واکنش عضو شورای شهر تهران به نامه نماینده ارامنه در خصوص آرامستان دولاب

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت : پیشنهادی برای تغییر نام میدان متصل کننده آرامستان‌های تاریخی دولاب به کمیسوین نامگذاری نیامده و نگرانی‌های موجود در خصوص ساماندهی این آرامستان‌ها متاثر از فضاسازی‌های نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارامنه تهران و شمال ایران در نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران، درخواست کرده تا مباحث مطرح شده برای تغییر نام میدان تاریخی ارامنه به صلح یا تغییر نام گورستان تاریخی قاجاری ارامنه توسط اعضای شورای شهر تهران بررسی و گزارشی در این خصوص ارائه شود تا نگرانی جامعه ارامنه ایران برطرف شود.

او در نامه خود نوشته است:

"احتراماً با توجه به آغاز پروژه مرمتی آرامستان تاریخی ارامنه دولاب توسط شهرداری، براساس مصوبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر و با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر، تخریب سنگ قبرها در پروژه و همچنین انتشار اخباری مبنی بر تغییر نام میدان تاریخی ارامنه به صلح یا تغییر نام گورستان تاریخی قاجاری ارامنه (طبق اسناد ثبت ملی این گورستان در وزارت میراث فرهنگی – پیوست) خواهمشندم دستور فرمایند موارد فوق‌الذکر بررسی و گزارشی ارائه تا نگرانی جامعه ارامنه ایران مرتفع گردد.

لازم به ذکر است دستور فرمایند قبل از شروع مجدد طرح مرمتی آرامستان نسبت به معرفی خاطیان، معرفی شرکت پیمانکار و ناظر بر پروژه اقدام لازم صورت پذیرد."

رونوشت این نامه به دفتر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پیروز حناچی، شهردار تهران نیز فرستاده شده است.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده برای ساماندهی آرامستان‌های دولاب و تغییر نام میدان تاریخی ارامنه به ایمنا می‌گوید: گزارش‌هایی که در خصوص ساماندهی آرامستان‌های دولاب مطرح شده، یک گزارش غلط است و به نظر می‌رسد نگرانی و دغدغه نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی نیز از همین فضاسازی رسانه‌ای که شکل گرفته بوده، متأثر شده است در حالی که این فضاسازی ریشه‌ای در واقعیت نداشته و شاید اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به رویکرد قابل دفاع شورای پنجم در خصوص آرامستان‌های تاریخی، افزود: این آرامستان‌ها در سال‌های گذشته در غبار فراموشی گرفتار شده بود و حتی در برخی نمونه‌ها با رویکرد محجوریت به آن‌ها نگاه می‌شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: به طور مثال آرامستان ظهیرالدوله در بیشتر روزهای هفته دچار محجوریت بوده و فقط در هفته پنجشنبه‌ها یک نصف روز مردم اجازه دارند به آنجا سر بزنند درحالی‌که معلوم نیست این محدودیت با چه مبنایی گذاشته شده و جایگاه قانونی دارد یا ندارد؟

حق‌شناس با تاکید بر اینکه متولیان امر باید پاسخگو باشند و حتی باید توسط اعضای شورا به عنوان نماینده مردم پیگیری شود که این محدودیت‌ها بر چه اساس و مبنایی است، ادامه داد: به هر حال آرامستان‌ها نماد تاریخ و هویت یک شهر هستند و تفاوتی ندارد این آرامستان در شمال تهران باشد یا در شهر ری و یا در مرکز تهران مثل آرامستان دولاب چون اینها همه از سرمایه‌های شهر محسوب می‌شود.

برخی دولاب را منطقه ممنوعه می‌دانستند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال نخست شورای شهر تهران طرح مطالعاتی برای ساماندهی گورستان‌های تاریخی دولاب تعریف شد، گفت: بعد از انقلاب شاهد موج مهاجرت هموطنان مسیحی بوده‌ایم و نسبت جمعیت مسیحیان و ارامنه در طول این سال‌ها به نسبت کل جمعیت کشور یک روند کاهشی داشته است.

وی اضافه کرد: از طرفی اداره این مجموعه آرامستان که به عهده شورای خلیفه‌گری است دشواری خود را دارد؛ پنج آرامستان در این مکان قرار دارد که یکی از آنها مربوط به ارامنه است و از باب ارزش تاریخی و میراثی منطقه شهرداری را موظف کردیم که بودجه مناسبی برای این پهنه تاریخی در نظر گیرد تا آسیب‌های احتمالی به آن وارد نشود.

به گفته حق‌شناس بیش از یکصد کامیون علف هرز، خار و پسماند از این آرامستان‌ها جمع‌آوری شده که اگر سبب آتش‌سوزی در آن مکان می‌شد، آسیب جدی و جبران‌ناپذیری به این مکان می‌زد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی شورای شهر، حفظ این فضای تاریخی بوده و هیچ اتفاقی در این بخش نیفتاده و نهایتاً میدان مرکزی در نقطه‌ای که این پنج آرامستان به هم وصل می‌شوند، ساماندهی خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران گفت: این مکان مورد مراجعه بسیاری از گردشگران بود و با این عنوان که مکانی سری یا ممنوعه است، محلی برای حضور تورهای گردشگری محسوب می‌شد، بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، تلاش شده برای عموم در خصوص آرامستان‌ها شفاف سازی انجام شود.

تغییر نامی انجام نشده است

حق‌شناس در خصوص نام‌های پیشنهادی برای این میدان، اظهار کرد: در لایحه شهرداری برای ساماندهی میدان، نامی را به نام «صلح» پیشنهاد کردند که طبیعتاً این باید به‌عنوان یک پیشنهاد به کمیسیون نامگذاری می‌آمد تا کمیسیون آن را به تصویب برساند. هنوز این پیشنهاد به کمیسیون نامگذاری نیامده و اساساً در خصوص میدانگاه نامی در آنجا تصویب نشده که نگرانی ایجاد شود.

وی افزود: یکی از اعضای شورای شهر هم پیشنهادی را به نقل از یکی از روحانیون محلی آنجا مطرح کرد که خوب است مثلاً آن آرامستان به‌عنوان بهشت مریم به تاسی از نامگذاری‌هایی که ما در آرامستان‌های شیعی داریم مثل بهشت زهرا، بهشت معصومه و بهشت رقیه نامگذاری شود.

حق‌شناس گفت: این موضوع نیز در حد یک نظر بوده و حتی به کمیسیون نرسیده و طبیعتاً تا زمانی که این پیشنهاد هم به تصویب شورا نرسد، نگرانی موضوعی ندارد.

کد خبر 468563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.