چگونه می‌توان از چند قلوزایی پیشگیری کرد؟ 

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: برای پیشگیری از بارداری‌های چندقلویی مرتبط با درمان ناباروری و عوارض آن برای مادر و جنین، مبنا را بر انتقال یک جنین در هر سیکل انتقال قرار می‌دهند.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تکنیک‌های کمک باروری در افراد، اظهار کرد: در طی چند دهه گذشته به علت استفاده گسترده از تکنیک‌های کمک باروری، زاد و ولدهای چند قلویی به صورت همه‌گیر مشاهده می‌شود.

وی با توضیح در خصوص علت افزایش چند قلوزایی در روش‌های کمک باروری، ادامه داد: در سیکل‌های کمک باروری، بخشی از این افزایش به علت القای تخمک‌گذاری با گنادوتروپین‌های خارجی، تشکیل چندین تخمک و جنین و به دنبال آن انتقال بیش از یک جنین به رحم مادر است.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان خاطرنشان کرد: روند القای تخمک‌گذاری با گنادوتروپین‌های خارجی، احتمال تولد دوقلوهای دی زیگوت یا دوقلوهای دو تخمکی را که در دو کیسه آب جداگانه رشد می‌کنند افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش چند قلوزایی در روش‌های کمک باروری به علت کشت جنین در آزمایشگاه تا مرحله بلاستوسیست نیز اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: بخش دیگر افزایش چند قلوزایی در روش‌های کمک باروری به کشت جنین در آزمایشگاه تا مرحله بلاستوسیست که همان جنین پنج روزه است مربوط می‌شود که این امر میزان تولد دوقلوهای منوزیگوت یا دوقلوهای تک تخمکی را افزایش می‌دهد.

طلاکوب با بیان اینکه آمارها نشان داده بارداری‌های چند قلویی با افزایش مخاطرات جنینی و مادری همراه است، اضافه کرد: افزایش میزان سقط، زایمان زودرس، ناهنجاری‌های جنینی، افزایش شیوع بدشکلی در اندام‌ها، محدودیت رشد، وزن کم هنگام تولد و درگیری جنین‌ها و بند ناف آن‌ها در یکدیگر به ویژه در دوقلوهای تک آمنیون از جمله خطراتی است که جنین را تهدید می‌کند.

وی با توضیح اینکه در مادر نیز عوارض بارداری چندقلوزایی بیشتر از بارداری تک قلویی است، افزود: کم خونی، فشار خون دوران بارداری، خونریزی پس از زایمان، شیردهی ناموفق، اختلالات روحی و روانی از جمله عوارض بارداری چند قلوزایی محسوب می‌شود که به مراتب بیشتر از بارداری‌های تک قلویی است.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان در خصوص پیشگیری از بارداری‌های چند قلویی مرتبط با درمان ناباروری و عوارض آن برای مادر و جنین، خاطرنشان کرد: بارداری‌های چندقلویی مرتبط با درمان ناباروری، به عنوان یک نتیجه نامطلوب تلقی می‌شود و به همین دلیل امروزه استراتژی روش‌های مدرن درمان ناباروری مبنا را بر انتقال یک جنین بلاستوسیست پنج روزه در هر سیکل انتقال قرار داده است تا حتی المقدور از بروز پیامدهای نامطلوب مادری و جنینی حاصل از بارداری‌های چند قلویی پیشگیری شود.

کد خبر 468096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.