان به این بخش اشکال گرفته و این طرح به مجلس برگشته این موضوع را در اصلاحیه شورای نگهبان حل خواهیم کرد.

لطفی: اخطارهای روزانه مجلس را دچار روزمرگی کرده است

حسن لطفی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: نظام ما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد اخلاق مداری، قانونمداری، شایسته سالاری و رعایت عدالت اجتماعی از این ویژگی‌ها است. دشمنان این نظام، اصول گرا و اصلاح طلب و انقلابی و غیر انقلابی نمی‌شناسند. آنها از اختلاف سیاسی به عنوان دستمایه‌ای برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ضرورت حفظ وحدت در شرایط فعلی اظهار کرد: آمریکا و همپیمانان مزدورش از عظمت تمدن اسلامی و شهادت قاسم سلیمانی‌ها و شهید فخری زاده‌ها و شهدای هسته‌ای و حرم و همچنین از اقتدار سپاه و ارتش و نیروهای امنیتی و انتظامی وحشت زده شده و از آنجا که توان مقابله با ما را ندارد، دست به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران زدند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما با مشکلات عدیده ای مواجهه است، اظهار کرد: فاصله طبقاتی، حقوق‌های نجومی، اختلاس‌های بی رویه، تورم و گرانی لحظه‌ای و افسارگسیخته، فقر و بیکاری، قاچاق کالا و ارز، بوروکراسی پیچیده اداری، شایسته مردم ایران نبوده و نیست. تنها راه نجات کشور چنگ زدن به ریسمان اللهی و متفرق نشدن است یعنی همان ایمان به خداوند قادر، کتاب خدا و اطاعت از ولی فقیه زمان و همچنین اطاعت از رهبری. ما نمایندگان مجلس برای اجرای منویات رهبری و رشد و توسعه کشور نسبت به اصلاح امور اقدامات اساسی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای حل مشکلات گفت: ابزارهای نظارتی مجلس مثل سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و اخطارهای روزانه نه تنها راه گشا نیست بلکه مجلس را دچار روزمرگی کرده است. تعدد قوانین و قوانین مزاحم و مضاعف منجر به بی عدالتی شده است. تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه قانونگذاری جایگاه مجلس را تضعیف کرده است. نمایندگان مجلس براساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری هم تراز وزرا بوده ولی در عمل امکانات یک کارشناس- مسئول دستگاه‌های دولتی را هم ندارند. از طرف دیگر دیوان سالاری پیچیده اداری و فساد ناشی از آن مردم را به ستوه آورده و تولید را قفل کرده است. آمار جامع و کامل و مبتنی بر واقعیت‌های جامعه در هیچیک از زمینه‌های کشور وجود ندارد به همین علت دولت و مجلس در تصمیم گیری کلان دچار مشکل شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود گفت: پرداخت یارانه پنهان که عمدتاً به جیب ثروتمندان می‌رود اقتصاد و تولید کشور را فلج کرده است. ما نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی هم در پیشگاه خداوند و هم در پیشگاه مردم قسم خورده‌ایم که برای حل مشکلات تلاش کنیم.

نماینده ماکو: مرز بازرگان در دوران کرونا به داد صادرات کشور رسید

محمد علیپور در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: شهر ماکو با بزرگترین مرز زمینی یعنی گمرک بازرگان - مسیر ترانزیتی آسیا به دروازه اروپا- همواره و در ۸ سال دفاع مقدس نجات‌بخش ایران از محدودیت‌های ایجاد شده در ایام جنگ و تحریم بوده است.

وی افزود: اوایل امسال نیز به دلیل شیوع کرونا ۴ ماه مرزها به حالت تعطیلی درآمد و صادرات کشور دچار مشکل شد و باز هم مرز زمینی بازرگان بود که به داد صادرات کشور رسید، مردم منطقه علیرغم برخورداری از موقعیت سوق‌الجیشی از مزایا و مواهب آن بهره‌مند نشده‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در گمرک بازرگان از سال‌های گذشته تا به امروز با اعمال سیاست‌های انقباضی، تحت عنوان تخصصی کردن گمرک، سختگیری‌های زیادی برای مردم اعمال شده است، از مسئولین می‌خواهم این رویه ناصحیح را اصلاح کنند و اجازه بدهند همه گونه کالا از گمرک ترخیص شود.

رفیعی: آیا تعداد فوتی‌های آلودگی هوا کمتر از فوتی کروناست؟

سمیه رفیعی در تذکری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در برخورد با پدیده آلودگی هوا از شفافیت لازم برخوردار نیستیم؛ مجریان در حال بازی با الفاظ هستند؛ این در حالی است که نوع آلایندگی در هوای کلانشهرها نشان دهنده کیفیت سوخت پایین است، چرا این موضوع را انکار می‌کنیم و چرا مسئولان با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند؟ آنها باید پای تصمیمات‌شان بایستند و با مردم صادقانه صحبت کنند.

وی با بیان این‌که مصرف گاز طبیعی بنا به اعلام برخی استان‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا کمتر از گذشته بوده، تصریح کرد: علت خاموشی آن هم خاموشی‌های ناگهانی که خسارت‌های زیادی به دنبال دارد چیست؟ علت آن مشخص نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی تصمیمات مسئولان با اعمال سلیقه شخصی صورت می‌گیرد، یادآور شد: آیا تعداد فوتی‌های آلودگی هوا کمتر از کروناست؟ چرا کسی به آن توجه نمی‌کند؟ هرساله ضرر و زیان جانی زیادی از این بابت می‌دهیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تسلیت فوت یک همکار قدیمی در حوزه محیط بانی اظهار کرد: از همکاران کمیسیون تلفیق می‌خواهم امسال به صورت ویژه به موضوع محیط بانان که از حداقل‌های حقوق و مزایا برخوردارند و همواره در وضعیت معیشتی خود دچار مشکل هستند توجه داشته باشند

سه شنبه ۲۳ دی

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و سوالات نمایندگان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. همچنین جلسه غیرعلنی مجلس به منظور بررسی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نمایندگان در مورد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکیل شده است.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی ضمن عرض تسلیت در پی درگذشت نماینده ممسنی در دوره‌های اول و دوم مجلس، از ارائه گزارش رئیس کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه در جلسه غیرعلنی خبر داد.

زارع: نحوه هزینه کرد مابه‌التفاوت ارز در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود

رحیم زارع در نشست خبری صبح سه شنبه خود با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس در مورد بودجه گفت: در این جلسه بحث‌ها درباره نرخ ارز بود و اینکه چرا باید ارز تک نرخی در بودجه بیاوریم. در لایحه بودجه ارز حاصل از نفت با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده و در برخی جاها نیز دولت می‌خواست موافقت‌هایی را بگیرد که ارز را با نرخ نیمایی بفروشد.

وی افزود: بحث این بود که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چطور به دست مردم برسد. ما تا آخر هفته در این زمینه تصمیم می‌گیریم که این مابه التفاوت به شکل بن کارت، یارانه نقدی، و یا یارانه دارویی و سلامت باشد.

زارع با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های وابسته اجازه دادیم تا مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی از طریق بانک کشاورزی برای طرح‌های مهم کشاورزی از جمله مهار آب‌های مرزی، سامانه‌های گرمسیری و سردسیری، آبخیزداری، مهار ریزگردها، تولید واکسن دامی، بذر و نهاده‌های کشاورزی، آب و فاضلاب و آسفالت راه‌های روستایی و آب‌های نوین منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: همچنین ۹۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آبرسانی به روستاها و حوزه‌های عشایری در نظر گرفته شد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مشترکان برق روستایی و عشایری و برق چاه‌های کشاورزی از عوارض موضوع ماده ۵ صنعت برق معاف شدند.

زارع همچنین گفت: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف که از بهمن ۹۸ کارکنان خود را حفظ کرده و یا افزایش داده‌اند از کلیه جرایم بیمه تأمین اجتماعی معاف شدند. همچنین آنها که کارکنان خود را تعدیل کردند در صورت بازگشت به کار آنها از کلیه جرایم تأمین اجتماعی معاف می‌شوند.

وی یادآور شد: در مصوبه‌ای دیگر مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات برای برق رسانی چاه‌های کشاورزی و همچنین ۲ هزار میلیارد تومان جهت بهسازی روستاها و تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی به دولت اجازه دادیم که از محل سرجمع بودجه توازن منطقه‌ای در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد.

وی یادآور شد: در مصوبه‌ای دیگر در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور برای ایجاد زیر ساخت برای پیمان کاران و کارگزاران تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان به دولت اجازه دادیم زیر ساخت‌ها را برای همسان سازی واگذاری، صدور موافقت نامه و فاکتورینگ فراهم کند.

زارع اضافه کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق عوارض انشعاب برق در کلانشهرها به سه دسته تفکیک شد که دسته سوم از پرداخت عوارض انشعاب معاف شدند و مقرر شد دسته اول و دوم براساس متوسط قیمت زمین عوارض انشعاب برق را بپردازند. که وجه حاصله در برق رسانی به مناطق محروم و روستایی و عشایری هزینه خواهد شد.

زارع در پایان با بیان اینکه احتمالاً بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق هفته آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: بعد از آن ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادات نمایندگان است احتمالاً بودجه از نیمه دوم بهمن در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوروزی: علت عدم افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان وزارت علوم چیست

رحمت‌الله نوروزی در جریان جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و طرح سوال خود از وزیر علوم در خصوص علت عدم افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان وزارت علوم و دانشگاه پیام نور تصریح کرد: وزیر علوم تاکید داشتند از سال ۱۳۹۸ تا به حال هفت بار در این زمینه مکاتبه داشتند، اما صرفاً در حد مکاتبه این امر دنبال شده است. امروز ما در مسیر دانایی قرار داریم و در سال ۲۰۲۰ هر ۷۳ روز یکبار علم دو برابر می‌شود چرا که امروز قرن ابر تکنولوژی می‌باشد.

وی در ادامه گفت: امروز وزارت علوم از عملکرد آقای وزیر و معاونین ایشان ناراضی هستند. اساتید طلایه‌دار حرکت علمی کشور هستند و کارمندان پرتلاش این وزارتخانه نیز نقش مؤثری در این حوزه دارند. چگونه زمانی که اساتید و کارمندان از نظر امرارمعاش در این تلاطم اقتصادی از خیال آسوده برخوردار نیستند می‌توانند در فضای رقابت علمی موفق شده و در مسیر تولید علم گام بردارند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به عنایتی که امام راحل به دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشتند متأسفانه امروز آن طور که باید و شاید به این حوزه توجه نشده و اساتید و کارمندان وزارتخانه ناراضی هستند. اختیاراتی که به هیأت امنا داده شده است برای کنار زدن موانع پیشرفت می‌باشد. باید قوانین دست و پاگیر کنار رود. زمانی که حقوق کارمندان و اساتید را زیرپا بگذاریم چگونه می‌توانیم شاهد رشد علمی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به قوانین موجود در خصوص افزایش حقوق و مزایای اساتید و کارمندان وزارت علوم بیان کرد: آن طور که باید و شاید در این حوزه اقدامات لازم انجام نشده است. امروز چشم امید تمام کارمندان و اساتید دانشگاه‌ها به نمایندگان است. ما چیزی خارج از ضوابط و آئین‌نامه نمی‌خواهیم. برای این‌که دانشگاه به محل تحول و پیشرفت علمی کشور تبدیل شود ما نیازمند تلاش اساتید و کارکنان زحمت‌کش هستیم. ما انقلاب کردیم تا استقلال و آزادی داشته باشیم. دانشگاه مهد علم است. نباید در مسیر جنبش و پیشرفت کشور خفقان باشد. آموزش و پرورش و دانشگاه سنگ بنای آینده انقلاب است. باید خروجی دانشگاه انسان‌هایی فهیم، انقلابی، کنجکاو، متعهد و فرهیخته باشد. چرا آقای وزیر در طی نامه‌ای به حضرت آقا که رونوشت آن نیز در کشور پخش شده است خواستار اعمال ماده ۲۸ شده‌اند؟ مطالبه ما رضایت کارمندان، اساتید و اعضای هیأت علمی می‌باشد.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم اهتمام ویژه‌ای در این حوزه دارد. نگاه حضرت آقا به سال ۱۴۰۴ و تحولات آینده ایران در حوزه علمی می‌باشد که همه اینها به دست اساتید توانمند رقم می‌خورد. مطالبه ما اجرای قانون است و انتظار داریم تا وزارت علوم و وزیر پای کار بیایند.

بابایی: سازمان نظام پزشکی وارد بازی‌های معاندان خارجی نشود

علی بابایی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری به هیأت سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: به بهانه واکسن وارد بازی‌های کدخدا معابی برخی از وادادگان سیاسی و معاندان خارجی نشوید.

وی ادامه داد: این سازمان به داشته‌های تخصصی و علمی دانشمندان کشور و نه به داشته‌های کشورهای استعماری، اعتماد کند.

بر اساس این گزارش، چند روز پیش سه رکن سازمان نظام پزشکی به همراه رئیس مجمع انجمن‌های علمی کشور در نامه‌ای به ریاست جمهوری خواستار به کارگیری تمامی مساعی دولت برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تأیید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی شدند.

واکنش پورابراهیمی به اظهارات جهانگیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی سه شنبه در تذکری شفاهی به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری بهتر است درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیات را به مردم بگوییم. تاریخ گواهی می‌دهد که تصمیم دولت در فروردین ۹۷ منجر به تعیین ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومانی شد که آن زمان مجلس و کمیسیون اقتصادی با آن مخالفت کرده بود. اکنون آثار زیانبار این تصمیم را به خوبی می‌توان دید.

وی ابراز عقیده کرد: صحبت‌های آقای جهانگیری مبنی بر این‌که تصمیمات برای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در مرداد ماه چند سال قبل و در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته شده، به معنای دادن آدرس غلط به مردم است. چون شما وقتی در فروردین ماه چند سال قبل برای تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفتید اساساً جلسه‌ای تحت عنوان سران قوا وجود نداشت.

پورابراهیمی یادآور شد: مقام معظم رهبری در اردیبهشت و خرداد ماه همان سال دستور تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور را دادند و در مرداد ماه کار انجام شده شما در دستور کار دولت قرار گرفت. پس چرا آدرس غلط به مردم می‌دهید؟ به جای این حرف‌ها مسئولیت و تبعات این اقدام را بپذیرید. قبول کنید که تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور است. کمیسیون اقتصادی از روز اول با این موضوع مخالف بود. همان زمان جلسه‌ای با رئیس مجلس وقت با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در دفتر آقای جهانگیری برگزار شد و جمع بندی شما این بود که مجلس کار خودش را انجام دهد و دولت هم کار خودش را بکند. ما تصمیم گرفتیم و اجرایی می‌کنیم؛ پس خواهش می‌کنم آدرس غلط به مردم ندهید.

کد خبر 468691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.