بورس ۲۴ دی؛ فروش اوراق مرابحه از عوامل منفی موثر در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با ررسی روند طی شده در بازار امروز چهارشنبه - ۲۴ دی ماه- به فروش اوراق مرابحه و نقش آنها در نقدینگی بازار سرمایه اشاره کرد.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز چهارشنبه - ۲۴ دی‌ماه - اظهار کرد: شاخص کل با ۳۰ هزار و ۸۴۳ واحد، معادل ۲.۵ درصد افت داشت و تأیید دیگری بر افت‌های پیشین داشت که نشان می‌دهد هم‌چنان پتانسیل افت وجود دارد.

وی افزود: شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با شاخص کل هم‌جهت و هم‌گرا بوده و ۱.۸ درصد افت داشت، افت هر دو نماگر بازار ایران نشان دهنده ابهامات کلی و اخبار ناامید کننده در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش بازار امروز به کمترین میزان دو ماه گذشته رسید، این میزان افت در چند ماه گذشته بی سابقه بوده است. ارزش معاملات نیز متعادل بوده است.

رضایی افزود: البته بخش زیادی از ارزش بازار این روزها مربوط به اوراق مرابحه عام دولت است که یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نقدینگی بوده و بسیاری از شرکت‌های تأمین سرمایه مکلف شدند در خرید و فروش این اوراق مشارکت داشته باشند که بخش زیادی از ریزش بازار می‌توان به صرف نقدینیگی‌ها در این موارد تعمیم داد.

وی ادامه داد: نماد فارس، فملی و فولاد، امروز بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل داشتند، نماد شستا نیز با توجه به ریزش‌های گذشته و انتشار خبر تجدید ارزیابی زیرمجموعه‌های شستا امروز وضعیت بهتری داشت به طوری که بیشترین تأثیر مثبت در شاخص را از آن خود کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نماد شستا همچنین بیشترین افزایش ارزش بازار را داشته و نمادهای همراه، تیپیکو، خاهن، سیتا، رمپنا نیز بیشترین ارزش بازار را به ترتیب داشته‌اند.

رضایی افزود: بیشترین کاهش ارزش بازار نیز مربوط به نمادهای فارس، فملی، فولاد، وبملت، شپنا، جمع و وغدیر بوده است. کاهش ارزش بازار نماد فارس بسیار معناداری برای این نماد بزرگ صنعت پتروشیمی است.

وی ادامه داد: از معدود نمادهایی که این روزها مثبت‌تر عمل کرده‌اند، می‌توان به قطعه‌سازان خودرو اشاره کرد، که به رغم روزهای بد بازار بسیاری از این نمادها وضعیت خوبی دارند و پیش بینی می‌شود در نهایت بقیه صنایع خودرویی و قطعه ساز نیز با این نمادها همگرا شوند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از مهم‌ترین اخباری که این روزها به گوش می‌رسد و می‌تواند برای بازار آسیب‌زا باشد، صحبت‌هایی مبنی بر کاهش ارزش دلار تا ۱۵ هزار تومان است، باید توجه داشت این خبر همزمان با فروش اوراق مرابحه دولتی منتشر شده و به طور کلی در چنین زمان‌هایی انتظارات تورمی کاهشی نشان داده می‌شود تا خریداران این اوراق را خریداری کنند.

رضایی افزود: البته به نظر می‌رسد سهمیه بندی‌هایی برای به فروش رسیدن این اوراق به برخی از شرکت‌ها اعلام شده و این شرکت‌ها مکلف به خرید این اوراق شده‌اند.

وی ادامه داد: عمده انتظارات درآمدی دولت از فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها و شرکای تجاری قدیمی، نقش مطالبات مشکوک الوصول را داشته و دولت در حال حاضر با احتساب این درآمدها، ترازنامه می‌سازد، این موضوع می‌تواند نکته‌ای است که سیگنال‌های منفی را به سرمایه‌گذاران مخابره می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از اعداد و ارقامی که این روزها گفته می‌شود شانس بسیار پایینی برای وصول در دوره فعلی دارد و در حال حاضر انتظار مثبتی برای این درآمدها وجود ندارد.

رضایی افزود: می‌توان گفت گذشته تکراری در ظاهری جدید بروز یافته است، بسیاری از فعالان عمده بازار این سیگنال‌ها را از گذشته به خاطر دارند و تا زمانی که سیگنال‌های مثبت واقعی مشاهده نکنند در بازار مشارکت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: عمده حقیقی‌های بازار این روزها مشارکت کمی داشته‌اند این موضوع ریسک بزرگی برای بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قرار است پیش بینی سود به گزارشات شرکت‌ها بازگردد، این قبیل گزارشات موجب کاهش نقدشوندگی بازار می‌شود، عمده این گزارشات گاهاً غیر واقعی بوده و بر اساس امیال مدیران صادر می‌شود که می‌تواند موجب فساد شود.

رضایی افزود: روزنه امید این روزها ارسال گزارشات ۹ ماهه است و همه منتظر تحلیف جو بایدن هستند، درست است بسیاری از فاکتورهای خرد ایران در دوره جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به تغییرات کلان اقتصادی وابسته نباشند، اما این موضوع ناگزیر است باید منتظر عصر جدید روابط ایران آمریکا باشیم.

وی ادامه داد: در حالت کلی لازم است سرمایه‌گذاران با تردید به بازار نگاه کنند، با توجه به نزدیک شدن به گزارشات ۹ ماهه توصیه می‌شود سرمایه گذاران بر شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنند که پتانسیل تکرار سودآوری را دارند.
 

کد خبر 468406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.